Πρόσφατη έκθεση της Kaspersky διαπίστωσε ότι πάνω από τους μισούς χρήστες του Διαδικτύου (56%) αισθάνονται ότι η πλήρης ιδιωτικότητα στον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο είναι αδύνατη, και δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς γιατί επικρατεί αυτή η άποψη.
Με 9 στους 10 (89%) καταναλωτές να βρίσκονται online αρκετές φορές την ημέρα, το Διαδίκτυο έχει γίνει άρρηκτα συνδεδεμένο με ό,τι κάνουμε - από πραγματοποίηση αγορών και παρακολούθηση ταινιών, μέχρι αναζήτηση εργασίας, κοινωνικοποίηση και τραπεζικές συναλλαγές. Οι ενέργειές μας online δηλώνουν ακόμα και το είδος του περιεχομένου που παρακολουθούμε, με τις στοχευμένες διαφημίσεις να μας κάνουν να αισθανόμαστε ότι η ιδιωτικότητά μας παραβιάζεται. Με γνώμονα τα παραπάνω, το Διαδίκτυο είναι μια ασφαλής ή μια εμπόλεμη ζώνη;
Η έρευνα της Kaspersky δείχνει ότι ένας στους τρεις (32,3%) δεν ξέρει πώς μπορεί να προστατεύσει πλήρως την ιδιωτικότητά του online, ενώ μερικοί θεωρούν ότι δεν έχουν αρκετή δύναμη για να αντισταθούν στις παραβιάσεις ιδιωτικότητας. Ανησυχητικά, περισσότεροι από ένας στους δέκα (13%) έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους για το πώς μπορούν να βελτιώσουν περαιτέρω την ιδιωτικότητά τους.
Ενώ μπορεί να μοιάζει με εμπόλεμη ζώνη, ο online κόσμος μπορεί να είναι ασφαλής με τη σωστή πρόληψη. Ερευνώντας το πόσο πολύ οι άνθρωποι πραγματικά δίνουν αξία και προστατεύουν τις πληροφορίες τους, πολλοί καταναλωτές -ίσως άθελά τους- βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο από τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τα προσωπικά τους δεδομένα. Αυτό θα μπορούσε να υπονομεύσει όλα τα άλλα μέτρα που έχουν τεθεί σε εφαρμογή για να διατηρηθεί η ασφάλεια.
Ενώ η αντίληψη της ιδιωτικής ζωής δεν είναι ίδια για όλους, υπάρχουν χειροπιαστές συνέπειες που συνδέονται με τα προσωπικά δεδομένα που χρησιμοποιούνται εσφαλμένα ή πέφτουν σε λάθος χέρια. Παρά το γεγονός αυτό, ένας στους πέντε (18%) θα θυσιάσει ευχαρίστως την ιδιωτικότητά του και θα κοινοποιήσει τα δεδομένα του αν πάρει σε αντάλλαγμα κάτι δωρεάν.
Η κοινοποίηση δεδομένων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί επίσης να μετατραπεί σε καθοδικό σπιράλ, με πολλούς ανθρώπους να μοιράζονται απερίσκεπτα τα δεδομένα και τις προσωπικές πληροφορίες τους online σε μια προσπάθεια για επίτευξη βραχυπρόθεσμων κερδών και κοινωνικών «likes» - με καταστροφικές μακροπρόθεσμες συνέπειες μερικές φορές. Ο φερόμενος αρχηγός της ομάδας που λήστεψε την Κιμ Καρντάσιαν στο Παρίσι το 2016 ισχυρίζεται ότι τα social media ενημέρωσαν αυτόν και τους συνεργάτες του για το ταξίδι και ήταν σε θέση να αξιολογήσουν τα κοσμήματά της πριν την τρομακτική ληστεία. Ενώ αυτό μπορεί να ακούγεται σαν ένα ακραίο παράδειγμα, είναι όλο και πιο κοινό για τους εργοδότες και τους υποψήφιους εργοδότες να επισκέπτονται LinkedIn, Instagram, Facebook και Twitter για να ελέγξουν ότι το προσωπικό και οι υποψήφιοι είναι αξιόπιστοι και ότι οι εργαζόμενοι δεν δυσφημίζουν με κάποιον τρόπο την εταιρεία.
Έρευνα της Kaspersky διαπίστωσε ότι πάνω από ένας στους τέσσερις (26%) δήλωσαν ότι κάποιος τρίτος είχε πρόσβαση στα προσωπικά τους δεδομένα χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Το μέγεθος αυτό αυξάνεται σε σχεδόν έναν στους τρεις (31%) για ηλικίες 16-24 ετών. Για το 24% των ανθρώπων αυτών, τα απόρρητα ή μυστικά δεδομένα τους εκλάπησαν και χρησιμοποιήθηκαν για δόλιους σκοπούς. Σχεδόν οι μισοί (46%) δήλωσε ότι κάποιος είχε πρόσβαση στα προσωπικά του δεδομένα μέσω ηλεκτρονικών λογαριασμών χωρίς την άδειά του.