Ξεχάστε τα Power Point και τις φανταχτερές διαφάνειες! Το κλειδί για δυνατές παρουσιάσεις βρίσκεται σε μια διαχρονική προσέγγιση: την τέχνη της ρητορικής που είχαν κατακτήσει οι αρχαίοι Έλληνες.
Συχνά πέφτουμε θύματα της πεποίθησης ότι οι σύγχρονες μέθοδοι υπερτερούν. Όμως, οι παρουσιάσεις στον πυρήνα τους αφορούν την πειθώ. Και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι ήταν "επαγγελματίες" της πειθούς. Δεν είχαν μεθόδους παρουσίασης με φανταχτερές εικόνες και κουκκίδες, ωστόσο τα επιχειρήματά τους είχαν απήχηση.
Πώς μπορούμε, λοιπόν, να αξιοποιήσουμε τη γνώση τους στον τόσο σημαντικό αυτό τομέα; Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν στη δύναμη της ρητορικής, στην τέχνη της αποτελεσματικής επικοινωνίας. Η μυστική τους συνταγή;
Ένα τρίπτυχο πειθούς: Ήθος, Λόγος και Πάθος. Και επιπλέον, η σωστή "συνεργασία" αυτών των τριών.
Ο Αριστοτέλης πίστευε ότι οποιαδήποτε ανισορροπία σε αυτά τα εργαλεία - πόσο μάλλον η πλήρης παράλειψη ενός - θα μείωνε σημαντικά τη δύναμη της επιχειρηματολογίας κάποιου.
1. Ήθος: Oικοδόμηση εμπιστοσύνης (αξιοπιστία)
Το Ήθος έχει να κάνει με τον χαρακτήρα. Στις παρουσιάσεις έχει να κάνει με την εδραίωση του εαυτού σας ως Αρχή. Γιατί πρέπει να σας ακούσει το κοινό σας;
Οι άνθρωποι αντιπαθούν τους αλαζόνες, αλλά και το να υποβαθμίσετε στα μάτια του κοινού σας την εμπειρία και την εξειδίκευσή σας στο θέμα, θα βλάψει το μήνυμά σας. Χρειάζεται να βρείτε μια ισορροπία, χρησιμοποιώντας παράλληλα αξιόπιστα στοιχεία. Π.χ. τα ακαδημαϊκά διαπιστευτήρια αναφέρονται συχνά σε επιστημονικές παρουσιάσεις, ενώ οι επιχειρήσεις μπορεί να προτιμούν να μάθουν για παρόμοιους ρόλους που είχατε. Τα ουσιώδη στοιχεία και στατιστικά μπορεί επίσης να είναι αποτελεσματικά εδώ.
Κάθε κλάδος είναι διαφορετικός, αλλά το ερώτημα είναι το ίδιο: «Ξέρει αυτό το άτομο για τί πράγμα μιλάει;»
Έτσι, αντί να καυχιέστε "είμαι ο καλύτερος (διαφημιστής, πωλητής, φοροτεχνικός, προπονητής κλπ)", μπορείτε απλώς να πείτε "Έχοντας 15 χρόνια εμπειρίας..."
Εδραιώστε την αξιοπιστία σας εκ των προτέρων. Δείξτε στο κοινό σας ότι αξίζετε τον χρόνο τους, πριν περάσετε στο κυρίως μήνυμά σας.
2. Λόγος: Η δύναμη του Γιατί (Λογική)
Με το ήθος σας να έχει εδραιωθεί, το κοινό σας τώρα σκέφτεται, "Εντάξει, ας δούμε, τι έχει να πει" Αλλά μην πέσετε στην παγίδα και πάτε κατευθείαν στο «Τί». Ξεκινήστε με το «Γιατί».
Ο λόγος, το λογικό στοιχείο, έχει να κάνει με την παρουσίαση μιας ξεκάθαρης διαδρομής. Έχουμε πλέον το Google στα χέρια μας, οπότε το να βομβαρδίσετε το κοινό σας με βασικά στοιχεία που μπορούν να βρουν με ένα κλικ θα ήταν χάσιμο χρόνου (και της προσοχής τους).
Αντίθετα, εξηγήστε το «γιατί» πίσω από το κύριο θέμα σας. Κάντε τους έναν "περίπατο" βήμα προς βήμα στη διαδικασία σκέψης σας, προσκαλώντας τους στο ταξίδι.
Έχετε κατά νου την -πολύ σημαντική για αυτό το είδος παρουσίασης- ομιλία TED του Simon Sinek "Start with Why". Μην υποθέτετε ότι το κοινό σας θα συμφωνήσει μαζί σας αμέσως. Καθοδηγήστε τους μέσα από τις πληροφορίες, για να καταλήξουν στα δικά τους συμπεράσματα. Αυτό ενθαρρύνει μια ισχυρότερη σύνδεση με το μήνυμά σας.
3. Πάθος: Η συναισθηματική σύνδεση
Το Πάθος, που συχνά παραμελείται, αφορά τον συναισθηματικό αντίκτυπο. Σκεφτείτε πώς τα συναισθήματα επηρεάζουν τις αποφάσεις. Η επίκληση των συναισθημάτων θα ενισχύσει το μήνυμά σας.
Πώς όμως προκαλείτε τα σωστά συναισθήματα;
Αποφύγετε τακτικές όπως δημιουργία ενοχών. Η αληθινή σύνδεση προέρχεται από την αυθεντικότητα και την ευαλωτότητα. Με το να μοιραστείτε προσωπικές σας ιστορίες θα επιτρέψετε στο κοινό να συνδεθεί μαζί σας σε συναισθηματικό επίπεδο. Είτε είναι η προέλευση μιας ιδέας ή προϊόντος, οι ζωές που αγγίξατε με το νέο προϊόν, ή οι προσωπικές δυσκολίες που σας οδήγησαν σε αυτή τη στιγμή, δώστε στο κοινό σας την ευκαιρία να νιώσει το συναίσθημα πίσω από το μήνυμά σας.
Άλλωστε, οι καλύτεροι παρουσιαστές δεν είναι ρομπότ χωρίς συναισθήματα, είναι άνθρωποι. Αγκαλιάστε την ανθρωπιά σας, για να σφυρηλατήσετε μια σύνδεση με το κοινό σας.
Εν κατακλείδι: Κάν' το όπως ο Αριστοτέλης
Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν Κύριοι της Πειθούς. Ενώ πλέον διαθέτουμε περίπλοκα τεχνολογικά εργαλεία, οι βασικές αρχές της ρητορικής παραμένουν ισχυρές.
Εδραιώνοντας την αξιοπιστία σας (Ήθος), οδηγώντας το κοινό σας βήμα - βήμα στις σκέψεις πίσω από το κεντρικό μήνυμά σας (Λόγος, λογική) και συνδέοντάς τους συναισθηματικά μαζί σας (Πάθος), μπορείτε να αγγίξετε και το μυαλό και την καρδιά των ανθρώπων που σας ακούνε. Και αυτό είναι αποτελεσματική -και ουσιαστική- επικοινωνία!