Πολιτική

Το νέο σχέδιο αποκρατικοποιήσεων - Τι θα γίνει με ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΟΛΘ


Ο προγραμματισμός για πώληση μετοχών εισηγμένων ΔΕΚΟ και τα σχέδια για ΕΛΤΑ, ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, Ελληνικό, Αστέρα

Με «πράσινο φως» από την κυβέρνηση ξεκινά άμεσα η  υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού του ΤΑΙΠΕΔ για τις αποκρατικοποιήσεις και την αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας. Υπό την πίεση των δανειστών, λίγες ώρες πριν ξεκινήσει η προχθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup, το σχέδιο εγκείθηκε και υπεγράφη δια περιφοράς από τους  υπουργούς  του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής. Πρόκειται για το πρόγραμμα που είχε συμπεριληφθεί στην περυσινή συμφωνία με την τρόικα και επικαιροποιήθηκε τον περασμένο μήνα. Προβλέπει πώληση πακέτων μετοχών ΔΕΗ, ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΛΘ, ΕΛΤΑ και ολοκλήρωση των εν εξελίξει ιδιωτικοποιήσεων (Ελληνικό, Αστέρας Βουλιαγμένης, ΔΕΣΦΑ, λιμανιών κλπ). 

Το ΔΝΤ και οι Ευρωπαίοι αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία  στην υλοποίηση  αυτών των ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίες αφ’ ενός θα οδηγήσουν σε περαιτέρω απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και άλλων σημαντικών τομέων επιχειρηματικής δράσης, αφ’ ετέρου  θα αποφέρουν στο Δημόσιο τα έσοδα των  6,2 δισ. ευρώ που έχουν τεθεί ως στόχος έως το 2018.

Στην κυβέρνηση πάντως θα δημιουργήσουν πολιτικό πρόβλημα, καθώς  οι ιδιωτικοποιήσεις αυτές έρχονται σε αντίθεση με παλαιότερες εξαγγελίες της και απορρίπτονται ως επιλογή από πολλούς υπουργούς. Αντιδράσεις αναμένεται ότι θα προκαλέσουν και στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ.

Στο επικαιροποιημένο πλάνο αποκρατικοποιήσεωνπου είχε εγκρίνει στις 26 Απριλίου το ΤΑΙΠΕΔ,  περιλαμβάνονται  το 17% της ΔΕΗ, το 35% των ΕΛΠΕ, το 65% της ΔΕΠΑ, το 23% της ΕΥΑΘ, το 11% της ΕΥΔΑΠ, το 10% του ΟΤΕ, το 90% των δικαιωμάτων ψήφου των ΕΛΤΑ, το 30% της εταιρείας του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος.

Στα εν εξελίξει projects ιδιωτικοποιήσεων που πρέπει να ολοκληρωθούν περιλαμβάνονται η παραχώρηση  του Ελληνικού, η πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης, η μεταβίβαση σε ιδιώτες στρατηγικών πακέτων μετοχών του λιμανιού Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) της ΔΕΣΦΑ  και της Εγνατίας Οδού, η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλα μικρότερα.

 Τα χρονοδιαγράμματα

Οσον αφορά τη ΔΕΗ, στο σχέδιο αναφέρεται ότι στόχος είναι η πώληση του 17% των μετοχών της εταιρείας, ενδεχομένως εντός του επομένου έτους.  Μέσα στο επόμενο τρίμηνο το ΤΑΙΠΕΔ θα πραλάβει συμβούλους για την υλοοίηση αυτού του project.

Για τα περιφερειακά αεροδρόμια προβλέπεται ολοκλήρωση της διαδικασίας εκχώρησς μέχρι το Νοέμβριο, με την παράδοση των εγκαταστάσεων στην κοινοπραξία υπό τη γερμανική Fraport.

Για τα ΕΛΤΑ προβλέπεται διορισμός νέου προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου, υλοποίηση σχεδίου αναδιάρθρωσης και εν συνεχεία μεταφορά των μετοχών της εταιρείας στο Υπερ-ταμείο.

Για την ΔΕΣΦΑ αναφέρεται ότι η συναλλαγή τελεί υπό την έγκριση της ΓΔ Ανταγωνισμού της ΕΕ.

Για την ΕΥΑΘ το ΤΑΙΠΕΔ θα επιλέξει συμβούλους, προκειμένου να αξιολογηθούν ενναλακτικές επιλογές για την πώληση του 23% των μετοχών και εκπόνηση επιχειρηματικού σχεδίου. Επιπρόσθετα για την ΔΕΠΑ προβλέπεται η επιλογή συμβούλων από ΤΑΙΠΕΔ μέχρι το 3ο τρίμηνο του 2016 και η αξιοποίηση των εναλλακτικών επιλογών και επανεκκίνηση διαδικασίας

Επίσης για τον ΟΛΘ προβλέπεται μεταβίβαση και κατανομή των διοικητικών και λοιπών αρμοδιοτήτων του ΟΛΘ στην Ελληνική Δημοκρατία/Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος με βάση την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης.

Για την ΕΥΔΑΠ, όπου το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 27%, αναφέρεται πως η Ελληνική Δημοκρατία και το ταμείο θα ζητήσουν την επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους. Το ΤΑΙΠΕΔ θα επιλέξει συμβούλους μέχρι το 3° τρίμηνο 2016.

 Για την Εγνατία Οδό η πρώτη φάση του διαγωνισμού (εκδήλωση ενδιαφέροντος) προγραμματίζεται για τον Σεπτέμβριο, πράγμα που θεωρείται αδύνατο από την αγορά, αφού εκκρεμεί μια σειρά θεσμικών και άλλων θεμάτων.

Για τον ΟΤΕ προβλέπεται μεταφορά του 5% από το Ελληνικό Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ για πώληση και επιλογή συμβούλων μέχρι τον Μάιο του 2016

Για το Ελληνικό προβλέπεται επίτευξη συμφωνίας συμβαλλομένων μερών επί μνημονίου κατανόησης έως την 15η Απριλίου και επικύρωσή της από τη Βουλή. (Η πορεία της αποκρατικοποίησης έχει καθυστερήσει).

Αντίστοιχα για τον Αστέρα Βουλιαγμένης προβλέπεται σχέδιο προεδρικού διατάγματος σε προετοιμασία και έγκριση από το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης έως το τέλος Απριλίου 2016. (Η πορεία της αποκρατικοποίησης έχει καθυστερήσει).

Τέλος για  ΤΡΑΙΝΟΣΕ & ΕΕΣΤΥ η ημερομηνία δεσμευτικών προσφορών είναι η 31/5/2016.

Ειδικότερα το στρατηγικό πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ, όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης, περιλαμβάνει:

1) Δεκατέσσερα Περιφερειακά Αεροδρόμια

2) Ελληνικό

3) Αστέρας Βουλιαγμένης

4) Αφάντου Ρόδος

5) ΔΕΣΦΑ

6) ΟΛΠ

7) ΟΛΘ

8) ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΤΥ

9) ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ

10) Ηλεκτρονική Δημοπρασία III, IV, V, VI και άλλα μικρά ακίνητα

11) Μαρίνες

12) ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ

13) ΕΛΠΕ

14) ΟΤΕ

15) ΔΕΗ

16) ΕΥΑΘ

17) ΕΥΔΑΠ

18) ΔΕΠΑ

19) ΕΛΤΑ

 

 

 

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις