Μία νέα, βιώσιμη και δυναμική επιχείρηση θα δημιουργηθεί «επί των ερειπίων» της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή ξένου στρατηγικού επενδυτή ο οποίος θα αναλάβει να υλοποιήσει το σχέδιο διάσωσης-εξυγίανσης, προσφέροντας παράλληλα κεφάλαια και προσβάσεις για εξασφάλιση παραγγελιών από το εξωτερικό.
Μετά από πέντε χρόνια άκαρπων προσπαθειών για την αναζωογόνηση της εταιρείας και δύο άκαρπους διαγωνισμούς πώλησης, διαγράφονται τώρα θετικές προοπτικές: Υπάρχουν τουλάχιστον 5 υποψήφιοι στρατηγικοί επενδυτές, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο και είναι σε θέση να οδηγήσουν την πολύπαθη ΕΛΒΟ στο δρόμο της ανάπτυξης, αξιοποιώντας το παραγωγικό δυναμικό της, την τεχνογνωσία και το εξειδικευμένο προσωπικό της.
Οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές στον νέο διαγωνισμό, πού πρόκειται να διεξαχθεί τον Δεκέμβριο, όπως γνωστοποίησε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας, στο περιθώριο του 3ου Thessaloniki Summit.
Τα φαβορί
Ως βασικοί διεκδικητές εμφανίζονται η γερμανική Krauss Maffei και τη νοτιοαφρικανική Paramount, που είχαν εμφανισθεί και στον προηγούμενο διαγωνισμό, αλλά οι προσφορές τους ακυρώθηκαν για τυπικούς λόγους.
Επισημαίνεται ότι ο υπουργός Αμυνας Πάνος Καμμένος, υπό την εποπτεία του οποίου βρίσκεται η ΕΛΒΟ ως βιομηχανία αμυντικού υλικού, διατύπωσε πρόσφατα βαρύτατες καταγγελίες κατά του ειδικού εκκαθαριστή της, υποστηρίζοντας ότι σκοπίμως καθυστερεί την εκκαθάριση, επειδή εξυπηρετεί γερμανικά συμφέροντα που δεν θέλουν να πουληθεί και να επαναλειτουργήσει η επιχείρηση.
Αποκάλυψε μάλιστα ότι «για την ΕΛΒΟ δόθηκε προσφορά από την εταιρεία Paramount της Νοτίου Αφρικής, ενώ προσφορά-μαϊμού δόθηκε από τους Γερμανούς. Ο εκκαθαριστής απέκλεισε τους Νοτιοαφρικανούς, οι οποίοι με την προσφορά τους δεσμεύονταν για καταβολή μεγάλου τιμήματος και άμεση λειτουργία της εταιρείας».
Και σύμπραξη ιδιωτών-Δημοσίου
Εάν επιβεβαιωθούν τώρα οι προβλέψεις για αίσια έκβαση του διαγωνισμού, ο νέος ιδιοκτήτης ή στρατηγικός επενδυτής θα αναλάβει την υποχρέωση να εισφέρει κεφάλαια στη νέα εταιρεία, στην οποία θα εισφερθεί το ενεργητικό της ΕΛΒΟ. Θα διατηρήσει το προσωπικό και εν συνεχεία θα το αυξήσει, πραγματοποιώντας προσλήψεις ανάλογα με την εξέλιξη των εργασιών και σε συνάρτηση με το σχέδιο αναδιοργάνωσης και εκσυγχρονισμού των βιομηχανικών εγκαταστάσεων.
Το κυβερνητικό σχέδιο για την επαναλειτουργία της βιομηχανίας οχημάτων σε περίπτωση που δεν καρποφορήσει ο νέος διαγωνισμός, προβλέπει ταχεία εκκαθάρισή της και μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της σε νέο επιχειρηματικό σχήμα, που θα αποτελεί σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα.
Ο στρατηγικός επενδυτής που θα έχει την πλειοψηφία των μετοχών, θα εισφέρει κεφάλαια και τεχνογνωσία, και θα αναλάβει επίσης την υποχρέωση να φέρει παραγγελίες ή να αναθέσει υπεργολαβίες στην «νέα ΕΛΒΟ».
Το Δημόσιο θα διατηρήσει συμμετοχή 20% και θα φροντίσει για την ανάθεση συμβολαίων κρατικών προμηθειών (οχημάτων για τον στρατό, τις αστικές συγκοινωνίες κλπ) μέσω προγραμμάτων ΣΔΙΤ.
Το σχέδιο είχε καταρτισθεί ως εναλλακτική λύση πριν από τη διεξαγωγή του δεύτερου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της ΕΛΒΟ, ο οποίος απέβη άκαρπος.
Αύριο Δευτέρα οι εργαζόμενοι της ΕΛΒΟ θα πραγματοποιήσουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας και κατάληψη της πύλης του εργοστασίου με μοναδικό αίτημα την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης για να προχωρήσουν τα σχέδια πώλησης και επαναλειτουργίας των παραγωγικών εγκαταστάσεων.