Τον Φεβρουάριο θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους οι δύο υπηρεσίες ελέγχων των Τελωνείων στόχος των οποίων θα είναι η πάταξη του λαθρεμπορίου και της απάτης που συντελείται με τις εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων.
Με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή η λειτουργία των Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων Αττικής και Θεσσαλονίκης, που θα λειτουργούν κατά το πρότυπο των Ελεγκτικών Κέντρων της Εφορίας, αναβάλλεται για τις 10 Φεβρουαρίου 2025, αντί της 16ης Δεκεμβρίου 2024, που ήταν προγραμματισμένη η πρεμιέρα τους.
Στόχος των Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων είναι ο εκσυγχρονισμός, η κεντρικοποίηση και η αναβάθμιση της ποιότητας του τελωνειακού ελέγχου και εν γένει των διαδικασιών τελωνισμού που διεξάγονται από τα Τελωνεία όλης της Επικράτειας, με σκοπό τη βελτίωση των τελωνειακών ελεγκτικών υπηρεσιών και τη μείωση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού κόστους αυτών και των ελεγχόμενων οικονομικών φορέων, καθώς και την αποτελεσματική αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, των λοιπών μεθόδων τελωνειακής απάτης και των νέων τάσεων παραβατικότητας, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη διευκόλυνση του υγιούς εμπορίου.
Το Τ.Ε.Κ. Αττικής έχει έδρα την Περιφέρεια Αττικής και το Τ.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά θα μπορούν να πραγματοποιούν ελέγχους σε ολόκληρη της χώρα.
Η δράση των Τ.Ε.Κ.
Σύμφωνα με την απόφαση του κ.Πιτσιλή, τα Τ.Ε.Κ. θα έχουν άμεση πρόσβαση στα φορολογικά αρχεία της ΑΑΔΕ, για την άντληση πληροφοριών, ενώ οι επιχειρησιακοί τους στόχοι θα είναι οι ακόλουθοι:
- H διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, μέσω της άσκησης κεντρικοποιημένου τελωνειακού ελέγχου, κατά τη διαδικασία τελωνισμού, με σκοπό την έγκαιρη και ορθή βεβαίωση δασμών, Ε.Φ.Κ., Φόρου Κατανάλωσης (Φ.Κ.), τέλους ταξινόμησης, Φ.Π.Α., φόρου πολυτελείας, καθώς και λοιπών τελών, εισφορών και δικαιωμάτων, σύμφωνα με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.
- Η τήρηση των διατυπώσεων, των απαγορεύσεων και των περιορισμών στη διακίνηση εμπορευμάτων τρίτων χωρών, για την προστασία της δημόσιας υγείας, της ασφάλειας, του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και στη διακίνηση μεταφορικών μέσων και ταξιδιωτών από και προς άλλα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) που τελούν υπό ειδική τελωνειακή παρακολούθηση.
- Η άσκηση του τελωνειακού ελέγχου, σε κεντρικό επίπεδο, για την επαλήθευση των τελωνειακών παραστατικών βάσει των συνοδευτικών εγγράφων ή άλλων διαθέσιμων πληροφοριών, κατά τη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών, εκτός αυτών που αφορούν στις διασαφήσεις διαμετακόμισης, στις διασαφήσεις που υποβάλλονται στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εμπορίου (Η7), των ΕΔΕ άνευ στατιστικής, καθώς και των προφορικών διασαφήσεων.
- Η παραλαβή των εντολών ελέγχου από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου του Ο.Π.Σ., η επεξεργασία των υπό έλεγχο υποθέσεων για την εκτίμηση των πιθανών κινδύνων και η αναζήτηση συμπληρωματικών πληροφοριών και στοιχείων, μέσω των Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων της ΑΑΔΕ, αλλά και εξωτερικών πηγών πληροφόρησης.
- Η αποστολή, στο αρμόδιο Τελωνείο «Αιτήματος για Φυσικό Έλεγχο εγγράφων», στις περιπτώσεις που επιβάλλεται από εθνικές ή/και ενωσιακές διατάξεις ή όταν κρίνεται αναγκαίο ή «Αιτήματος για φυσικό έλεγχο εμπορευμάτων», στις περιπτώσεις που υποδεικνύεται από το ανωτέρω Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου του Ο.Π.Σ. «Φυσικός Έλεγχος».
- Η καθοδήγηση του αρμόδιου, για τη διενέργεια του φυσικού ελέγχου εμπορευμάτων/εγγράφων, Τελωνείου, η παροχή συμπληρωματικών στοιχείων και πληροφοριών, καθώς και η παραλαβή του καταχωρημένου επί του τελωνειακού παραστατικού, αποτελέσματος φυσικού ελέγχου εγγράφων/εμπορευμάτων.
- Η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ του Τ.Ε.Κ. και του αρμόδιου για τον φυσικό έλεγχο εγγράφων/εμπορευμάτων, Τελωνείου, για τα θέματα επαλήθευσης των τελωνειακών παραστατικών που υποδεικνύονται για έλεγχο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου.
- Ο έλεγχος των τελωνειακών παραστατικών που υποδεικνύονται για έλεγχο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, βάσει των πληροφοριών που περιλαμβάνονται στα τελωνειακά παραστατικά και των εγγράφων που έχουν αναρτηθεί σε αυτά, των αποτελεσμάτων του φυσικού ελέγχου εγγράφων ή εμπορευμάτων, κατά περίπτωση και τυχόν επιπλέον πληροφοριών και στοιχείων.
- Η αναβάθμιση στο Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, του ελέγχου από «έλεγχο εγγράφων» σε «φυσικό έλεγχο εμπορευμάτων», στις περιπτώσεις που κρίνεται αναγκαίος από το Τ.Ε.Κ. ή που υπάρχουν πληροφορίες που επιβάλουν την αναβάθμιση του είδους του ελέγχου.
- Η διαπίστωση παραβάσεων της τελωνειακής και της συναφούς νομοθεσίας, η επιβολή ποινών ανακριβούς δήλωσης, καθώς και η προώθηση των σχετικών παραστατικών στο αρμόδιο Τελωνείο, στις περιπτώσεις διαπίστωσης τελωνειακών παραβάσεων που αφορούν σε απλή τελωνειακή παράβαση ή λαθρεμπορία, για την περαιτέρω λήψη μέτρων.
- Η εκτίμηση των τάσεων παραβατικότητας, βάσει των αποτελεσμάτων ελέγχου, η υποβολή προτάσεων προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για τη δημιουργία κανόνων και προφίλ κινδύνου, καθώς και η υποστήριξη του Υποσυστήματος Λήψης Αποφάσεων και Ανάλυσης Κινδύνου (ανατροφοδότηση).