Πολιτική

Τριετές «πρότζεκτ» αποκρατικοποιήσεων 6,2 δισ.ευρώ


 Ψηλά μπαίνει ο πήχης των αποκρατικοποιήσεων για την τριετία 2016-2018, όπως προκύπτει από την αρχική συμφωνία κυβέρνησης και δανειστών, που εντάσσεται στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης και έχει απώτερο στόχο την άντληση εσόδων ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η ΔΕΗ και τα ΕΛΠΕ μπαίνουν στο «καμβά» των αποκρατικοποιήσεων, ενώ επιπρόσθετα στο πρόγραμμα θα ενταχθούν οι ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, όπως επίσης και το «μερίδιο» του Δημοσίου στον Διεθνή αερολιμένα Αθηνών (Ελευθέριος Βενιζέλος). Ακόμη βάσει αυτή της αρχικής συμφωνίας που αποτελεί τον «οδικό «χάρτη» για την… οριστική, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο «ξεκλείδωμα» τριών αποκρατικοποιήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Οι νέες προσθήκες στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων

Σε ότι αφορά στις νέες προσθήκες, στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων για την τριετία 2016-2018, ξεχωρίζουν αυτές των ΔΕΗ και ΕΛΠΕ. Αναφορικά με τη ΔΕΗ, τίθεται προς πώληση το 17%, ωστόσο όπως αναφέρεται ρητά στην συμφωνία κυβέρνησης δανειστών, πρέπει αρχικώς να ξεπεραστούν κάποια «εμπόδια», προκειμένου να τρέξει η αποκρατικοποίηση. Πρώτον το ΤΑΙΠΕΔ, οφείλει να προχωρήσει σε πρόσληψη συμβούλων οι οποίοι και θα εισηγηθούν τον τρόπο ιδιωτικοποίησης του ποσοστού της κρατικής ενεργειακής εταιρίας... Κατόπιν και σε ότι αφορά στη ΔΕΗ, ως… προαπαιτούμενο φαντάζει η ολοκλήρωση της «αποκόλλησης» του ΑΔΜΗΕ και η τακτοποίηση των οικονομικών της… Το κομμάτι που σχετίζεται με τον ΑΔΜΗΕ φαίνεται ότι βαίνει καλώς, καθώς και η Γενική Συνέλευση της ΔΕΗ ενέκρινε την πώληση του 24% των μετοχών  στην κινέζικη State Grid, έναντι 320 εκ. ευρώ. Η σύμβαση αγοραπωλησίας αναμένεται να υπογραφεί τον Ιανουάριο του 2017.

Η πρόσληψη συμβούλων από το ΤΑΙΠΕΔ αποτελεί το… προαπαιτούμενο για τα ΕΛΠΕ, στα οποία ως γνωστόν ο όμιλος Λάτση έχει στην κατοχή του το 42% των μετοχών. Σε ότι αφορά στο ποσοστό του δημοσίου στον «Ελευθέριος Βενιζέλος», οι πληροφορίες αναφέρουν ότι  η διαπραγμάτευση της ελληνικής πλευράς με τους Καναδούς μεγαλομετόχους του αερολιμένα, είναι στο τελικό στάδιο.

Τα «εμπόδια» με ΔΕΣΦΑ και Υπερταμείο

Τρεις είναι οι αποκρατικοποιήσεις που πρέπει να «ξεμπλοκαριστούν» άμεσα, προκειμένου να τρέξει ομαλά όλο το πρόγραμμα. Η πρώτη σχετίζεται με τη σύμβαση παραχώρησης του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, η δεύτερη με τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας και η τρίτη αφορά τον ΔΕΣΦΑ, όπου συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με τους Αζέρους της SOCAR και τους Ιταλούς της SNAM.

Επιπρόσθετα η ελληνική κυβέρνηση καλείται να ξεπεράσει τα κωλύματα, σχετικά με τον διορισμό του διοικητικού συμβουλίου του Υπερταμείου Αποκρατικοποιήσεων.  Μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα πρέπει οριστικοποιηθεί το πακέτο των ακινήτων και της υπόλοιπης ακίνητης περιουσίας που θα περάσει στο Υπερταμείο προς αξιοποίηση. Παράλληλα το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να «εκχωρήσει» στο νέο ταμείο όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια και λιμάνια που δεν βρίσκονται στο σχέδιο αξιοποίησης.