Πολιτική

Το 7ο ετήσιο ελληνικό ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link


Με μοναδική επιτυχία και με συμμετοχή που ξεπέρασε τα 1100 άτομα πραγματοποιήθηκε το έβδομο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Capital Link στην Αθήνα με θέμα: «Opportunities & Challenges», την Τρίτη, 16 Φεβρουαρίου, 2016 στο ξενοδοχείο Divani Caravel της Αθήνας.

Η Capital Link διοργανώνει σε ετήσια βάση ναυτιλιακά συνέδρια στη Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Αθήνα και Σαγκάη όπου εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρίες, τραπεζίτες και αναλυτές απευθύνονται στο διεθνές επενδυτικό κοινό, ενώ στο Συνέδριο των Αθηνών η διεθνής χρηματοοικονομική κοινότητα και παράγοντες της αγοράς απευθύνονται στην Ελληνική και διεθνή ναυτιλία.

ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ
Το Συνέδριο διοργανώθηκε από την Capital Link σε συνεργασία με το New York Stock Exchange και NASDAQ. Η Capital Link είναι εταιρία συμβούλων Επενδυτικής Επικοινωνίας και Επενδυτικών Σχέσεων με έδρα τη Νέα Υόρκη και γραφεία σε Αθήνα, Λονδίνο και Όσλο, που μεταξύ άλλων εξειδικεύεται στο χώρο της ναυτιλίας, συνεργαζόμενη με την πλειονότητα των ναυτιλιακών εταιριών εισηγμένων στα Χρηματιστήρια της Ευρώπης και Αμερικής.  
 
ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου συζητήθηκαν οι τελευταίες εξελίξεις και τάσεις στην παγκόσμια οικονομία και στο διεθνές εμπόριο. Επίσης εξετάστηκε λεπτομερώς μια πληθώρα εναλλακτικών τρόπων χρηματοδότησης από εισηγμένες, αλλά και ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ναυτιλίας. Παράλληλα, ειδικοί στον τομέα της Ναυτιλίας, παρουσίασαν τις κατάλληλες αποτελεσματικές στρατηγικές μεθόδους επενδύσεων και διαχείρισης κινδύνων.

Ο Πρόεδρος της Capital Link κ. Νικόλαος Μπορνόζης, καλωσόρισε το ακροατήριο στο συνέδριο δηλώνοντας πως το 7ο Ετήσιο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Capital Link λαμβάνει έδαφος σε μια κρίσιμη εποχή και πως οι ομιλητές θα αναπτύσσουν θέματα μείζονος σημασίας και σημαντικού ενδιαφέροντος ως προς την  Ναυτιλία. Ο σκοπός ήταν να απεικονιστεί η παγκόσμια οικονομία όσο θετικά δύναται.

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, υπήρξαν παρουσιάσεις από τους ακόλουθους:

Ο κ. Πέτρος Δούκας, Πρόεδρος - Capital Partners, S.A., και Πρώην Υφυπουργός Οικονομικών στην παρουσίασή του με τίτλο “Is the Global Economy Really in Such a Mess?” αναφέρθηκε στην οικονομική κρίση που διανύουμε. Ανέπτυξε κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του τις τέσσερεις κύριες αιτίες της πρόσφατης υποχώρησης της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας και την οικονομική κρίση που βιώνει ο κόσμος. Οι τέσσερεις κύριες αιτίες ονομαστικά ήταν: 1) οι εισοδηματικές ανισότητες 2) οι γεωπολιτικές αναταράξεις που επηρεάζουν την παγκόσμια δραστηριότητα, 3) το υπερ- χρέος σε παγκόσμια κλίμακα και 4) η τάση των νικητήριων, ισχυρών και ανεξάρτητων χωρών και των ανθρώπων να τα διεκδικούν όλα. Ο κ. Δούκας κατέληξε στο ότι παρόλη την ύπαρξη των προαναφερθέντων προβλημάτων, υπάρχει μια γενικότερη αισιοδοξία πως θα υπάρξουν λύσεις, όπως άλλωστε συνέβη και στο παρελθόν σε παρόμοιου είδους καταστάσεις.  Audio Webcast

Ο κ. Stuart McAlpine, Partner - Clyde & Co LLP στην ομιλία του: “The Evolving Landscape of Asian Maritime Finance”
Αναφέρθηκε στη συμμετοχή διαφόρων κινεζικών οικονομικών οργανισμών στην Ναυτιλία. Ξεκίνησε αναφέροντας το Leasing Market, και τις ευκαιρίες που δίνει η αγορά. 3 από τις 7 κορυφαίες τράπεζες ήταν Κινέζικες το 2015, με συνολικό portfolio 50 δις. δολάρια. Στη συνέχεια επικεντρώθηκε στην Ελλάδα αναφέροντας πως το τέλος του 2015 σηματοδότησε τη χρονιά της συνεργασίας Ελλάδας και Κίνας και μίλησε εκτενέστερα για τη πρόσφατη ανακοίνωση της Cosco περί ελέγχου του λιμανιού του Πειραιά. Αναφέρθηκε στην διαφοροποίηση μεταξύ bank και lease financing ενώ επεσήμανε πως στην Κίνα υπάρχουν 3 είδη εταιρειών χρηματοδοτικής μίσθωσης. Κατέληξε με τα πλεονεκτήματα, τα μειονεκτήματα καθώς και τα ρίσκα για τον εκμισθωτή.  Audio Webcast

Ο κ. Χρήστος Τιμαγένης – Δικηγορική Εταιρεία Τιμαγένη, μίλησε για “" All an Investor Needs to Know About Greek Shipping Taxation; Myth & Reality” και τόνισε: «Είναι «μύθος» ότι δεν φορολογείται η Ελληνική Ναυτιλία. Η πραγματικότητα είναι ότι φορολογείται απλά με διαφορετικό τρόπο… Μάλιστα, οι φόροι και στον κλάδο αυτό έχουν αυξηθεί ουσιωδώς τα τελευταία χρόνια, μεταξύ άλλων και λόγω της επέκτασης του φόρου χωρητικότητας (tonnage tax) στα πλοία ξένης σημαίας, του συνυποσχετικού περί «οικειοθελούς παροχής της ναυτιλιακής κοινότητας», αλλά και της εισφοράς αλληλεγγύης στα εισοδήματα των φυσικών προσώπων. Παρά ταύτα οι νομοθετικές τροποποιήσεις και οι διευκρινιστικές εγκύκλιοι των τελευταίων τριών ετών έχουν καταστήσει το φορολογικό τοπίο της ελληνικής ναυτιλίας πιο σαφές και σε βιώσιμα επίπεδα, επιτρέποντας σε επενδυτές στον εν λόγω κλάδο να γνωρίζουν «που πατούν». Η «Εταιρία του Νόμου 89» (βλ. άρθρο 25 του Ν.27/1975) δεν παύει να αποτελεί το πιο ελκυστικό «εταιρικό όχημα» για εγκατάσταση ενός κέντρου διεθνών ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα».  Audio Webcast

Ο κ. Τάσος Βαμβακίδης, Commercial Manager - Piraeus Container Terminal, μίλησε για “Piraeus as a Global Logistics Hub" και εξέτασε το γεγονός ότι ο Πειραιάς ως λιμάνι, αποτελεί παγκόσμιο κέντρο μεταφορών και διοίκησης. Ο Πειραιάς διαθέτει προηγμένο γεωπολιτικό ρόλο, που προσελκύει στρατηγικούς επενδυτές, λόγω της γεωγραφικής του θέσης, καθώς συνδέει τρεις ηπείρους, την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία. Επιπλέον, το λιμάνι του Πειραιά, με τη δικαιολογία ότι έχει μια σημαντική υλικοτεχνική είσοδο, κάνει τη ναυτιλιακή βιομηχανία την ταχύτερη στην αγορά. Στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά υπάρχουν τακτικές υπηρεσίες με δίκτυο μεγάλων τροφοδοτών, που διανέμουν τα φορτία στα λιμάνια της Μέσης Ανατολής, της Μαύρης Θάλασσας, της Βόρειας Αφρικής και της Αδριατικής. Νέα δρομολόγια προς την Ευρώπη είναι ο καλύτερος πρεσβευτής καθιέρωσης του Πειραιά ως διεθνή εφοδιαστικό κόμβο. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπήρξε μια τεράστια αύξηση του αριθμού των πλοίων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ των ετών 2010-2015.

Ο κ. Kyriakos Attikouris, Senior Manager - Ernst & Young (EY), μίλησε για “Data Analytics and Enterprise Intelligence in Modern Shipping"και εξήγησε την επιχειρηματική νοημοσύνη στη σύγχρονη ναυτιλία. Βασικοί στόχοι στον τομέα αυτό ανέφερε πως είναι η αποδοτικότητα και η αποτελεσματικότητα της κάθε απόφασης ή / και δράσης. Στη ναυτιλία, το τοπίο των δεδομένων είναι τόσο εσωτερικό, όσο και εξωτερικό, προσπαθώντας να ωφελήσουν εταιρείες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Προτάσεις για το μέλλον θα μπορούσαν να είναι η αγορά “έξυπνων πλοίων” για την ανάδειξη της  διαφάνειας, της καινοτομίας, της ασφάλειας και της βιωσιμότητας. Βρίσκοντας το βασικό πρόβλημα της εταιρείας και αναλύοντας τα δεδομένα, ο καθένας μπορεί να πράξει βάσει ενός στρατηγικού σχεδίου και να ενστερνιστεί μια αλλαγή.

Ο κ. Dalibor Gogic, Principle Analyst - IHS Maritime & Trade, στην ομιλία του με τίτλο: “IHS Reviews Contrasting 2016 Markets: Dry Bulk & Dirty Tanker" αναφέρθηκε στην προηγούμενη άνοδο της παγκόσμια οικονομίας των ναυτιλιακών αγορών εξηγώντας τις μελλοντικές τάσεις στην αγορά ξηρού φορτίου και στα δεξαμενόπλοια και τα προϊόντα αργού πετρελαίου. Η αγορά του ξηρού χύδην φορτίου, λόγω των δυσμενών συνθηκών εμπορίας και των μεγάλων παραγγελιών, θα αντιμετωπίσει μια επίπονη και αργή ανάκαμψη. Από την άλλη πλευρά, ο τομέας του ακατέργαστου πετρελαίου με δεξαμενόπλοια και τα προϊόντα στις αγορές των δεξαμενοπλοίων, θα έχουν γενικά ισχυρές αποδόσεις μέχρι το τέλος του 2016 με υψηλό βαθμό χρησιμοποίησης των διυλιστηρίων, υψηλότερη ζήτηση για τα προϊόντα και τις χημικές ουσίες που βασίζονται σε χαμηλό σενάριο των τιμών του αργού πετρελαίου και του αδιεξόδου μεταξύ του ΟΠΕΚ και των αμερικανικών παραγωγών.


Η κα Isabella Schidrich, Senior Managing Director - NASDAQ OMX, στην παρουσίασή της με τίτλο: “US Capital Markets–Raising Capital Overview " αναφέρθηκε στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν δημόσιες εγγραφές στις ΗΠΑ. Τα τελευταία 6 χρόνια ήταν τα καλύτερα χρόνια σε δημόσια εγγραφή, είτε με βάση τον αριθμό του κεφαλαίου IPO , ή από την αρχική δημόσια προσφορά ή δευτερεύουσα. Υπήρχαν 194 δημόσιες εγγραφές πέρυσι με αύξηση περίπου 34 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι διατάξεις των θέσεων εργασίας ήταν το σλόγκαν αυτής της αυξημένης δραστηριότητας. Η δραστηριότητα του IPO κατά τα τελευταία 6 χρόνια γίνεται ανά τομέα δραστηριότητας και ειδικότερα, κατά τα 3 πρώτα χρόνια η δημόσια εγγραφή ελέγχτηκε από τον τεχνολογικό τομέα, τον τομέα χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και της υγείας. Το προβάδισμα είχε ξεπεραστεί από τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και την τεχνολογία. Είναι πολύ νωρίς για να πραγματοποιηθούν προβλέψεις για το υπόλοιπο του έτους, αλλά η αγορά του ΙΡΟ δεν λειτουργεί μεμονωμένα, οπότε εξαρτάται από την παγκόσμια οικονομία. Η αγορά πρέπει να έχει τώρα ποιοτικές εταιρείες.

Τέλος, ο κ. Νικόλαος Μπορνόζης, Πρόεδρος - Capital Link, μίλησε για “The Changing Investor Landscape in US Listed Shipping Companies” και ανέφερε μερικά στατιστικά στοιχεία για την εξέλιξη της μετοχικής σύνθεσης των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιριών στα Αμερικανικά Χρηματιστήρια. «Υπάρχουν 49 ναυτιλιακές εταιρείες εισηγμένες στα Αμερικανικά Χρηματιστήρια  με συνολική χρηματιστηριακή αξία 20.5 δις. δολαρίων. Από τα 20.5 δις. δολάρια, τα 13,8 δις τα κατέχουν θεσμικοί και ιδιώτες επενδυτές και τα υπόλοιπα ιδρυτές, η διοίκηση και οι στρατηγικοί επενδυτές (insiders). Από τα $18.8 δις Δολάρια που κατέχουν συνολικά οι επενδυτές, 63% ανήκουν στους θεσµικούς επενδυτές  και 37% σε ιδιώτες επενδυτές, υποδηλώνοντας την αυξανόμενη σημασία των  ιδιωτών ως μετόχων των ναυτιλιακών εταιρειών. Σήμερα υπάρχουν 1,200 θεσμικοί επενδυτές οι οποίοι έχουν επενδύσεις στις 49 εισηγμένες Ναυτιλιακές εταιρείες. Πέραν των 18.8 δις δολαρίων επενδυμένων σε κοινές μετοχές, υπάρχουν επίσης 22 εκδόσεις προνομιούχων μετοχών που άντλησαν επιπλέον 1.8 δις δολάρια και 72 εκδόσεις ομολόγων που άντλησαν 19.4 δις». Τέλος, ο κ. Μπορνόζης ανέφερε ότι μια σύγκριση ανάμεσα στους Ναυτιλιακούς Χρηματιστηριακούς Δείκτες της Capital Link και στους δείκτες της ναυλαγοράς δείχνει τον βαθμό στον οποίο η χρηματιστηριακή και η ναυτιλιακή αγορά κινούνται με την ίδια τάση η αποκλίνουν.

ΠΑΝΕΛ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ
Υπήρχαν διάφορα panels συζητήσεων, ως ακολούθως:

Bank Finance & Shipping 
Συντονιστής:
κ. Jasel Chauhan, Partner - Holman Fenwick Willan International LLP
Συνομιλητές:  
κ. Michael Parker, Global Industry Head for Shipping – Citi
κ. Richard Jansen, Managing Director, Global Co-Head of Transportation - Deutsche Bank
κα. Henriette Brent-Petersen, Managing Director, Head of Shipping & Offshore Research – DVB Bank
Δρ. Carsten Wiebers, Senior Director - Kfw Ipex-Bank

Ο κ. Jasel Chauhan, Partner της Holman Fenwick Willan International LLP, παρουσίασε το θέμα μέσω της ερώτησης:«πώς οι τραπεζίτες αξιολογούν το περασμένο έτος και τί περιμένουν κατά το έτος 2016 με τις μειωμένες τιμές πετρελαίου και την ελάχιστη αισιοδοξία που επικρατεί. Υπάρχουν καλά νέα?»

Ο κ. Michael Parker, Global Industry Head for Shipping της Citi εν συντομία ανέφερε πως το 2015 ήταν μια δύσκολη χρονιά και το 2016 αναμένεται να είναι πιο δύσκολο εξαιτίας της πιέσεως στην Αγορά σε συνδυασμό με την πτώση στην Off-Shore και στην αγορά του ξηρού χύδην φορτίου. Παρ’ όλα αυτά, ήταν αισιόδοξος πως η Ναυτιλία θα επιβιώσει στις δύσκολες αυτές εποχές και ότι το 2016 θα είναι δραστήριο εάν οι πελάτες συσσωρεύσουν κεφάλαιο και κινηθούν στρατηγικά.

Ο κ. Richard Jansen, Managing Director, Global Co-Head of Transportation της Deutsche Bank ανέφερε πως οι πρώτες 6 εβδομάδες του 2016 ήταν αρκετά απαιτητικές. Για την Ναυτιλία, το 2015 ήταν μια καλή χρονιά, αλλά το 2016 προβλέπεται η “τέλεια καταιγίδα”. Επομένως, ένα βήμα την φορά απαιτείται από τις τράπεζες, οι οποίες οφείλουν να είναι έτοιμες για να βοηθήσουν τους πελάτες τους.
Η κα. Henriette Brent-Petersen, Managing Director, Head of Shipping & Offshore Research της DVB Bank,προσέθεσε πως την τωρινή στιγμή υπάρχει πλεόνασμα σε προσφορά στην αγορά. Το 2016 και εν συνεχεία, ενδιαφέρον θα δοθεί στις αλλαγές της Αγοράς στην ζήτηση στους υπο-τομείς της Ναυτιλίας. Πιστεύει πως μέχρι το τέλος της χρονιάς που διανύουμε θα υπάρξουν ευκαιρίες, εφ’ όσον απορροφηθεί ή μειωθεί η προσφορά.

Ο Dr. Carsten Wiebers, Senior Director της kfw Ipex-Bank ανέφερε πως οι τράπεζες πρέπει να είναι επιφυλακτικές ως προς το πού δίνουν χρήματα. Το 2016 προβλέπεται να είναι η χειρότερη χρονιά από την δεκαετία των ’80 και σκληρές αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν από τις τράπεζες.

Acquisition of Non-Performing Shipping Loans  
Συντονιστής:
Δρ. Γιώργος Παναγόπουλος, Partner - Reed Smith
Συνομιλητές:  
κ. Michail Zekyrgias, Managing Director Global Credit & Special Situations Group - Bank of America Merrill Lynch
κ. Martin Hugger, Managing Director - Oceanbulk Maritime Deutschland GmbH
κ. Mehmet Ozgur Saydam, Managing Director - RB Capital
κ. Samy David, Managing Partner - Grifon Capital Advisors

Οι συμμετέχοντες αναφέρθηκαν στη σύγχυση και αναστάτωση που επικρατεί σε διάφορους κλάδους της ναυτιλίας και ιδιαιτέρως στους τομείς ξηρού χύδην φορτίου, container και off-shore.  Εκτιμάται ότι η μεγάλη δραστηριότητα στο χώρο της αγοράς και πώλησης των μη εξυπηρετούμενων και προβληματικών δανείων θα συνεχιστεί.  Αυτό θα συμβεί για δύο κυρίους λόγους:  Πρώτον, διότι η ναυτιλιακή αγορά αναμένεται να παραμείνει πεσμένη (ιδιαιτέρως στους τομείς ξηρού χύδην, container και off-shore) και δεύτερον, επειδή πολλές τράπεζες παραδοσιακά ενεργές στο χώρο της ναυτιλίας συνεχίζουν να εκποιούν τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια.

Restructuring as a Business & Investment Opportunity 
Συντονιστής:
κ. Lawrence Rutkowski, Partner - Seward & Kissel LLP
Συνομιλητές: 
κ. Evan Cohen, Principal, DC Maritime Partners
Δρ. Gunnar Gerig, Restructuring & Transaction Advisory Services, Executive Director, Ernst & Young (EY)
κ. Jan Erik Gross, Managing Director, Restructuring Unit – Special Loans – HSH Nordbank AG
κ. Axel Siepman, Managing Director – NAVES Corporate Finance

Οι συμμετέχοντες στο πάνελ αναφέρθηκαν στις τάσεις της αγοράς στον τομέα του ξηρού φορτίου και γενικά πιστεύεται από όλους τους ομιλητές ότι η ναυτιλία ως βιομηχανία πεθαίνει αργά και το ξηρό χύδην πρόκειται να επιδεινωθεί από καιρό σε καιρό.

Σήμερα, η αγορά αποκαλείται γενικά ως ''τέλεια καταιγίδα'' από πολλούς επενδυτές. Ομιλητές όλων των τμημάτων στο συνέδριο συζήτησαν για μια βαθιά επερχόμενη κρίση, στην οποία πληθώρα ευκαιριών έρχονται μαζί, σαν ένα ουράνιο τόξο μετά από μια καταιγίδα. Αυτή η παρομοίωση θα μπορούσε να είναι μια καλή αφορμή για όσους διαθέτουν γερό στομάχι να εκμεταλλευτούν την κατάσταση. Η βαθιά κρίση που έρχεται με το έτος του 2016 δείχνει έλλειψη ρευστότητας, καθώς οι τράπεζες θα επεξεργάζονται πλέον τα δάνεια. Είναι καιρός για τους επενδυτές να αδράξουν την ευκαιρία και να ασχοληθούν με τις ταμειακές ροές, όπως το δανεισμό σε σειρά εταιρειών ή ακόμη και αν αυτό σημαίνει να αγοράζουν  μόνο ένα πλοίο.

Οι ομιλητές επίσης συζήτησαν το ρόλο τους στην επιχείρηση και ποιο μονοπάτι να ακολουθήσουν, είτε την αναδιάρθρωση,  είτε τη μεταφόρτωση στις πιστώσεις. Ο κ. Jan Eric Gross ανέφερε ότι οι επενδυτές θα πρέπει να σκεφτούν συγκεκριμένα σχέδια και είναι υποχρεωμένοι να επιλέξουν την καλύτερη λύση συναλλαγής στην καλύτερη τους απόδοση και να συμμετέχουν στις μελλοντικές ανακάμψεις στην παρούσα αγορά. Για παράδειγμα ο ίδιος θα πουλούσε 5 έως 10 πλοία, ώστε να μειωθούν οι τιμές της αγοράς. Αναφέρθηκε επίσης στο γεγονός ότι οι εθνικές τράπεζες δεν είναι ακόμη αξιόπιστες και οι επενδυτές πρέπει να έχουν ένα επιχειρηματικό σχέδιο, ένα σχέδιο για τις ανάγκες των πελατών, με σκοπό τη παραμονή τους στην κορυφή της αγοράς. Η παραίτηση σε κάθε δυσκολία δεν αποτελεί λύση. Οι μικρές εταιρείες δεν θα περάσουν την καλύτερη τους οικονομική περίοδο. Θα πρέπει να λάβουν κάποιου είδους έκπτωση από τους τραπεζίτες, να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα της κατάστασης και να προσπαθήσουν να επιβιώσουν στη ναυτιλία. Ο τομέας των ξηρών χύδην φορτίων πεθαίνει τα τελευταία περίπου δύο χρόνια και όλοι οι επενδυτές προετοιμάζονται για το Big Bang της ανάκτησης ώστε να βρεθούν και πάλι στην κορυφή της ναυτιλιακής αγοράς. Υπάρχει μια πιθανότητα το ξηρό φορτίο να ανακάμψει από το 2018, κι αυτός είναι ένας λόγος που πολλοί θα ζητήσουν βοήθεια από τις τράπεζες. Οι τράπεζες θα παρέχουν μεγάλα ποσά μετρητών σε επιχειρήσεις μέχρι το τέλος του 2017, λόγω της ιδιαίτερης κατάστασης. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά από τα μέλη της επιτροπής συμφώνησαν στο γεγονός ότι θα είναι καλή η επιλογή τοποθέτησης των πλοίων σε διαθεσιμότητα, κάτι το οποίο θα μπορούσε να έλξει τους διαχειριστές. Οι τραπεζίτες δεν θα έχουν μια προτίμηση σε μεμονωμένα άτομα, αλλά σε επιχειρήσεις για δάνεια.

