Χρηστικά

Το Facebook «καρφώνει» και τη φοροδιαφυγή


Φορολογικούς ελέγχους και μέσω του Facebook δρομολογεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να εντοπίσει περιπτώσεις φοροδιαφυγής, οι οποίες σύμφωνα με τις ενδείξεις είναι αρκετές.

Όπως ανακοίνωσε ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής, οι ελεγκτικές αρχές επιστρατεύουν στο κυνήγι κατά της φοροδιαφυγής τη διενέργεια ερευνών μέσω του facebook και άλλων εφαρμογών του διαδικτύου για να εντοπίζουν ύποπτες συναλλαγές και παράνομο εμπόριο. Παράλληλα, στο τελικό στάδιο εισέρχεται και η καθιέρωση των ηλεκτρονικών τιμολογίων.

Αφορμή δόθηκε από την ανακάλυψη μίας υπόθεσης προ μηνών, αλλά και τη συμβολή του Facebook στην εξιχνίαση μιας μεγάλης υπόθεσης φοροδιαφυγής.

Ειδικότερα, φορολογούμενοι από τη Βοιωτία πουλούσαν μέσω της σελίδας τους στο Facebook διάφορα προϊόντα, σε δελεαστικές τιμές, αλλά χωρίς να δηλώνουν τις συγκεκριμένες συναλλαγές στην εφορία και να μην πληρώνουν ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος. Το ύψος της φοροδιαφυγής ανέρχονταν σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και έπεσαν και τα ανάλογα πρόστιμα.

Η δεύτερη υπόθεση αφορά στην συμβολή των social media στην αποκάλυψη μια τεράστιας υπόθεσης φοροδιαφυγής. Τσεκάροντας mail και αναρτήσεις στο Facebook, το ΣΔΟΕ αποκάλυψε υπόθεση εκτεταμένης φοροδιαφυγής με εισαγωγές κινεζικών προϊόντων. 

Το πολυεθνικό κύκλωμα εισήγαγε προϊόντα από την Κίνα, τα οποία υποτίθεται ότι θα πήγαιναν στην Ιταλία. Επειδή τα συγκεκριμένα προϊόντα ήταν σε καθεστώς προσωρινής εισαγωγής δεν επιβαρύνονταν με ΦΠΑ. Ωστόσο αντί να επανεξαχθούν στην Ιταλία τα συγκεκριμένα προϊόντα, διοχετεύονταν στην ελληνική αγορά. Βρέθηκαν 9 εμπλεκόμενες επιχειρήσεις με ελληνικό ΑΦΜ και όγκο συναλλαγών που αφορά 1.500 εισαγωγές, όπως επίσης και 17 ιταλικές επιχειρήσεις που εμφανίζονταν ως αποδέκτες. Κατασχέθηκαν 49 εμπορευματοκιβώτια με ενδύματα κι άλλα ήδη «μαϊμού». Βρέθηκαν και κάποια μηχανήματα. Όπως αποκάλυψε στέλεχος του ΣΔΟΕ, πολύτιμες πληροφορίες αντλήθηκαν από τα mail και από facebook, μέσω των οποίων επικοινωνούσε το κύκλωμα.

Αξιοποιώντας την εμπειρία αυτή η ΑΑΔΕ ετοιμάζει ειδικό σχέδιο, ώστε μέσω των κοινωνικών δικτύων να εντοπίζει περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Πρώτοι ελεγκτικοί στόχοι θα είναι οι επιχειρήσεις που πραγματοποιούν διαδικτυακές πωλήσεις μέσω ιστοσελίδων που έχουν στο Facebook, ή και απλά ηλεκτρονικά καταστήματα.

Επίσης, σε περιπτώσεις που εντοπίζεται ύποπτη κίνηση, οι ελεγκτές θα εμφανίζονται ως πελάτες, αντλώντας πληροφορίες έως ότου εξιχνιάσουν την υπόθεση.

Ηλεκτρονικά τιμολόγια

Παράλληλα ο κ. Πιτσιλής ανέφερε πως οι φορολογικοί έλεγχοι που έχει διενεργήσει η ΑΑΔΕ έχουν αυξηθεί κατά 22% το πρώτο δίμηνο του 2018, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο του 2017 ενώ οι τελωνειακοί έλεγχοι έχουν αυξηθεί κατά σχεδόν κατά 30%.

Διευκρίνισε πως οι έλεγχοι προσανατολίζονται στις νεότερες υποθέσεις, ενώ αξιοποιείται και το σύστημα εισροών - εκροών στα καύσιμα.

Επίσης, ο διοικητής της ΑΑΔΕ, ανέφερε ότι την επόμενη εβδομάδα θα συναντηθεί με τους φορείς της αγοράς όπου θα εξεταστεί το θέμα της ηλεκτρονικής τιμολόγησης  ενώ παράλληλα σχεδιάζεται και η ηλεκτρονική υποβολή ενδικοφανών προσφυγών από τους φορολογούμενους που αμφισβητούν τους φόρους και τα πρόστιμα που έχει επιβάλλει η φορολογική Αρχή.