Χρηστικά

Χωρίς όριο χρεών η ένταξη στον Εξωδικαστικό


Διεύρυνση-έκπληξη των ορίων για την ένταξη στον εξωδικαστικό Μηχανισμό έκρυβαν δύο αποφάσεις, μία του υπουργείου Οικονομικών και μία του υπουργείου Εργασίας, καθώς διευρύνουν σημαντικά, σε επίπεδα πάνω από 125.000 ευρώ, το ύψος των οφειλών.
Ειδικότερα, δημοσιεύθηκαν χθες το βράδυ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως οι αποφάσεις των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας,  με τις οποίες εντάσσονται πλέον στο πεδίο εφαρμογής του εξωδικαστικού μηχανισμού και οφειλές στους φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης αλλά και προς το Δημόσιο οι οποίες ξεπερνούν τις 50.000 ευρώ, καθώς και οφειλές που είναι γεννημένες έως και την 31η-12-2017.
Η έκπληξη είναι, πως, και στις δύο αποφάσεις προβλέπεται μέριμνα και για οφειλέτες με συνολικές οφειλές άνω των 125.000 ευρώ. Στις περιπτώσεις των συγκεκριμένων οφειλετών, το Δημόσιο και το ΚΕΑΟ θα προτείνουν λύσεις, μόνο εφόσον προσκομίζεται από τον οφειλέτη αξιολόγηση βιωσιμότητας και σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα.
Συνοπτικά, οι αποφάσεις της υφυπουργού Οικονομικών Αικατερίνης Παπανάτσιου και της υπουργού εργασίας Έφης Αχτσιόγλου και του υφυπουργού Τάσου Πετρόπουλου, περιέχουν τρία νέα στοιχεία:
1ον Εντάσσονται στον Εξωδικαστικό και οι οφειλές προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία, που δημιουργήθηκαν έως και τις 31-12-2017, ενώ η προηγούμενη ρύθμιση προέβλεπε την ένταξη των οφειλών έως και 31-12-2016.
2ον Εντάσσονται και οφειλές άνω των 50.000 ευρώ και μέχρι 125.000 ευρώ, ενώ το προηγούμενο όριο ήταν οι 50.000 ευρώ.
3ον Εντάσσονται και οφειλές άνω των 125.000 ευρώ, εφόσον ο οφειλέτης προσκομίσει ειδικά δικαιολογητικά.

Η νέα ρύθμιση που περιέχουν οι δύο αποφάσεις σε συνδυασμό και με τη δραστική μείωση των δικαιολογητικών, ικανοποιούν τα αιτήματα των επαγγελματικών φορέων που ζητούσαν τόσο αυξημένα όρια οφειλών όσο και ευέλικτη διαδικασία ένταξης στον Μηχανισμό.

