«Φως στο τούνελ» των πολυετών καθυστερήσεων στα δημόσια έργα αρχίζει να βλέπει ο κατασκευαστικός κλάδος, καθώς ένα σημαντικό τμήμα των έργων που έχει προγραμματίσει το υπουργείο Υποδομών, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ, φθάνουν στο σημείο εκκίνησης με την κατάρτιση των σχετικών συμβάσεων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη έχουν καταρτισθεί οι συμβάσεις έργων προϋπολογισμού 3,5 δισ. ευρώ, ενώ ως το τέλος του χρόνου προγραμματίζονται διαγωνισμοί για έργα 1,5 δισ. ευρώ. Έτσι, εκτιμάται ότι ως τις αρχές του 2021 θα έχουν «μπει στο χαρτί» συμβάσεις έργων της τάξεως των 5 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται οι αναμενόμενες επιλογές αναδόχων σε έργα προϋπολογισμού άνω του 1 δισ. ευρώ, που θα γίνουν με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Στις διοικήσεις των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, που θα πάρουν τη «μερίδα του λέοντος» από τα νέα έργα, επικρατεί ευφορία. Ενδεικτική είναι η τοποθέτηση προέδρου της Intrakat, Δ. Κούτρα σε πρόσφατο συνέδριο, όπου τόνισε ότι πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία και μεγάλη πρόκληση, «καθώς έρχεται ένα πακέτο έργων της τάξεως των 25-30 δις. ευρώ (μαζί με τα διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα αλλά και τις συμπληρωματικές/παρεμφερείς δράσεις, όπως η πράσινη ανάπτυξη, τα ψηφιακά, οι ιδιωτικές επενδύσεις κ.α.), το οποίο και θα δημοπρατηθεί στα επόμενα 2-3 έτη». Όπως υπογράμμισε, με τα νέα έργα «ξεκινάει να δουλεύει η κατασκευαστική μηχανή της χώρας».
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει ανακοινωθεί από το υπουργείο Υποδομών, τα έργα εθνικής εμβέλειας που προωθούνται άμεσα είναι η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, το βόρειο τμήμα του Ε65 και η Ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας. Ειδικότερα,
• Για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, εκτιμώμενου κόστους 1,75 δισ. ευρώ, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και θα γίνουν σύντομα αλλαγές από τη Βουλή στη σύμβαση παραχώρησης.
• Έτοιμο για την έναρξη κατασκευής είναι το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65, συμβατικής δαπάνης 443 εκατ. ευρώ.
• Η υποθαλάσσια οδική ζεύξη της Σαλαμίνας, με προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ, έχει πλέον ωριμάσει, καθώς οι μελέτες ολοκληρώθηκαν και κατατέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
• Για το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 του Μετρό, υπάρχει πλέον σύμβαση ώστε να αρχίσουν τα έργα από την ΑΒΑΞ, που έχει αναλάβει το έργο ύστερα από μια επεισοδιακή διαγωνιστική διαδικασία. Η νέα γραμμή θα προσθέσει 15 νέους σταθμούς στο δίκτυο του μετρό.
Παράλληλα, προετοιμάζεται ο διαγωνισμός για την οδική σύνδεση της Λ. Κύμης με την Αττική Οδό, προχωρούν οι διαδικασίες ανταγωνιστικού διαλόγου για τη σιδηροδρομική διασύνδεση των λιμανιών της Ραφήνας και του Λαυρίου, ενώ προχωρούν οι διαδικασίες για την επέκταση του Προαστιακού στη Δυτική Αττική.
Σε ό,τι αφορά τις ΣΔΙΤ, το πακέτο έργων έχει προϋπολογισμό 3,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει τρία οδικά έργα (FlyOver Θεσσαλονίκης, Καλαμάτα - Ριζόμυλος και Χερσόνησος – Νεάπολη/ΒΟΑΚ), με την προοπτική να αναδειχθούν προσωρινοί ανάδοχοι πριν το τέλος τουέτους. Επίσης, περιλαμβάνονται με πολλά κτιριακά έργα (σχολικές, μονάδες, δικαστικά μέγαρα), για τα οποία επίσης η επιλογή αναδόχων αναμένεται μέσα στο τρέχον έτος.