Πολιτική

Σε έναν κλάδο οι επιχειρήσεις αυξάνονται εν μέσω κρίσης


Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΓΕΜΗ για τα λουκέτα, το άνοιγμα νέων επιχειρήσεων και τις νέες τάσεις στο επιχειρείν

 Φωτεινή εξαίρεση μέσα στα χρόνια της κρίσης αποτελεί ο τουρισμός και όσο αφορά στον αριθμό των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. Την περίοδο 2012-2016, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνταν στον κλάδο παρουσίασαν αύξηση 30%, σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΜΗ, στα οποία αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Endeavor Greece, Χάρης Μακρινιώτης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9 FM».

«Η μόνη εξαίρεση σε κλάδο, σε ό,τι αφορά τη δημιουργία επιχειρήσεων, είναι ο τουρισμός, ο οποίος φαίνεται να ακολουθεί μια αρκετά χωριστή και διαφορετική πορεία από την υπόλοιπη οικονομία. Βλέπουμε τον αριθμό των εταιριών στον τουρισμό να έχει αυξηθεί κατά 30% από το 2012 μέχρι το 2016, αποκτώντας μια αρκετά ισχυρή δυναμική, ανεξάρτητη από την υπόλοιπη ελληνική οικονομία» ανέφερε ο κ. Μακρινιώτης.

Χαρακτηριστικό της ιδιαίτερης αυτής δυναμικής είναι ότι, η αύξηση αυτή στη δημιουργία επιχειρήσεων τουρισμού σημειώθηκε, τη στιγμή που άλλοι κλάδοι είναι στο -50%.

Τα καταλύματα, οι αεροπορικές μεταφορές και τα τουριστικά γραφεία εμφανίζουν τη μεγαλύτερη αύξηση στις ενάρξεις επιχειρήσεων σε ποσοστό της τάξης του 20%-25% κατά μέσο όρο. 

Ωστόσο, όσο αφορά τις σχετιζόμενες θέσεις εργασίας, η τελική εικόνα επηρεάζεται από προβλήματα που παραμένουν, όπως η εποχικότητα και η αδυναμία επέκτασης της τουριστικής περιόδου με την εξαίρεση δύο ή τριών νησιών, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, επεσήμανε ο κ. Μακρινιώτης.

Σε ότι αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων, από την ανάλυση των στοιχείων του ΓΕΜΗ προκύπτει ότι ο συνολικός αριθμός έχει μειωθεί κατά 50% στα χρόνια αυτά. Δηλαδή το 2016 ιδρύθηκαν περίπου οι μισές εταιρείες σε σχέση με όσες είχαν ανοίξει το 2012, 28.800 περίπου νέες επιχειρήσεις. 

Το 2016 ήταν η πρώτη φορά που οι διαγραφές ξεπέρασαν τις εγγραφές επιχειρήσεων στο ΓΕΜΗ, παρότι ως αριθμός τα λουκέτα μειώνονται και είναι λιγότερα και σε σχέση με το 2012. Όμως μειώνεται ακόμη περισσότερο ο αριθμός των νέων επιχειρήσεων.

Παρά τη μείωση και τον βαθμό στον οποίο έχει πληγεί το λιανεμπόριο, στις νέες επιχειρήσεις που ιδρύονται, οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες παραμένουν η εστίαση και το λοιπό λιανεμπόριο. Καθώς οι εν λόγω τομείς ουσιαστικά εξαρτώνται από την εγχώρια κατανάλωση, παρότι κρατούν τα σκήπτρα της δημιουργίας νέων επιχειρήσεων, κρατούν και τα σκήπτρα του κλεισίματος, σχολίασε ο κ. Μακρινιώτης.

Άλλος ένας κλάδος που έχει ισχυροποιηθεί σε απόλυτους αριθμούς σε δημιουργία νέων επιχειρήσεων, είναι αυτός της «φροντίδας της ομορφιάς».

Αντιθέτως, σύμφωνα με τον κ. Μακρινιώτη, σημαντική είναι η μείωση σε αρκετές «μόδες και τάσεις» (trends) όπως για παράδειγμα οι φούρνοι, τα καταστήματα frozen yogurt, τα καταστήματα πώλησης καυσοξύλων, τομείς που είχαν μια έκρηξη το 2012-2013 και τώρα υποχωρούν, ενώ τίτλοι τέλους φαίνεται τέλος πως πέφτουν τον κλάδο των παραδοσιακών περιπτέρων «που εξαϋλώνεται με ταχείς ρυθμούς». 

Ένα αισιόδοξο συμπέρασμα των στοιχείων του ΓΕΜΗ είναι ότι την τελευταία τετραετία «δημιουργούνται πιο υγιείς κλάδοι», μια μεταβολή που όμως δεν είναι αρκετά γρήγορη, αλλά εφόσον επιταχυνθεί προς συγκεκριμένους τομείς, θα δημιουργηθούν περισσότερες και πιο βιώσιμες θέσεις εργασίας.

 
Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις