Οικονομία

Πιτσιόρλας: Να στηριχθεί η εγχώρια βιομηχανία


«Η μητρική μας, η "Philip Morris International", πήρε την απόφαση να επενδύσει στην Ελλάδα ανάμεσα σε δύο αξιολογήσεις και σε περιβάλλον Grexit. Καταλάβαμε αμέσως ότι για να πείσουμε τη μητρική εταιρεία να επενδύσει εδώ, δεν μπορούσαμε να βασιστούμε στους αριθμούς. Επρεπε -αν μου επιτρέπεται η έκφραση- να "πουλήσουμε" την προοπτική, τις δυνατότητες της Ελλάδας, σε συνδυασμό βεβαίως με τις δυνατότητες οργάνωσης της "Παπαστράτος" εδώ. Αυτό συνέβη, και τώρα, μόλις ενάμιση χρόνο μετά, η μητρική αναγνωρίζει τα οφέλη από αυτή την απόφαση. Είναι ιδιαίτερα βασικό να μπορέσουμε να δημιουργούμε (στην Ελλάδα) προϊόντα και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας». Με αυτή τη φράση, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της "Παπαστράτος", Χρήστος Χαρπαντίδης, περιέγραψε απόψε, στο 3ο Thessaloniki Summit, τη διαδρομή μιας μεγάλης επένδυσης προς την Ελλάδα, σε συνθήκες κρίσης, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τα "heats" που παράγονται στη χώρα μας, προς χρήση στις συσκευές iqos, να φτάνουν πλέον μέχρι τη μακρινή Ιαπωνία.

Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Χανής, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου της τσιμεντοβιομηχανίας "Ηρακλής", μέλους της LafargeHolcim, επισήμανε: «Ιδιαίτερα στους πολυεθνικούς ομίλους υπάρχει και εσωτερικός ανταγωνισμός, για το σε ποια χώρα αξίζει το κάθε γκρουπ να επενδύσει. Εμείς δίνουμε έναν αγώνα, για μπορέσουμε να πείσουμε, να "πουλήσουμε" την προοπτική της Ελλάδας. Το 2019, η δική μας μητρική αποφάσισε να τριπλασιάσει τις επενδύσεις στην Ελλάδα, επειδή ακριβώς βλέπει πλέον προπτική και στον κλάδο των κατασκευών και στον κλάδο των δομικών υλικών, τόσο στη χώρα, όσο και διεθνώς. Αποφασίσαμε όλη αυτή την περιοδο (της κρίσης) το 70% της παραγωγής μας -ακριβώς για να μην κλείσουμε εργοστάσια, να μη χάσουμε θέσεις εργασίας- να το διοχετεύουμε στο εξωτερικό (σ.σ. η εταιρεία εξάγει τσιμέντο ειδικών εφαρμογών μέχρι και στη Νέα Ζηλανδία). Πρέπει όμως να προσέξουμε περισσότερο το θέμα της (υψηλής τιμής της) ενέργειας, γιατί μας καθιστά μη αποδοτικούς και σε αυτή τη γωνιά του κόσμου έχουμε να ανταγωνιστούμε την τουρκική, τη βουλγαρική και την αιγυπτιακή τσιμεντοβιομηχανία, που έχουν πολλά άλλα θέματα, αλλά δεν έχουν αυτόν τον "βραχνά"». Η "Ηρακλής" δραστηριοποιείται πλέον σε μια διεθνή αγορά με πιο θετικά χαρακτηριστικά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, αφού όπως είπε ο κ. Χανής, η διεθνής ζήτηση για τσιμέντο προβλέπεται ότι θα αυξάνεται κατά 3%-4% ετησίως στην περίοδο μέχρι το 2030, τροφοδοτούμενη μεταξύ άλλων από παράγοντες όπως η αυξημένη κατασκευαστική δραστηριότητα και η προβλεπόμενη αύξηση του πληθυσμού ανά την υφήλιο.

Το θέμα του κόστους της ενέργειας και του πώς επιδρά στην ελληνική βιομηχανία αναφέρθηκε περισσότερες από μια φορά κατά τη συζήτηση επιχειρηματιών με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιο Πιτσιόρλα, στο πλαίσιο στρογγυλής τράπεζας του Thessaloniki Summit. Επί τάπητος τέθηκαν ακόμη ζητήματα όπως το υψηλό κόστος κατοχύρωσης και συντήρησης πατεντών, αλλά και οι επιβαρύνσεις επί του εργατικού δυναμικού.