Η απόφαση του υπ. Οικονομικών

Αναλυτικότερα, η απόφαση (ΠΟΛ.1116/2018 ) του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει τα ακόλουθα:
«Η ΠΟΛ.1223/29-12-2017 (Β' 4643) απόφαση της Υφυπουργού Οικονομικών τροποποιείται ως ακολούθως, προκειμένου να ενταχθούν στο πεδίο εφαρμογής της οφειλές που υπερβαίνουν το όριο των 50.000 ευρώ, καθώς και οφειλές που είναι βεβαιωμένες έως και την 31-12-2017, όπως ειδικότερα αναφέρεται στην ανωτέρω απόφαση.
1. Στο άρθρο 1 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών διαγράφεται η φράση «και οι συνολικές οφειλές του προς το Δημόσιο δεν υπερ¬βαίνουν τις 50.000 ευρώ».
2. Στην παρ. 2 του άρθρου 2 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών η ημερομηνία «31 η Δεκεμβρίου 2016» αντικαθίσταται από την ημερο¬μηνία «31 η Δεκεμβρίου 2017».
3. Στην υποπερίπτ. αβ της περίπτ. α της παρ. 1 του άρθρου 2 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών διαγράφεται η φράση «οι οποίες δεν υπερβαίνουν το ποσό των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ».
4. Στον τίτλο του άρθρου 6 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών διαγράφεται η φράση «με συνολικές οφειλές προς όλους τους πιστωτές έως 50.000 ευρώ».
5. Στο πρώτο εδάφιο της περίπτ. Β του άρθρου 6 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών η φράση «έως 50.000 ευρώ» αντικαθίσταται από τη φράση «έως 125.000 ευρώ».
6. Μετά την περίπτ. Β του άρθρου 6 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών προστίθεται νέα περίπτωση Γ, ως εξής:
«(Γ) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές άνω των 125.000 ευρώ, το Δημόσιο προτείνει λύσεις, μόνο εφό¬σον προσκομίζεται από τον οφειλέτη αξιολόγηση βιωσιμότητας και σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα, κατά την έννοια του άρθρου 1 παρ. 2 περ. ιδ του ν. 4469/2017, ο οποίος είναι είτε φυσικό πρόσωπο που είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος τουλάχιστον 5 χρόνια και δια¬θέτει άδεια ασκήσεως Οικονομολογικού Επαγγέλματος ή άδεια Λογιστή Φοροτεχνικού τάξης Α; είτε νομικό πρόσωπο, εφόσον η ως άνω αξιολόγηση και το σχέδιο, υπογράφονται από φυσικό πρόσωπο που διαθέτει τα ως άνω προσόντα, το κόστος της οποίας βαρύνει τον οφειλέτη. Για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη προαφαιρούνται από το χρέος το 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής και το 95% των οφειλών από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση. Το σχέδιο αναδιάρθρωσης του προηγούμενου εδαφίου πρέπει να είναι σύμφωνο με τα οριζόμενα στην παρ. 21 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017, καθώς και να μην φέρει το Δημόσιο σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσι¬ακών στοιχείων του οφειλέτη, στο πλαίσιο διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης. Οι λύσεις της παρούσας περίπτωσης δεν μπορούν να περιλαμβάνουν διαγραφή βασικής οφειλής η οποία να υπερβαίνει το 50% αυτής.».
7. Στον τίτλο του άρθρου 7 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών διαγράφεται η φράση «με οφειλές προς το Δημόσιο έως 50.000 ευρώ».
8. Στο πρώτο εδάφιο της περίπτ. Β του άρθρου 7 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οι¬κονομικών η φράση «έως 50.000 ευρώ» αντικαθίσταται από τη φράση «έως 125.000 ευρώ».
9. Μετά την περίπτ. Β του άρθρου 7 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών προστίθεται νέα περίπτωση Γ, ως εξής:
«(Γ) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές προς το Δημόσιο άνω των 125.000 ευρώ, το Δημόσιο προτείνει λύσεις, μόνο εφόσον προσκομίζεται από τον οφειλέτη αξιολόγηση βιωσιμότητας και σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα, κατά την έννοια του άρθρου 1 παρ. 2 περ. ιδ του ν. 4469/2017, ο οποίος είναι είτε φυσικό πρόσωπο που είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος τουλάχιστον 5 χρόνια και διαθέτει άδεια ασκήσεως Οικονομολογικού Επαγγέλματος ή άδεια Λογιστή Φοροτεχνικού τάξης Α', είτε νομικό πρόσωπο, εφόσον η ως άνω αξιολόγηση και το σχέδιο, υπογράφονται από φυσικό πρόσωπο που δια¬θέτει τα ως άνω προσόντα, το κόστος της οποίας βαρύ¬νει τον οφειλέτη. Για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη προαφαιρούνται από το χρέος το 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής και το 95% των οφειλών από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση. Το σχέδιο αναδιάρθρωσης του προηγούμενου εδαφίου πρέπει να είναι σύμφωνο με τα οριζόμενα στην παρ. 21 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017, καθώς και να μην φέρει το Δημόσιο σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσι-ακών στοιχείων του οφειλέτη, στο πλαίσιο διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης. Οι λύσεις της παρούσας πε¬ρίπτωσης δεν μπορούν να περιλαμβάνουν διαγραφή βασικής οφειλής η οποία να υπερβαίνει το 50% αυτής.».
10. Στην παρ. 2 του άρθρου 8 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών προστίθεται νέο εδάφιο, ως εξής:
«Το Δημόσιο, επίσης, δεν προτείνει ρυθμίσεις εφόσον (α) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς αυτό υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιου¬σιακών στοιχείων του οφειλέτη, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 4 της παρούσας, υπερβαίνει το ανώτατο ποσό που προκύπτει σύμφωνα με την προηγούμενη περίπτωση ή το εικοσαπλάσιο (20) αυτής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο και (β) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς αυτό υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ και η συ¬νολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 4 της παρούσας, υπερβαίνει το ανώτατο ποσό που προκύπτει σύμφωνα με την προηγούμενη περίπτωση ή το δεκαπενταπλάσιο (15) αυτής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο.».
11. Στην περίπτ. γ' του άρθρου 11 της ΠΟΛ.1223/29-12-2017 απόφασης της Υφυπουργού Οικονομικών η ημερομηνία «31 Δεκεμβρίου 2016» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31 Δεκεμβρίου 2017».
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».

