Την παράσταση στη φετινή τουριστική σεζόν κλέβουν οι Αμερικανοί επισκέπτες καλύπτοντας τα κενά αφίξεων και εσόδων από τη βασική τουριστική αγορά της χώρας, τη Γερμανία. Μάλιστα, οι Αμερικανοί συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση των εσόδων, καθώς έχουν πολύ μεγαλύτερη έφεση σε δαπάνες όχι μόνο αυστηρά για διαμονή τους, αλλά και για ψώνια.
Τα στοιχεία για τις αφίξεις από τις ΗΠΑ στο Ελευθέριος Βενιζέλος επιβεβαιώνουν ότι η φετινή θα είναι η καλύτερη χρονιά της ιστορίας, σε ό,τι αφορά τις επισκέψεις Αμερικανών στην Ελλάδα. Τον Ιούνιο, η αύξηση των αφίξεων από τις ΗΠΑ ξεπέρασε το 50%, ενώ κατά 51% ήταν αυξημένες το πρώτο εξάμηνο του έτους, με πολλούς Αμερικανούς να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα ή city tours στην Αθήνα πριν από την έναρξη της θερινής σεζόν.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις τουριστικών παραγόντων στο Σin, τα έσοδα από την αμερικανική αγορά εκτιμάται φέτος ότι θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ, έναντι 1,2 δισ. ευρώ το 2022. Ήδη από τον περασμένο χρόνο, τα έσοδα από την Αμερική είχαν ανέλθει σε επίπεδο ελαφρώς υψηλότερο από το 2019, που ήταν η καλύτερη χρονιά, κάτι που επίσης συνέβη και με τις δύο καλύτερες αγορές, τη Γερμανία και τη Βρετανία.
Δεν αποκλείεται μάλιστα, με τη δυναμική που δείχνει ο τουρισμός από τις ΗΠΑ, να δούμε ένα διπλασιασμό των εσόδων στο τέλος της σεζόν σε σχέση με το 2022. «Φαίνεται ότι στη φετινή σεζόν οι ΗΠΑ θα γίνουν η τρίτη καλύτερη αγορά για τον ελληνικό τουρισμό, ξεπερνώντας τη Γαλλία και πλησιάζοντας αρκετά τη Βρετανία και τη Γερμανία», αναφέρουν τουριστικοί παράγοντες.
Όπως σημειώνει το Associated Press σε εκτενές ρεπορτάζ για τον τουρισμό στην Ευρώπη και τη μεγάλη αύξηση της κινητικότητας από τους Αμερικανούς, «μετά από τρία χρόνια περιορισμών λόγω πανδημίας, ο τουρισμός αναμένεται να ξεπεράσει τα ρεκόρ του 2019 σε μερικούς από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς της Ευρώπης αυτό το καλοκαίρι, από τη Βαρκελώνη και τη Ρώμη, την Αθήνα και τη Βενετία μέχρι τα γραφικά νησιά της Σαντορίνης στην Ελλάδα, του Κάπρι στην Ιταλία και της Μαγιόρκα στην Ισπανία.
Ενώ οι Ευρωπαίοι τουρίστες οδήγησαν τη βιομηχανία προς την ανάκαμψη πέρυσι, η ανάκαμψη αυτό το καλοκαίρι οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους Αμερικανούς, που είναι ενισχυμένοι από το ισχυρό δολάριο και σε ορισμένες περιπτώσεις από την εξοικονόμηση λόγω πανδημίας. Πολλοί φτάνουν παρακινούμενοι από τον λεγόμενο «τουρισμό εκδίκησης», δηλαδή είναι τόσο πρόθυμοι να εξερευνήσουν ξανά που δεν πτοούνται από τα ακριβότερα αεροπορικά εισιτήρια και το κόστος των ξενοδοχείων».
Η μεγάλη αύξηση εισερχόμενων επισκεπτών και εσόδων από τις ΗΠΑ φαίνεται ότι σε μεγάλο βαθμό θα καλύψει τα κενά που έχει δημιουργήσει στον ελληνικό τουρισμό φέτος η κάμψη της ζήτησης από τη Γερμανία. Από νωρίς οι κρατήσεις ήταν μειωμένες περίπου κατά 10%, ενώ και στο πεδίο των λεγόμενων «κρατήσεων τελευταίας στιγμής» οι Γερμανοί δεν δείχνουν ιδιαίτερη διάθεση να επισκεφθούν την Ελλάδα.
Η επιβράδυνση της γερμανικής οικονομίας, που πέρασε σε τεχνική ύφεση ήδη από την αρχή του έτους, με δύο τρίμηνα συρρίκνωσης του ΑΕΠ, σε συνδυασμό με τη διάβρωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών από τον υψηλό πληθωρισμό έχουν κάνει φέτος τους Γερμανούς καταναλωτές πολύ προσεκτικούς στα κόστη των διακοπών τους, με αποτέλεσμα να επιλέγουν φθηνότερες λύσης διακοπών σε κοντινές χώρες, όπου κινούνται με αυτοκίνητο, ή στους φθηνότερους προορισμούς της Μεσογείου, όπως η Τουρκία, αποφεύγοντας τις αρκετά ακριβότερες επιλογές, όπως η Ελλάδα και η Ισπανία.
Τα πρώτα μηνύματα για την κάμψη της ζήτησης από τη Γερμανία ήλθαν νωρίς, αμέσως μόλις άρχισαν να τιμολογούν τα πακέτα διακοπών στην Ελλάδα οι tour operators, αφού ήταν πολύ ακριβότερα σε σχέση με πέρυσι, ύστερα και από τη συμφωνία των tour operators με τα ελληνικά ξενοδοχεία για αυξήσεις κατά 10%.
