Κατά τη διάρκεια του 2018 - ενός οικονομικού έτους έντονων προκλήσεων - το BMW Group έλαβε σημαντικές στρατηγικές αποφάσεις για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης επιτυχίας του. Στο πλαίσιο της εταιρικής Στρατηγικής NUMBER ONE > NEXT, δόθηκε το πράσινο φως για το ξεκίνημα μια νέας προϊοντικής επέλασης στην ανώτερη πολυτελή κατηγορία και τέθηκε ο θεμέλιος λίθος για περαιτέρω επέκταση της παρουσίας της εταιρίας στην Κίνα, την παγκοσμίως μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου. Με την παρουσίαση του BMW Vision iNEXT, το Group αποκάλυψε τη νέα τεχνολογική ναυαρχίδα του, που ενσωματώνει τους τέσσερις πυλώνες της μελλοντικής μετακίνησης (ACES) – αυτόνομη οδήγηση, συνδεσιμότητα, εξηλεκτρισμός και υπηρεσίες. Το BMW Group συνεχίζει να διευρύνει συστηματικά τη γκάμα ηλεκτροκίνητων μοντέλων του και να εστιάζει σε συνεργασίες στον τομέα των υπηρεσιών μετακίνησης και αυτόνομης οδήγησης. Ταυτόχρονα, κυρίως το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς, τα οικονομικά αποτελέσματα επηρεάστηκαν από σημαντικές προκλήσεις στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, που αναμένεται να συνεχιστούν πέραν του 2018.
Υψηλές προκαταβολικές δαπάνες σε μία ρευστή αγορά
Παρά τις απαιτητικές συνθήκες, το BMW Group εξακολουθεί να επενδύει σημαντικά ποσά στη μετακίνηση του μέλλοντος. Με 5,02 δισεκ. ευρώ, οι κεφαλαιουχικές δαπάνες το 2018 ήταν 7,3% μεγαλύτερες από το υψηλό επίπεδο της προηγούμενης χρονιάς (4,68 δισεκ. ευρώ). Ο δείκτης κεφαλαιουχικών δαπανών (Capex ratio) αυξήθηκε σε 5,2% (2017: 4,8%). Οι επενδύσεις περιλάμβαναν τις εργασίες που συνδέονται με το λανσάρισμα νέων μοντέλων στα εργοστάσια του Spartanburg, του Dingolfing και του Μονάχου και την ανέγερση του εργοστασίου του Group στο Μεξικό. Όπως είχε προγραμματιστεί, οι δαπάνες έρευνας & εξέλιξης ( R & D ) το 2018 ήταν σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και ανήλθαν συνολικά στα 6,89 δισεκ. ευρώ (2017: 6,10 δισεκ. ευρώ, +12,8%). Επομένως, οι δαπάνες R&D για όλη τη χρονιά ήταν ισοδύναμες με το 7,1% των εσόδων του Group (2017: 6,2%). Εκτός από την αύξηση της δυναμικότητας παραγωγής νέων μοντέλων, έμφαση δόθηκε επίσης σε τομείς του μέλλοντος όπως η αυτόνομη οδήγηση και η συστηματική επέκταση της ηλεκτροκίνησης.