«Μπαίνουμε μπροστά στο καθήκον να αλλάξουμε πάρα πολλά στην Ελλάδα»

«Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους ανθρώπους της βιομηχανίας. Είμαστε σε διαρκή διάλογο με όλους και αυτό δεν είναι τυχαίο, είναι μια προσπάθεια να καταλάβουμε πολύ καλά τα θέματα και να δώσουμε συγκεριμένες λύσεις» υπογράμμισε από την πλευρά του ο κ.Πιτσιόρλας κι αφού τόνισε ότι η κυβέρνηση αποφάσισε ν' αναβαθμίσει το ενδιαφέρον της για τη βιομηχανία, καθώς τη θεωρεί κεντρικό ζήτημα για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, πρόσθεσε: «το ενεργειακό πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο. Το χρηματιστήριο της ενέργειας, το target model που έρχεται, η στροφή που πρέπει να γίνει από τη ΔΕΗ στις Ανανεώσιμες Πηγές -αναμένονται συγκεκριμένες κινήσεις άμεσα, γενικότερα για τη διαμόρφωση μιας νέας αγοράς στον τομέα του ηλεκτρισμού, που θα βοηθήσει πάρα πολύ τις επιχειρήσεις». Μάλιστα είπε ότι για το ενδιάμεσο διάστημα μέχρι την αλλαγή της αγοράς, σε περίπου ενάμιση χρόνο από σήμερα, «γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια για να βρεθούν λύσεις άμεσες».

Μιλώντας γενικά για παραγωγή, πρόσθεσε, «θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι μπαίνουμε μπροστά στο καθήκον να αλλάξουμε πάρα πολλά στην Ελλάδα. Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να παρακολουθήσουμε τι γίνεται γύρω μας, κυρίως στην Ευρώπη. Για παράδειγμα η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν διαθέτει ένα θεσμικό όργανο που να ασχολείται με εξελίξεις της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης. Η γνώση θα μας επιστρέψει να αναπτυχθούμε». Επισήμανε ότι προωθήθηκαν μεταρρυθμίσεις και θεσμικές αλλαγές, από το κτηματολόγιο μέχρι τα κίνητρα και το εμπορικό δίκαιο και διατύπωσε την εκτίμηση ότι σε ορίζοντα διετίας θα έχει αλλάξει ριζικά το τοπίο, μεταξύ άλλων με το κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες. Ιδιαίτερη μνεία έκανε ακόμη στην ηλεκτρονική τιμολόγηση. «Η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα είναι μια επανάσταση, γιατί το να συνδέονται πληροφοριακά συστήματα και να γίνονται διασταυρώσεις είναι πολύ σημαντικό. Θεωρώ ότι το κλειδί για να προχωρήσει η βιομηχανία είναι η προώθηση όλων αυτών των αναγκαίων θεσμικών αλλαγών» τόνισε.

Ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε δε ότι ένα βασικό πρόβλημα είναι ότι στην ΕΕ «όλη η ορολογία περί ενισχύσεων και προγραμμάτων κτλ. στρέφεται γύρω από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), αλλά όταν μιλάμε στην Ευρώπη για ΜΜΕ, μιλάμε για άλλο πράγμα από ό,τι για αυτό που μιλάμε στην Ελλάδα. Έχω την εντύπωση ότι στην Ελλάδα σήμερα θα έπρεπε να βρούμε τον τρόπο (...) να ενισχύσουμε βιομηχανίες που είναι ένα βήμα πιο πάνω, πιο μπροστά, ώστε να δημιουργήσουμε μια νέα εικόνα της χώρας, που θα παρασύρει και τις μικρότερες και τις μεσαίες». Πρόσθεσε ότι πρόκειται για ένα θέμα δύσκολο, αφού σχετίζεται με τους κοινοτικιούς κανονισμούς, αλλά το θεωρεί ως ένα από τα κεντρικά ζητήματα, «να ενισχύσουμε εταιρείες και βιομηχανίες που είναι μπροστά που μπορούν να αλλάξουν την εικόνα της ελληνικής βιομηχανίας και να δοθεί μια ώθηση πάρα πολύ μεγάλη».

«Δεν πρέπει να επικεντρωνόμαστε στο τι θα παράξουμε, αλλά στο τι θα προσφέρουμε πάνω σε αυτό που παράγουμε»

Ο συμμετέχων στην ίδια στρογγυλή τράπεζα επιχειρηματίας Γεώργιος Μυλωνάς, πρόεδρος του ομίλου Alumil, έδωσε τη διάσταση της λειτουργίας της βομηχανικής εταιρείας όχι απλώς ως ενός hardware -δηλαδή εγκαταστάσεις και εξοπλισμό- αλλά και ως "πλατφόρμας". «Σήμερα, μια βιομηχανία, αν θέλει να είναι υγιής και κερδοφόρα, θα πρέπει να προσφέρει υπηρεσίες πάνω στο προϊόν της. Δεν πρέπει να επικεντρωνόμαστε στο τι θα παράξουμε αλλά στο τι θα προσφέρουμε πάνω σε αυτό που παράγουμε» και πρόσθεσε ότι αυτό που οι επιχειρηματίες πρέπει να διερευνούν είναι πώς μια εταιρεία γίνεται πλαφτόφμα, που φτάνει μέχρι τον καταναλωτή. Πρόσθεσε ότι στην Ελλάδα υπάρχει τεράστιο βιομηχανικό δυναμικό που υπολειτουργεί. «Είναι ανενεργό, αλλά για να δημιουργηθεί χρειάστηκαν πάρα πολλά χρόνια και πιστεύω ότι μπορεί να μεταμορφωθεί και να γίνει ανταγωνιστικό» κατέληξε.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις