Πολιτική

Σχέδια για «αρχαιολογικό περίπατο» στη μαρίνα Ζέας


Την ανάδειξη της μαρίνας Ζέας στον Πειραιά σε «αρχαιολογικό περίπατο» περιλαμβάνει ο σχεδιασμός του υπουργείου Πολιτισμού, με την ενοποίηση και ανάδειξη του Κονώνειου τείχους και των αρχαίων νεώσοικων -όπου ελλιμενίζονταν τα πλοία του αθηναϊκού στόλου.

Μελέτη που πήρε πρόσφατα το «πράσινο φως» από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), προτείνει ο περίπατος αυτός να αποκαθιστά τη συνέχεια του πολεοδομικού περιβάλλοντος, με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο το αρχαίο τείχος δημιουργούσε μία αδιάκοπη συνέχεια. 

Η μελέτη αφορά αρχαιότητες, όπως οι νεώσοικοι και ο ανατολικός πύργος στην είσοδο του αρχαίου λιμανιού, καθώς και άλλες που εμφανίζονται τμηματικά και διάσπαρτα στο αναψυκτήριο «Πισίνα», στο Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος, στο κτήριο δίπλα στο Ναυτικό Μουσείο και πίσω από το Flocafe, και στην περιοχή εξόδου από τη μαρίνα.

Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα αρχιτεκτονικό περιβάλλον, στο οποίο το τείχος και το αρχαίο πολεμικό λιμάνι θα προβάλλονται ως μέρη ενός μνημειακού συνόλου αισθητικής και πολεοδομικής σημασίας, που θα αποτελούν αξιοθέατους προορισμούς για επισκέπτες και ταυτόχρονα στοιχεία της ζωντανής ιστορίας της πόλης του Πειραιά.

Ο αρχαιολογικός περίπατος οργανώνεται μέσω μίας σειράς αρχιτεκτονικών στοιχείων, όπως ξύλινες ράμπες, γέφυρα και πεζόδρομος, τα οποία αποκαθιστούν τη σύνδεση των οδών ακτής Μουτσοπούλου και ακτής Θεμιστοκλέους με το κάτω διάζωμα της μαρίνας. 

Συνδέσεις θα γίνουν και αλλού, ώστε τα αρχαιολογικά ευρήματα να ενοποιούνται λειτουργικά μεταξύ τους και με τον ιστό της πόλης, ενώ προτείνεται και η αποκατάσταση του φυσικού τοπίου σε χαρακτηριστικά σημεία.

Ο κύριος πολεμικός ναύσταθμος των Αθηναίων δημιουργήθηκε στη Ζέα κατά τους κλασικούς χρόνους. Μετά τη μάχη του Μαραθώνα (493 π. Χ.), ο Θεμιστοκλής ενίσχυσε τη ναυτική δύναμη της Αθήνας, εξασφαλίζοντας τα λιμάνια του Πειραιά και δημιουργώντας τα νεώρια του νέου αθηναϊκού στόλου. Ξεκίνησε την ανέγερση των Μακρών Τειχών, μαζί με την κατασκευή του οχυρωματικού περιβόλου της πειραϊκής χερσονήσου, καθώς και των τριών φυσικών λιμανιών της, της Μουνιχίας, της Ζέας και του Κανθάρου. Οι διάδοχοί του, Κίμωνας και Περικλής, μετά το 472 π.Χ. ολοκλήρωσαν το έργο της οχύρωσης του Πειραιά και της οργάνωσης του ναυστάθμου.

Τα τείχη, συνολικού μήκους περίπου 13 χλμ., υψώνονταν κοντά στην ακτογραμμή, με το πλάτος τους να ανέρχεται περίπου στα 3,5 μ., ενώ στην περιοχή των πύργων έφτανε τα 4,2 μ. Σήμερα, οι καλύτερα σωζόμενοι πύργοι βρίσκονται σε ακανόνιστες αποστάσεις (50-60 μ.) με μέσο πλάτος τα 6 μ. Από τους αρχικούς 55 πύργους, σώζονται οι 22.

 
Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις