Στα σκαριά φαίνεται να είναι η δημιουργία «Υπερταμείου» επαγγελματικής ασφάλισης που θα αφορά περισσότερους από 2 εκατομμύρια εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα και αυτοαπασχολουμένους, με συμπληρωματικές παροχές είτε εφάπαξ βοηθήματος είτε συμπληρωματικής επικουρικής μηνιαίας σύνταξης.
Πρόκειται για το Εθνικό Επαγγελματικό Ταμείο, το οποίο τέθηκε για πρώτη φορά στην τελευταία Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας τον Μάρτιο του 2018, οπότε και οι κοινωνικοί εταίροι συμφώνησαν να διερευνήσουν τη δυνατότητα σύστασής του.
Μάλιστα οι συζητήσεις μεταξύ ΓΣΕΕ και εργοδοτικών οργανώσεων – σε καθαρά τεχνικό επίπεδο – φέρεται να έχουν προχωρήσει τόσο πολύ, ώστε παρά τις ενστάσεις, που κυρίως προέρχονται από την πλευρά των εργοδοτών και αφορούν το κόστος χρηματοδότησης του εγχειρήματος, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο το νέο Ταμείο να τεθεί σε λειτουργία ακόμα εντός του 2019.
Η λειτουργία
Η υπαγωγή στο ταμείο, θα έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα και οι πόροι θα προέρχονται από εργαζόμενους και εργοδότες, σε ποσοστά που θα προσδιοριστούν.
Το ταμείο, δεν θα καλύπτει ούτε και θα καλύπτεται από την δημόσια κοινωνική ασφάλιση και θα λειτουργεί αυστηρά με βάση το κεφαλαιοποιητικό σύστημα΄(“ατομικός κουμπαράς” κάθε ασφαλισμένου σε συνδυασμό με την απόδοση των επενδεδυμένων ποσών).
Η διαχείριση των εισφορών, θα γίνεται από επαγγελματίες, οι οποίοι θα αμείβονται με βάση τις αποδόσεις των επενδύσεων.
Τα υφιστάμενα επαγγελματικά ταμεία, ανά κλάδο ή επιχείρηση, θα έχουν την δυνατότητα να ενταχθούν στο νέο φορέα χωρίς μεταβολές στον τρόπο λειτουργίας τους.
Οι παροχές
Το νέο Ταμείο θα δίνει τη δυνατότητα στον εργαζόμενο να λαμβάνει είτε εφάπαξ παροχή, είτε μηνιαία περιοδική παροχή για τους κινδύνους γήρατος, αναπηρίας και θανάτου.
Η παροχή θα δίδεται μετά τη συμπλήρωση κάποια ηλικίας και δεν θα σχετίζονται με τις προϋποθέσεις της κύριας ασφάλισης, ενώ το δικαίωμα της παροχής θα κληρονομείται.
Οι απαντήσεις στις ενστάσεις
Σχετικά με τις ενστάσεις των εργοδοτών για την επιπλέον επιβάρυνση του μη μισθολογικού κόστους που θα προκύψει με τη νέα εισφορά η οποία θα προβλεφθεί για τη χρηματοδότηση του Ταμείου, οι οργανώσεις προβάλλουν ως κεντρικό αίτημα την ανάγκη μείωσης των εισφορών και κατ’ επέκταση του εργατικού κόστους.
Για τον λόγο αυτόν αναζητούνται μέτρα ελάφρυνσης, όπως η μείωση της φορολογίας, τα οποία θα εφαρμοστούν από κοινού με τη λειτουργία του Ταμείου και την επιβολή της επιπλέον εισφοράς.
Ωστόσο, οι δύο πλευρές φαίνεται να έχουν καταλήξει σε ένα πρώτο «κείμενο θέσεων και προτάσεων», το οποίο μπορεί να μην είναι δεσμευτικό αλλά αποτελεί τη βάση για τη δρομολόγηση του εγχειρήματος με απώτερο στόχο τόσο το Καταστατικό όσο και το «λεγόμενο οικονομικό σενάριο βάσης» του νέου Ταμείου να είναι έτοιμα και να παρουσιαστούν στη συνεδρίαση των προέδρων των οργανώσεων τον Ιούνιο του 2019.
Επόμενο βήμα οι αναλογιστικές μελέτες
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ανατεθεί – από κοινού από όλους τους κοινωνικούς εταίρους – η εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης, για την οποία αναζητείται χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Η μελέτη θα περιλαμβάνει την εξειδίκευση των εναλλακτικών επιλογών για διάφορα χαρακτηριστικά του νέου Ταμείου, και ταυτοχρόνως τη διαμόρφωση του περιεχομένου του Καταστατικού του. Μάλιστα για την παρακολούθηση του έργου κάθε οργάνωση θα ορίσει τεχνικό εκπρόσωπο.
Μάλιστα, η ΓΣΕΕ φέρεται να έχει ήδη αναθέσει την εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης, σύμφωνα με την οποία για την υλοποίηση του σχεδίου αρχικά η επιβάρυνση θα είναι μικρή (0,50% για τον εργαζόμενο, 1% για τον εργοδότη) καθώς ακόμα δεν υπάρχει χώρος για πρόσθετη επιβάρυνση του μη μισθολογικού κόστους.
Αρχικά το νέο ταμείο θα καλύπτει τους περίπου 750.000 εργαζόμενους που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό ενώ από τον βασικό κορμό του θα μπορούν να επικρέμονται και ασφαλιστικοί κλάδοι οι οποίοι θα καλύπτουν επαγγελματικούς χώρους ενδεχομένως με επιπρόσθετο ασφάλιστρο.