Στην τελική φάση υλοποίησης μπαίνει το project ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από πλευράς τοπικών επαγγελματικών,επιχειρηματικών και συνδικαλιστικών φορέων. Σήμερα λήγει η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους για την εξαγορά του 67% των μετοχών της εταιρείας του λιμανιού (ΟΛΘ), που έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ.
Ο πλειοδότης που θα αποκτήσει τον έλεγχο της εταιρείας, θα έχει τη διαχείριση-εκμετάλλευση του λιμανιού για 40 χρόνια, αναλαμβάνοντας την υποχρέωση να πραγματοποιήσει την επόμενη 7ετία επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ σε υποδομές εκσυγχρονισμού-ανάπτυξης-επέκτασης και να αυξήσει την ετήσια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων σε 550 χιλιάδες TEU.
Οι υποψήφιοι αγοραστές είναι ξένοι επιχειρηματικοί όμιλοι με διεθνείς δραστηριότητες στη διαχείριση λιμανιών και σταθμών κοντέινερς. Σε κοινοπρακτικό σχήμα με Γερμανούς και Γάλλους συμμετέχει και ομογενής ιδιοκτήτης του ΠΑΟΚ Ιβάν Σαββίδης, ο οποίος με μεθοδικές κινήσεις ενισχύει συνεχώς την επιχειρηματική παρουσία του στην Ελλάδα, επεκτείνοντας τις δρατηριότητες του σε πολλούς κλάδους.
Αναμένεται ότι θα υποβληθούν σήμερα τρεις ή τέσσερις δεσμευτικές προσφορές, οι οποίες θα αξιολογηθούν από την Morgan Stanley ως σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ και εν συνεχεία από το ΔΣ του Ταμείου.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, φακέλους προσφορών έχουν ετοιμάσει:
- Η Dubai Ports, εταιρεία διαχείρισης λιμανιών, η οποία ανήκει στον κρατικό επενδυτικό φορέα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων
- Κοινοπρακτικό σχήμα στο οποίο μετέχουν η γαλλική CMA CGM (μέσω της θυγατρικής Terminal Link), ο όμιλος Σαββίδη και η γερμανική Deutsche Invest Equity Partners
- Η εδρεύουσα στις Φιλιππίνες ICTS (International Container Terminal Services), που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου στην περιοχή ΝΑ Ασίας-Ειρηνικού και από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως
- Το γκρουπ της ιαπωνικής τράπεζας Mitsui, μέσω θυγατρικής που δραστηριοποιείται στη διαχείριση λιμανιών
Από πηγές του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται ότι στον διαγωνισμό ενδέχεται να μην εμφανισθεί τελικά η Mitsui και οι προσφορές θα είναι τρεις.
Η απουσία των Ρώσων
Επιχειρηματικοί παράγοντες διατυπώνουν ερωτηματικά και εικασίες για την απουσία ρωσικής εταιρείας από τον διαγωνισμό. Επισημαίνεται ότι οι Ρώσοι ήταν οι πρώτοι που είχαν εκδλώσει ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ, συνδυάζοντας όμως την εξαγορά του με την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη δημιουργία δικτύο συνδυασμένων μεταφορών.
Οπως αναφέρεται, στη Μόσχα εκτιμούν ότι η ΕΕ αντιτίθεται σφόδρα στην ενίσχυση της ρωσικής οικονομικής παρουσίας στην Ελλάδα και θα εμπόδιζε με οποιοδήποτε πρόσχημα την εξαγορά του ΟΛΠ και των σιδηροδρόμων από ρωσική κρατική εταιρεία.