Η απόφαση του υπ. Εργασίας

Το πλήρες κείμενο της απόφασης (αριθμ. οικ. 34124/2768/2018) του υπουργείου Εργασίας είναι το ακόλουθο: 

«Η αριθμ. οικ. 62134/4100/28-12-2017 απόφαση της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Β΄ 4640) τροποποιείται ως ακολούθως, προκειμένου να ενταχθούν στο πεδίο εφαρμογής της οφειλές που υπερβαίνουν το όριο των 50.000 ευρώ, καθώς και οφειλές που είναι γεννημένες έως και την 31η-12-2017, όπως ειδικότερα αναφέρεται στην ανωτέρω απόφαση.
1. Στο άρθρο 1 της αριθμ. οικ.62134/4100/28-12-2017 απόφασης της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης διαγράφεται η φράση «και οι συνολικές οφειλές του προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.) δεν υπερβαίνουν τις 50.000 ευρώ».
2. Στην περιπτ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 2 της αριθμ. οικ. 62134/4100/28-12-2017 απόφασης της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης διαγράφεται η φράση «με οφειλές προς τους Φ.Κ.Α. έως 50.000 ευρώ».
3. Στην παρ. 2 του άρθρου 2 της αριθμ. οικ. 62134/ 4100/28-12-2017 απόφασης της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης η ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2016» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2017».
4. Στο πρώτο εδάφιο της περιπτ. Β΄ του άρθρου 6 της αριθμ. οικ.62134/4100/28-12-2017 απόφασης της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης η φράση «έως 50.000 ευρώ» αντικαθίσταται από τη φράση «έως 125.000 ευρώ».
5. Μετά την περιπτ. Β΄ του άρθρου 6 της αριθμ. οικ. 62134/4100/28-12-2017 απόφασης της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης προστίθεται νέα περίπτ. Γ΄ ως εξής:
«(Γ) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές άνω των 125.000 ευρώ, το ΚΕΑΟ προτείνει λύσεις, μόνο εφόσον προσκομίζεται από τον οφειλέτη αξιολόγηση βιωσιμότητας και σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα, κατά την έννοια του άρθρου 1 παρ. 2 περ. ιδ΄ του ν. 4469/2017, ο οποίος είναι είτε φυσικό πρόσωπο που είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος τουλάχιστον 5 χρόνια και διαθέτει άδεια ασκήσεως Οικονομολογικού Επαγγέλματος ή άδεια Λογιστή Φοροτεχνικού τάξης Α΄, είτε νομικό πρόσωπο, εφόσον η ως άνω αξιολόγηση και το σχέδιο υπογράφονται από φυσικό πρόσωπο που διαθέτει τα ως άνω προσόντα, το κόστος της οποίας βαρύνει τον οφειλέτη. Για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη προαφαιρούνται από το χρέος το 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Το σχέδιο αναδιάρθρωσης του προηγούμενου εδαφίου πρέπει να είναι σύμφωνο με τα οριζόμενα στην παρ. 21 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017, καθώς και να μην φέρει το ΚΕΑΟ σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, στο πλαίσιο διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης. Οι λύσεις της παρούσας περίπτωσης δεν μπορούν να περιλαμβάνουν διαγραφή βασικής οφειλής η οποία υπερβαίνει το 50% αυτής, εφαρμοζόμενων αναλογικά και των παρ. 16 και 17 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017.».
6. Στο πρώτο εδάφιο της περιπτ. Β΄ του άρθρου 7 της αριθμ. οικ. 62134/4100/28-12-2017 απόφασης της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης η φράση «έως 50.000 ευρώ» αντικαθίσταται από τη φράση «έως 125.000 ευρώ».
7. Μετά την περιπτ. Β΄ του άρθρου 7 της αριθμ. οικ. 62134/4100/28-12-2017 απόφασης της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης προστίθεται νέα περίπτ. Γ΄ ως εξής:
«(Γ) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές προς Φ.Κ.Α. άνω των 125.000 ευρώ, το ΚΕΑΟ προτείνει λύσεις, μόνο εφόσον προσκομίζεται από τον οφειλέτη αξιολόγηση βιωσιμότητας και σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα, κατά την έννοια του άρθρου 1 παρ. 2 περ. ιδ΄ του ν. 4469/2017, ο οποίος είναι είτε φυσικό πρόσωπο που είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος τουλάχιστον 5 χρόνια και διαθέτει άδεια ασκήσεως Οικονομολογικού Επαγγέλματος ή άδεια Λογιστή Φοροτεχνικού τάξης Α΄, είτε νομικό πρόσωπο, εφόσον η ως άνω αξιολόγηση και το σχέδιο υπογράφονται από φυσικό πρόσωπο που διαθέτει τα ως άνω προσόντα, το κόστος της οποίας βαρύνει τον οφειλέτη. Για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη προαφαιρούνται από το χρέος το 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Το σχέδιο αναδιάρθρωσης του προηγούμενου εδαφίου πρέπει να είναι σύμφωνο με τα οριζόμενα στην παρ. 21 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017, καθώς και να μην φέρει το ΚΕΑΟ σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, στο πλαίσιο διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης. Οι λύσεις της παρούσας περίπτωσης δεν μπορούν να περιλαμβάνουν διαγραφή βασικής οφειλής η οποία υπερβαίνει το 50% αυτής, εφαρμοζόμενων αναλογικά και των παρ. 16 και 17 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017.».
8. Στην παρ. 2 του άρθρου 8 της αριθμ. οικ. 62134/4100/28-12-2017 απόφασης της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής:
«Το ΚΕΑΟ, επίσης, δεν προτείνει ρυθμίσεις εφόσον (α) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς αυτό υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 4 της παρούσας, υπερβαίνει το ανώτατο ποσό που προκύπτει σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο ή το εικοσαπλάσιο (20) αυτής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο και (β) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς αυτό υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 4 της παρούσας, υπερβαίνει το ανώτατο ποσό που προκύπτει σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο ή το δεκαπενταπλάσιο (15) αυτής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο.».
9. Στην περίπτ. γ΄ του άρθρου 11 της αριθμ. οικ. 62134/4100/28-12-2017 απόφασης της Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης η φράση «οι οποίες βεβαιώθηκαν μετά την 31 Δεκεμβρίου 2016» αντικαθίσταται από τη φράση «οι οποίες γεννήθηκαν μετά την 31η Δεκεμβρίου 2017».
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».

Διαβαστε επισης