Οι προκλήσεις του οικονομικού έτους 2018
Σε επίπεδο βασικής εμπορικής δραστηριότητας, το BMW Group γνώριζε από την αρχή ότι το 2018 θα ήταν μία χρονιά προκλήσεων. Συγκριτικά με το 2017, πέρα από τις πρόσθετες προκαταβολικές δαπάνες για μελλοντικές τεχνολογίες, μία σημαντική πρόσθετη δαπάνη ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων λόγω δυσμενών συναλλαγματικών ισοτιμιών και αλλαγής κόστους πρώτων υλών συνυπολογίστηκε στα αναμενόμενα κέρδη της χρονιάς. Όπως ανακοινώθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 2018, αρκετοί πρόσθετοι παράγοντες μείωσαν τα κέρδη του τρίτου τριμήνου. Αντίθετα με πολλούς ανταγωνιστικές, το BMW Group συμμορφώθηκε από νωρίς με τις απαιτήσεις του κανονισμού WLTP. Η μετάβαση ολόκληρης της βιομηχανίας στο νέο κύκλο WLTP ωστόσο, οδήγησε σε σημαντικές στρεβλώσεις της εικόνας σε αρκετές Ευρωπαϊκές αγορές και σε έναν απροσδόκητα έντονο ανταγωνισμό, δεδομένου ότι πολλά από τα μοντέλα του ανταγωνισμού που δεν είχαν πιστοποιηθεί ακόμα σύμφωνα με τον κύκλο WLTP, ταξινομήθηκαν πριν από την προθεσμία της 1ης Σεπτεμβρίου. Στο πλαίσιο μιας ευέλικτης στρατηγικής παραγωγής και πωλήσεων, το BMW Group απάντησε σε αυτή την κατάσταση μειώνοντας τον προγραμματισμένο όγκο και εστιάζοντας στα κέρδη. Ταυτόχρονα, αυξημένα θεσμοθετημένα και μη νομοθετημένα μέτρα εγγυήσεων είχαν ως αποτέλεσμα την προσθήκη πολύ περισσότερων διατάξεων στον αυτοκινητιστικό τομέα. Οι συνεχείς διεθνείς εμπορικές διενέξεις όξυναν την κατάσταση στην αγορά και τροφοδότησαν την αβεβαιότητα. Όλα αυτά οδήγησαν σε μεγαλύτερες από τις προσδοκώμενες στρεβλώσεις στη ζήτηση και σε απροσδόκητες πιέσεις στην τιμολόγηση σε αρκετές αγορές.
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις των τριών πολυτελών αυτοκινητιστικών μαρκών του BMW Group (BMW, MINI και Rolls-Royce) αυξήθηκαν κατά 1,1% πετυχαίνοντας νέο ρεκόρ 2.490.664 μονάδων το 2018 (2017: 2.463.526 μονάδες). Με 97,48 δισεκ. ευρώ, τα έσοδα του Group κυμάνθηκαν στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς (2017: 98,28 δισεκ. ευρώ: -0,8%). Αναπροσαρμοσμένα βάσει συναλλαγματικών ισοτιμιών, σημείωσαν αύξηση 1,2%. Λόγω διαφόρων αντίξοων συνθηκών που προέκυψαν το τρίτο τρίμηνο, σε συνδυασμό με τις υψηλές προκαταβολικές δαπάνες για έρευνα και εξέλιξη, τα κέρδη προ φόρων & τόκων έπεσαν στα 9,12 δισεκ. ευρώ (2017: 9,89 δισεκ. ευρώ, -7,9%). Στα 9,81 δισεκ. ευρώ, τα κέρδη του Group προ φόρων το 2018 σημείωσαν μέτρια πτώση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, αλλά παρόλα αυτά αποτέλεσαν το δεύτερο καλύτερο αποτέλεσμα που έχει καταγραφεί στην ιστορία της εταιρίας (2017: 10,67 δισεκ. ευρώ, -8.1%). Με ποσοστό 10,1% (2017: 10,9%), τα κέρδη προ φόρων από τις πωλήσεις (περιθώριο EBT ) ξεπέρασε το στόχο του 10%.
Τα καθαρά κέρδη του Group ανήλθαν σε 7,20 δισεκ. ευρώ (2017: 8,67 δισεκ. ευρώ, -16,9%). Την προηγούμενη χρονιά, το καθαρό κέρδος ήταν εξαιρετικά υψηλό λόγω της θετικής αποτίμησης (ύψους περίπου 1 δισεκ. ευρώ) που προέκυψε από τη φορολογική μεταρρύθμιση στις ΗΠΑ. Παρά τις δύσκολες συνθήκες, ο Αυτοκινητιστικός τομέας παρήγαγε ρευστότητα 2,71 δισεκ. ευρώ το 2018 (2017: 4,45 δισεκ. ευρώ).
Σύμφωνα με την ετήσια οικονομική έκθεση, το Διοικητικό Συμβούλιο και το Εποπτικό Συμβούλιο θα προτείνουν ποσό μερίσματος 3,50 ευρώ ανά κοινή μετοχή και 3,52 ευρώ ανά προνομιούχο μετοχή στην Ετήσια Γενική Συνέλευση στις 16 Μαΐου 2019. Θα είναι η δεύτερη υψηλότερη τιμή μερίσματος στην ιστορία της εταιρίας. Το συνολικό ποσό πληρωμής μερισμάτων θα ανέλθει σε 2,3 δισεκ. ευρώ, ή 32,0% του καθαρού κέρδους (προηγούμενη χρονιά: 30,3%3). «Η εμπιστοσύνη των επενδυτών μας είναι πολύ σημαντική για εμάς», δήλωσε ο Nicolas Peter . «Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία σε εποχές όπου η μεταμόρφωση και το ευμετάβλητο περιβάλλον της αγοράς δημιουργούν νέες προκλήσεις σε ολόκληρη τη βιομηχανία».
Αυτοκινητιστικός τομέας εκτεθειμένος σε ένα ευμετάβλητο περιβάλλον
Στα 85,84 δισεκ. ευρώ, τα έσοδα από τον Αυτοκινητιστικό τομέα ήταν σε παρόμοιο επίπεδο με της προηγούμενης χρονιάς (2017: 85,74 δισεκ. ευρώ, +0,1%). Οι παραπάνω παράγοντες όπως και οι υψηλές δαπάνες για έρευνα & εξέλιξη επηρέασαν το EBIT που δεν ξεπέρασε τα 6,18 δισεκ. ευρώ, (2017: 7,88 δισεκ. ευρώ, -21,6%). Λόγω δυσμενών παραγόντων, το περιθώριο EBIT ήταν 7,2% (2017: 9,2%). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 6,97 δισεκ. ευρώ, (2017: 8,71 δισεκ. ευρώ, -20,0%).
Συνολικά 2.125.026 οχήματα BMW παραδόθηκαν σε πελάτες σε όλο τον κόσμο (2017: 2.088.283 μονάδες, +1,8%). Παράλληλα με τη BMW Σειρά 5 (382.753 μονάδες, +10.2%), η οικογένεια BMW X ιδιαίτερα, ωφελήθηκε από την ισχυρή ζήτηση κατά τη διάρκεια του 2018, με τις παγκόσμιες παραδόσεις να αυξάνονται σημαντικά έναντι της προηγούμενης χρονιάς στις 792.605 μονάδες (+12,1%). Η BMW X3 συνέβαλε σημαντικά σε αυτό το αποτέλεσμα, με αύξηση των παραδόσεων πάνω από ένα τρίτο, στις 201.637 μονάδες (+37,7%).
Οι παγκόσμιες παραδόσεις οχημάτων MINI κατά τη διάρκεια των δώδεκα μηνών ανήλθαν στις 361.531 μονάδες (2017: 371.388 μονάδες, -2,8%). Το MINI Countryman κατέγραψε διψήφια αύξηση με 99.750 μονάδες (+17,5%). Σχεδόν το ένα στα επτά MINI Countryman ήταν plug-in υβριδικό (13,3%).
Το 2018, η Rolls - Royce Motor Cars πέτυχε το καλύτερο αποτέλεσμα πωλήσεων στην 100χρονη ιστορία της με 4.107 παραδόσεις σε όλο τον κόσμο (2017: 3.362 μονάδες, +22,2%). Η Rolls-Royce Phantom και η νέα Rolls-Royce Cullinan, που διατίθεται από το Νοέμβριο του 2018, συνέβαλε σημαντικά σε αυτή την επίδοση.
Ενώ οι παραδόσεις των τριών αυτοκινητιστικών μαρκών του BMW Group στην Ευρώπη παρέμειναν στο υψηλό επίπεδο της προηγούμενης χρονιάς (1.098.523; -0.3%), οι περιοχές της Αμερικής (457.715 μονάδες, +1,5%) και της Ασίας (876.614 μονάδες, +3,3%) κατέγραψαν ελαφρά αύξηση. Στην Κίνα, οι όγκοι αυξήθηκαν σημαντικά καθώς η τοπική παραγωγή της νέας BMW X3 ενισχύθηκε τα δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς. Συνολικά 640.803 οχήματα του BMW Group παραδόθηκαν σε πελάτες κατά τη διάρκεια του 2018 (+7,7%).
Ο Τομέας μοτοσικλετών ανανεώνει τη γκάμα μοντέλων του
Η BMW Motorrad ανανέωση την προϊοντική γκάμα του το 2018 σε μαζική κλίμακα, προσθέτοντας εννέα νέα μοντέλα. Οι αναπροσαρμογές της παραγωγής που ήταν απαραίτητες στη φάση κλιμάκωσης των προσπαθειών είχαν αρνητική επίδραση στις παραδόσεις το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς. Σε επίπεδο έτους όμως, παραδόθηκαν 165.566 BMW μοτοσικλέτες και maxi-scooters (2017: 164.153 μονάδες, +0,9%).
Τα Έσοδα ανήλθαν σε 2,17 δισεκ. ευρώ (2017: 2,27 δισεκ. ευρώ, -4.4%). Τα κέρδη προ φόρων και τόκων ήταν 175 εκατ. ευρώ (2017: 207 εκατ. ευρώ, -15,5%), που αντιστοιχεί σε περιθώριο EBIT 8,1% (2017: 9,1%). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 169 εκατ. ευρώ (2017: 205 εκατ. Ευρώ, -17,6%).
Το τμήμα Χρηματοοικονομικών υπηρεσιών αυξάνει το portfolio συμβάσεων
Το τμήμα Χρηματοοικονομικών υπηρεσιών συνέχισε την καλή του επίδοση το 2018. Συνολικά υπογράφηκαν 1.908.640 νέες συμβάσεις με πελάτες λιανικής το 2018 (2017: 1.828.604, +4,4%). Το portfolio συμβάσεων λιανικής περιείχε 5.708.032 συμβάσεις στις 31 Δεκεμβρίου 2018 (31 Δεκεμβρίου 2017: 5.380.785 συμβάσεις, +6,1%). Τα έσοδα του τομέα ανήλθαν σε 28,16 δισεκ. ευρώ (2017: 27,56 δισεκ. ευρώ, +2,2%). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 2,16 δισεκ. ευρώ (2017: 2,20 δισεκ. ευρώ, -2,1%).
Ελαφρά αύξηση στο ανθρώπινο δυναμικό
Το ανθρώπινο δυναμικό του BMW Group περιλάμβανε 134.682 εργαζόμενους στις 31 Δεκεμβρίου 2018, +3,7% από τα τέλη του 2017. Το Group συνεχίζει την στρατολόγηση και επιλογή ειδικευμένου προσωπικού και ειδικών του τομέα Τεχνολογίας Πληροφοριών (IT) για θέματα μελλοντικού ενδιαφέροντος όπως ψηφιοποίηση, αυτόνομη οδήγηση και ηλεκτροκίνηση.
Το BMW Group προβλέπει ότι η αύξηση του όγκου πωλήσεων θα συνεχιστεί το 2019
Εν όψει της συνεχιζόμενης επέλασης μοντέλων, το BMW Group εκτιμά περαιτέρω αύξηση του όγκου πωλήσεων το τρέχον οικονομικό έτος 2019 και στοχεύσει σε ελαφρά αύξηση του αριθμού παραδόσεων σε πελάτες. Νέα μοντέλα όπως η BMW X7 και η έβδομη γενιά της BMW Σειράς 3 αναμένεται να δώσουν φρέσκια ώθηση. Η αλλαγή μοντέλου της BMW Σειράς 3 θα επιβραδύνει την άνοδο το πρώτο μισό της χρονιάς.