Στα... βράχια ρίχνει το υπουργείο Άμυνας το σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την ONEX με την αιφνιδιαστική του απόφαση να μην εγκρίνει το σχέδιο εξυγίανσης, το οποίο είναι πλέον εντελώς αμφίβολο αν θα βρει το δρόμο προς το Πρωτοδικείο, ενώ αυξάνονται δραματικά οι πιθανότητες να επανέλθει το ναυπηγείο στους παλιούς ιδιοκτήτες και να τεθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης.
Όπως έχει γράψει το Σin, το υπουργείο Άμυνας εκφράζονταν φόβοι ότι δεν θα εγκρίνει το σχέδιο εξυγίανσης, ως ένας από τους βασικούς πιστωτές των Ναυπηγείων Ελευσίνας, με απαιτήσεις ύψους 143 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο που έχει καταρτίσει η Onex προβλέπει κούρεμα στις απαιτήσεις των πιστωτών των ναυπηγείων σε ποσοστό που ξεπερνά το 50%, ώστε να εξυπηρετηθεί τελικά, σε βάθος χρόνου, συνολικό χρέος ύψους 220 εκατ. ευρώ.
Ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε δεσμευθεί ότι θα λάμβανε τις αποφάσεις του ως τις 15 Φεβρουαρίου, ενώ το σχέδιο εξυγίανσης είχε κατατεθεί στο υπουργείο από τις 23 Δεκεμβρίου. Όμως, η απάντηση του υπουργείου Άμυνας ήλθε εντελώς αιφνιδιαστικά χθες, στη διάρκεια συνάντησης στελεχών του με εκπροσώπους της ONEX και της EY, που είχε προγραμματισθεί με σκοπό να δοθούν ορισμένες εξηγήσεις επί του σχεδίου.
Σε αυτή τη συνάντηση, σύμφωνα με πληροφορίες, αναπτύχθηκε από πλευράς του υπουργείου Άμυνας μια νέα νομική επιχειρηματολογία, σύμφωνα με την οποία το υπουργείο δεν δύναται να εγκρίνει τη διαγραφή χρεών των ναυπηγείων, καθώς αυτά αποτελούν χρέη προς το Δημόσιο και μόνο το υπουργείο Οικονομικών μπορεί να εγκρίνει τη μερική διαγραφή τους, στο πλαίσιο της πτωχευτικής νομοθεσίας.
Η τοποθέτηση αυτή οδηγεί τη διαδικασία σε αδιέξοδο, καθώς τα χρέη προς το Πολεμικό Ναυτικό μεταφέρονται πλέον σε μια... νομική γκρίζα ζώνη: πρόκειται για χρέη, τα περισσότερα από τα οποία απορρέουν από ενεργές συμβάσεις και έχουν ακόμη πολύ δρόμο μέχρι να βεβαιωθούν ως ληξιπρόθεσμα από την εφορία,ώστε να αρχίσει να τα «βλέπει» το υπουργείο Οικονομικών.
Εάν το υπουργείο Άμυνας αρνείται τον ρόλο του ως πιστωτή και το υπουργείο Οικονομικών, όπως είναι εύλογο, δηλώσει ότι δεν μπορεί να εγκρίνει διαγραφή χρεών που δεν έχουν βεβαιωθεί στην εφορία, τότε το σχέδιο εξυγίανσης μένει μετέωρο, αφού δεν θα υπάρχει η συναίνεση των πιστωτών για την αναδιάρθρωση του συνόλου των χρεών και θα είναι αδύνατο να κατατεθεί στο δικαστήριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πλευρά της ONEX έχει αιφνιδιασθεί από τη νέα τροπή που παίρνουν οι εξελίξεις, καθώς ήταν γνωστή μεν η επιφυλακτικότητα του υπουργείου Άμυνας έναντι του σχεδίου εξυγίανσης, ουδείς όμως προέβλεπε την απόλυτη άρνηση εκ μέρους του να εγκρίνει το σχέδιο.
Αίσθηση έχει προκαλέσει, εξάλλου, η κυβερνητική διγλωσσία για το θέμα. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, σε ημερίδα που οργάνωσε η εταιρεία σε συνεργασία με την ιταλική Fincantieri, ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδ. Γεωργιάδης εξέφραζε την αισιοδοξία του για την έγκριση του σχεδίου εξυγίανσης από το υπουργείο Άμυνας, τονίζοντας:
- «Το σχέδιο αυτό έχει κατατεθεί στον βασικό πιστωτή των Ναυπηγείων Ελευσίνας που είναι το Πολεμικό μας Ναυτικό. Το Πολεμικό μας Ναυτικό και το Υπουργείο Άμυνας έχουν δεσμευτεί να εγκρίνουν το σχέδιο αυτό μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου. Μετά από αυτό ανοίγει ο δρόμος για την ολοκλήρωση μιας συνεργασίας πολυεπίπεδης - μετά από την έγκριση της δικαστικής απόφασης- που θα επιτρέπει την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας με τρόπο που θα είναι πραγματικά πάρα πολύ σημαντικός».
Σε περίπτωση που ναυαγήσει το σχέδιο εξυγίανσης, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα επανέλθουν στην παλαιά ιδιοκτησία τους, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή δυνατότητα να υποστηριχθεί οικονομικά η συνέχιση της λειτουργίας τους, κάτι που σημαίνει ότι θα αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την υπαγωγή τους σε ειδική διαχείριση και την πώληση των στοιχείων του ενεργητικού τους, όπως συνέβη με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Στις τάξεις των εργαζομένων στα ναυπηγεία επικρατεί αναβρασμός από χθες το βράδυ και οργή για τη στάση του υπουργού Άμυνας, προς τον οποίο πρόσφατα είχαν απευθύνει μια εξαιρετικά αιχμηρή επιστολή, με κοινοποίηση και στον πρωθυπουργό, κάνοντας λόγο ακόμη και για διαπλεκόμενους που ευνοούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εις βάρος των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Έχοντας θορυβηθεί από την απροθυμία του υπουργού Άμυνας να υπογράψει το σχέδιο εξυγίανσης, αλλά και από τις συνεχείς «διαρροές» από το Πεντάγωνο ότι θα προτιμηθούν οι γαλλικές κορβέτες και όχι οι προταθείσες από την Fincantieri, οι εργαζόμενοι απηύθυναν στον υπουργό Άμυνας το ερώτημα: «Οι Γάλλοι εργάτες των Ναυπηγείων χάρη σε εσάς έχουν δουλειά, εμείς οι Έλληνες εργάτες των Ναυπηγείων θα έχουμε δουλειά»;
Οι εργαζόμενοι έθεσαν καίρια ερωτήματα στον υπ. Άμυνας:
- Ποιοι και για ποιο λόγο δεν προχωρούν την διαδικασία εξυγίανσης που εμείς έχουμε ήδη εγκρίνει και αναμένουμε εδώ και χρόνια;
- Ποτέ θα εγκριθεί και θα προχωρήσει το σχέδιο εξυγίανσης;
- Γνωρίζετε αν κάποιοι έχουν πάρει απόφαση να κλείσουν το ναυπηγείο μας παρόλο που υπάρχει η πλέον αξιόπιστη λύση με συμμετοχή και υποστήριξη κορυφαίων οργανισμών παγκοσμίως; Έχετε πάρει εσείς τέτοια απόφαση; Θέλετε να κλείσουμε;
- Ισχύει η δημόσια δέσμευσή σας για κατασκευή των 3 από τις 4 κορβέτες σε ελληνικά ναυπηγεία; Έχετε πρόβλημα εσείς ή οι επιτελείς σας να γίνει αυτό στα ναυπηγεία Ελευσίνας;
Σε άλλο σημείο της επιστολής τόνιζαν: «Παραμερίστε τους διαπλεκόμενους που ρήμαξαν το ναυπηγείο μας και οι οποίοι σήμερα εμφανίζονται ως υπέρμαχοι της "λύσης Σκαραμαγκά και διάλυσης της Ελευσίνας". Εμείς ξέρουμε και ποιοι είναι αυτοί, και τι ρόλο παίζουν και γιατί το κάνουν. Θα έρθει και η ώρα που θα τα μάθουν όλοι. Είναι δίπλα σας και σας υπονομεύουν και διαλύουν την Ελλάδα και το μέλλον της. Παραμερίστε τους και γράψτε ιστορία στον κλάδο ως ο Υπουργός που αναγέννησε τα ελληνικά ναυπηγεία και όχι τα γαλλικά ναυπηγεία».