Το πρόβλημα της χαμένης ανταγωνιστικότητας αρχίζει να επηρεάζει τη διεθνή εικόνα του ελληνικού τουρισμού, όσο και αν δεν μεταφράζεται ακόμη σε σοβαρές απώλειες ζήτησης, δεδομένου ότι η φετινή χρονιά θα είναι εξαιρετική για τον παγκόσμιο τουρισμό. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της βρετανικής Savoo, όπου εξετάσθηκαν 41 δημοφιλείς προορισμοί και αντίστοιχα πακέτα διακοπών all-inclusive, μόνο η Κρήτη πέρασε (στη 10η θέση) στους δέκα κορυφαίους προορισμούς σε σχέση κόστους/απόδοσης, ενώ πέρυσι είχαν μπει στη δεκάδα τρεις ελληνικές περιοχές -η Κέρκυρα στην έκτη θέση, η Κρήτη στην έβδομη και η Ρόδος στην όγδοη.
Φέτος, στις τρεις πρώτες θέσεις βρέθηκαν το Μαρακές του Μαρόκου και δύο περιοχές της Τουρκίας. Το κόστος ενός πακέτου all-inclusive στην Κρήτη ήταν, σε λίρες Αγγλίας, 44% ακριβότερος από το αντίστοιχο κόστος για τις διακοπές στην Αλάνια της Τουρκίας. Σημειωτέον ότι η μεγάλη πτώση της λίρας, περίπου κατά 50% σε ετήσια βάση, έχει δώσει στην Τουρκία ένα πολύ ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον τουρισμό.
Όπως και να έχει, η Ελλάδα οδεύει σε ένα ρεκόρ εσόδων από τον τουρισμό, το οποίο σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στις ανατιμήσεις, καθώς, όπως τόνισε πρόσφατα το ΙΟΒΕ, σε πραγματικούς όρους οι εισπράξεις θα είναι χαμηλότερες από το έτος ρεκόρ του 2019. Σύμφωνα με τη Eurobank, τα έσοδα θα προσεγγίσουν τα 22 δισ. φέτος, ξεπερνώντας κατά 20% τα έσοδα - ρεκόρ του 2019, που θεωρείται έτος ορόσημο για τον τουρισμό στην Ελλάδα και διεθνώς. Η Eurobank είχε σημειώσει, πάντως, στην ίδια ανάλυση, ότι οι επιδόσεις αυτές επιτυγχάνονται χωρίς να έχουν ξεπερασθεί χρόνια ποιοτικά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού, όπως είναι η χαμηλή δαπάνη των επισκεπτών ανά ταξίδι και η μικρή διάρκεια της τουριστικής σεζόν.
Κόντρα στην ευφορία που επικρατεί στην ευρωπαϊκή τουριστική βιομηχανία για τα υψηλά φετινά έσοδα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού του ΟΗΕ προειδοποιεί τις χώρες που αποτελούν δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Ελλάδα, ότι στο μέλλον θα υπάρξουν δυσκολίες, αφού οι υψηλές τιμές δεν είναι βιώσιμες μακροπρόθεσμα.
«Η πανδημία θα έπρεπε να μας είχε δώσει ένα μάθημα», δήλωσε στο Associated Press η Αλεσάντρα Πριάντε, διευθύντρια του περιφερειακού τμήματος για την Ευρώπη στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού. Αντ' αυτού, όμως, όπως είπε η νοοτροπία στον τουριστικό τομέα «εστιάζει στην ανάκτηση των εσόδων. Όλα έχουν να κάνουν με τα έσοδα, με το εδώ και τώρα. Πρέπει να δούμε τι πρόκειται να συμβεί σε δύο ή τρία χρόνια, επειδή οι τιμές αυτή τη στιγμή δεν είναι βιώσιμες».
Τα έσοδα του ελληνικού τουρισμού (στοιχεία: ΙΝΣΕΤΕ)
Χώρες προέλευσης | 2010 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Γερμανία | 1.624 | 2.959 | 1.134 | 2.316 | 3.256 |
Ηνωμένο Βασίλειο | 1.244 | 2.564 | 756 | 1.466 | 3.127 |
Γαλλία | 641 | 1.090 | 367 | 992 | 1.277 |
ΗΠΑ | 599 | 1.189 | 86 | 596 | 1.200 |
Ιταλία | 541 | 1.009 | 218 | 525 | 927 |
Ολλανδία | 345 | 534 | 169 | 410 | 669 |
Ρουμανία | 108 | 483 | 80 | 301 | 567 |
Αυστρία | 276 | 462 | 112 | 337 | 455 |
Ελβετία | 265 | 462 | 148 | 355 | 425 |
Κύπρος | 483 | 465 | 169 | 284 | 398 |
Βέλγιο | 247 | 453 | 92 | 294 | 360 |
Σουηδία | 151 | 258 | 28 | 83 | 289 |
Αλβανία | 78 | 212 | 90 | 111 | 283 |
Τσεχία | 160 | 186 | 48 | 140 | 241 |
Καναδάς | 134 | 343 | 40 | 82 | 229 |
Ισπανία | 100 | 203 | 45 | 103 | 180 |
Δανία | 138 | 191 | 58 | 154 | 162 |
Αυστραλία | 147 | 371 | 20 | 9 | 160 |
Ρωσία | 496 | 433 | 14 | 115 | 41 |
Χώρες Ευρωζώνης | 4.554 | 7.732 | 2.405 | 5.536 | 8.039 |
Χώρες ΕΕ εκτός Ευρωζώνης | 910 | 1.999 | 453 | 1.261 | 1.967 |
Λοιπές Χώρες | 4.147 | 7.949 | 1.452 | 3.531 | 7.252 |
Σύνολο Δαπάνης | 9.611 | 17.680 | 4.310 | 10.328 | 17.257 |