Πολιτική

Online το 81% των δημόσιων υπηρεσιών στην Ε.Ε, αλλά...


...μεγάλες αντιφάσεις ανάμεσα σε χώρες, τεχνολογική και ποιοτική υστέρηση

Αντιφατική εικόνα παρουσιάζει ο ευρωπαϊκός χάρτης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης καθώς, αφενός υπάρχει ακόμα πολύ μεγάλο χάσμα ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε στα ποσοστά ψηφιοποίησης των υπηρεσιών του Δημοσίου και αφετέρου υπάρχει υστέρηση σε τεχνολογικό επίπεδο και ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Χαρακτηριστικό είναι, ότι ενώ κατά μέσο όρο το 81% των δημόσιων υπηρεσιών στην Ε.Ε παρέχεται πλέον Online (το ποσοστό αυτό φυσικά, σίγουρα είναι αρκετά μακρινό για την Ελλάδα και άλλες χώρες), μόλις ένα στα τρία sites δημόσιων Αρχών είναι προσβάσιμο μέσω κινητών τηλεφώνων (mobile-friendly). Αυτό, τη στιγμή που η ευρωπαϊκή mobile αγορά είναι από τις πιο «ώριμες» του κόσμου.

Την εικόνα αυτή σχολιάζει το «eGovernment Report 2016» της Ε.Ε, η έκθεση που καταγράφει την πρόοδο των κρατών – μελών στην ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών στις δημόσιες υπηρεσίες. 

Όπως επισημαίνει, σαφή υστέρηση παρουσιάζουν και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικά παρεχόμενων υπηρεσιών. Ο αριθμός των υπηρεσιών e-government που χρησιμοποιούν απλές μεθόδους αναγνώρισης της ταυτότητας του χρήστη, όπως databases για την προσυμπλήρωση αιτήσεων, έχει αυξηθεί μόλις κατά 2%, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 49% του συνόλου.

Επιπλέον, προβληματική παραμένει η εικόνα όσον αφορά το διασυνοριακό εμπόριο, καθώς πολλές από τις υπηρεσίες, που απαιτούνται για διασυνοριακές συναλλαγές, παρέχονται μόνο offline. Για την ακρίβεια, το 25% των αιτήσεων που απαιτούνται για το διασυνοριακό εμπόριο, παρέχεται αποκλειστικά offline και η συμπλήρωση τους απαιτεί φυσική παρουσία του επιχειρηματία.

Το eGovernment Report 2016 αποκαλύπτει και την παντελή ανομοιογένεια που παρουσιάζουν τα κράτη – μέλη στην ψηφιακή ετοιμότητα του Δημοσίου, αντανακλώντας σε μεγάλο βαθμό και το βαθμό οργάνωσης και ψηφιακού μετασχηματισμού του Δημόσιου τομέα κάθε χώρας.

Η Ελλάδα, για παράδειγμα, ανήκει στα κράτη με μέτριες επιδόσεις στον τομέα του eGovernment, με τη βαθμολογία της χώρας να υπολείπεται του μέσου κοινοτικού όρου. 

Το πραγματικό case study για την Ευρώπη είναι η Εσθονία (!), όπου με την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας (eID) σε κάθε πολίτη, έχει πετύχει να προσφέρει σχεδόν το σύνολο των δημοσίων υπηρεσιών (το 99%) online. Ως αποτέλεσμα, οι ουρές στα νοσοκομεία έχουν μειωθεί κατά ένα τρίτο, ενώ το έργο της αστυνομίας έχει γίνει 50 φορές πιο αποτελεσματικό.

Η έκθεση της ΕΕ βαθμολογεί τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, που παρέχει κάθε κράτος – μέλος στους πολίτες, με βάση τέσσερις επιμέρους παράγοντες: User Centricity, Transparency, Cross Border Mobility, Key Enablers

Στον πρώτο δείκτη, οι επιδόσεις της Ελλάδας βαθμολογούνται με 58 βαθμούς, όταν ο μέσος Κοινοτικός όρος είναι στους 77. Στο δεύτερο με 33, όταν η μέση Κοινοτική επίδοση είναι στο 55. Στον τρίτο, η Ελλάδα παίρνει βαθμολογία 27, με το μέσο όρο να βρίσκεται στο 55 και στον τρίτο με μόλις 13, όταν η μέση Κοινοτική επίδοση είναι 54.

 

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις