Φθάνουν μέχρι την πόρτα μας νύχτα και μέρα, πολλές φορές μέσα στο κρύο και τη βροχή, προκειμένου να μας παραδώσουν ένα προϊόν ή αντικείμενο που παραγγείλαμε. Ιδίως στην περίοδο του lockdown οι ταχυμεταφορείς και ταχυδιανομείς, σήκωσαν στις πλάτες τους μεγάλο φορτίο, λόγω των υγειονομικών περιορισμών στις μετακινήσεις των πολιτών.
Οι καταγγελίες για εργοδοτικές αυθαιρεσίες αναφορικά με αυτόν τον ιδιαίτερα ευάλωτο επαγγελματικό κλάδο, συζητήθηκαν νωρίτερα σήμερα στην Ολομέλεια, με επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Κωνσταντίνου Μάρκου. Κατά τη διάρκεια της απάντησής του, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Γιάννης Βρούτσης, ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία ότι μέσα στον Δεκέμβριο υπογράφεται η υπουργική απόφαση που υποχρεώνει τους εργοδότες να προχωρούν σε αναγγελία στην ΕΡΓΑΝΗ του αριθμού κυκλοφορίας των οχημάτων που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι κατά τη μεταφορά και διανομή προϊόντων και αντικειμένων.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνος Μάρκου, επισήμανε ότι με νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, το Ν. 4611.2019 προβλέφθηκε, για πρώτη φορά, πλαίσιο υποχρεώσεων για τους εργοδότες, προκειμένου οι ταχυδιανομείς και ταχυμεταφορείς δικύκλου να κάνουν τη δουλειά τους με ασφάλεια. Όπως όμως κατήγγειλε>, οι διατάξεις αυτές ελάχιστα εφαρμόζονται από τους εργοδότες εξαιτίας και της υποβαθμισμένης λειτουργίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και κάλεσε τον υπουργό να προχωρήσει σε εντατικούς ελέγχους και να εκδώσει την υπουργική απόφαση που υποχρεώνει τους εργοδότες να δηλώνουν στην ΕΡΓΑΝΗ τον αριθμό των δικύκλων στα οποία επιβαίνουν οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις τους.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εργασίας είπε ότι οι υπηρεσίες επιθεώρησης ασφάλειας και υγείας του υπουργείου Εργασίας, καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημίας, έχουν ως βασική και κεντρική προτεραιότητα τους την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων και γι΄αυτό έχουν προχωρήσει σε εκτεταμένους ελέγχους.
Ειδικά για τους διανομείς, ο κ. Βρούτσης υπενθύμισε ότι ισχύουν οι διατάξεις του ν. 4611/2019 οι οποίες αφορούν την προστασία των εργαζομένων από τον κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων κατά τη διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων. Ο νόμος υποχρεώνει τους εργοδότες να παρέχουν στους εργαζόμενους όλα τα απαραίτητα μέσα για την ατομική τους προστασία, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι τραυματισμοί από τα ατυχήματα (προστατευτικό κράνος, πανωφόρι κατάλληλο για την προστασία του αναβάτη του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσυκλέττας, αδιάβροχη προστασία, γάντια και αντανακλαστικό γιλέκο που ο εργοδότης υποχρεούται να εφοδιάζει με τους εργαζόμενους). Με τις διατάξεις του Ν. 4611/2019, τα προβλεπόμενα μέτρα δεν επιβαρύνουν τον εργαζόμενο παρά μόνο τον εργοδότη, ο οποίος υποχρεούται να παρέχει δίκυκλο στους εργαζόμενους, να φροντίζει τη συντήρησή του και να καλύπτει όλα τα έξοδα, ασφάλεια και καύσιμα. Σε διαφορετική περίπτωση υποχρεούται να καταβάλλει στον εργαζόμενο το 15%, τουλάχιστον, του βασικού ως αποζημίωση χρήσης και συντήρησης δικύκλου.
Όσο για την τήρηση της νομιμότητας στην αγορά εργασίας και τους ελέγχους, ο υπουργός είπε ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2019 αλλά και στην αρχή του 2020 «έσπασαν κάθε ρεκόρ». «Προεκλογικά είχατε υποστείλει τη σημαία των ελέγχων», ανέφερε ο υπουργός, απευθυνόμενος στα έδρανα του ΣΥΡΙΖΑ. Για δε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, ο υπουργός είπε ότι του έχουν δοθεί πρωτοφανή εργαλεία για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής, της αδήλωτης εργασίας και της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας. «Ήταν ένα ΣΕΠΕ με σφεντόνα και τώρα διαθέτει ηλεκτρονικά tablets», ανέφερε χαρακτηριστικά, παραπέμποντας στη βάση δεδομένων της ΕΡΓΑΝΗΣ η οποία δίνει πλέον τη δυνατότητα στους ελεγκτές να διενεργούν ηλεκτρονικό έλεγχο αντί να μελετούν χειρόγραφες καταστάσεις.
Ο κ. Βρούτσης είπε επίσης ότι η «μεγάλη τομή που έρχεται με το νομοσχέδιο της αγοράς εργασίας, η ΕΡΓΑΝΗ 2, φέρνει το ψηφιακό ωράριο και θα αλλάξει περισσότερο τα δεδομένα, υπέρ των εργαζομένων».