Market Trends in the Dry Bulk Sector 
(A panel discussion among traders and charterers of dry bulk commodities)
Συντονιστής:
κ. Peter Malpas, Senior Analyst – Braemar ACM Shipbroking
Συνομιλητές:
κ. Giovanni Ravano, Managing Director, Shipping and Logistic Division, Bunge Group
κ. Seb Landerretche, Global Head - Ocean Freight - Louis Dreyfus Commodities Suisse S.A.
κ. John Michael Radziwill, CEO - C Transport Maritime

Το πάνελ εξέτασε τη μεγάλη μείωση και τις προβληματικές περιοχές που αντιμετωπίζει ο τομέας ξηρού φορτίου. Οι συμμετέχοντες επεσήμαναν ότι υπάρχει μια ελπίδα για μικρή αύξηση της τάξης του 2% κατά το τρέχον έτος. Το 2015 έχει γίνει το έτος με τη δεύτερη χαμηλότερη τιμή στην αγορά της ναυτιλίας μετά το 1986. Μετά τις προβληματικές οικονομίες της Κίνας, δεν υπάρχουν μεγάλες λύσεις για το 2016, με βάση την προσφορά, καθώς και η ζήτηση εξακολουθεί να είναι σε χαμηλό επίπεδο. Τα επόμενα 7 χρόνια, όσον αφορά τον συγκεκριμένο τομέα πρόκειται να είναι επίπεδα, καθώς διασχίζουμε μια ξηρή περίοδο στην αγορά που δεν θα αλλάξει εν μία νυκτί. Η Ινδία αναφέρθηκε ως χώρα με πολλές προοπτικές και προκείμενη αύξηση της παραγωγής κατά 15%, η οποία θα φέρει την ισορροπία στην αγορά. Κάτι που πρότειναν οι ομιλητές επίσης είναι να προτιμηθεί η διάλυση σκαφών, αντί της αγοράς νέων.

Are Capital Markets Open to Shipping?
What Does It Take to Raise Capital Today  Audio Webcast
Συντονιστής:
κ. Steven Hollander, Partner – Watson Farley Williams
Συνομιλητές:
κα. Christa Volpicelli, Managing Director – Citi
κ. Karl Fredrik Staubo, Director and Head of Shipping – Clarksons Platou Securities
κ. Todd Wilson, Senior VP Maritime - Jefferies LLC
κ. Wiley Griffiths, Managing Director, Global Transportation - Morgan Stanley
κ. Eric Schless, Managing Director - Wells Fargo Securities

Τα κύρια σημεία που συζητήθηκαν σε αυτό το πάνελ, ήταν ότι η αγορά κεφαλαίων για κάθε τομέα, είναι πολύ προκλητική. Δεν υπάρχει κεφαλαιαγορά στις ΗΠΑ από το περασμένο καλοκαίρι και οι επενδυτές επικεντρώνονται σε ισορροπημένες κινήσεις. Επιπλέον, οι επενδυτές είναι επίσης επικεντρωμένοι στην καθαρή θέση της εταιρείας. Επίσης, αναφέρθηκαν δύο τρόποι ούτως ώστε να πραγματοποιηθεί η απόκτηση των χρημάτων. Η πρώτη είναι η θέση της δύναμης και η δεύτερη είναι η θέση αδυναμίας. Τέλος, οι ιδιοκτήτες πρέπει να δουν τι είναι καλύτερο για την επιχείρησή τους.

Private Equity, Joint Ventures & Alternative Financing 
(The Role of Private Equity in Shipping Today; Mapping the Right Entry & Exit Strategies)
Συντονιστής:
κ. Dimitri Sofianopoulos, Partner and Head of Greece - Norton Rose Fulbright
Συνομιλητές:
κ. Costas Karagiannis, Operating Partner - Apollo Management
κ. Nino Mowickel, Managing Director, Breakwater Capital
κ. Paulo Almeida, Portfolio Manager - Tufton Oceanic
κ. Andrew Garcia, President - Brentwood Shipping and Trading

Ξεκινώντας οι συμμετέχοντες στο πάνελ συζήτησαν για τα βασικά θέματα που απασχολούν τους επενδυτές. Τα θεμελιώδη μεγέθη δεν είναι τόσο  αρνητικά, αλλά το αρνητικό κλίμα δημιουργεί απαισιοδοξία. Εάν οι επενδυτές συμπεριλάβουν στην ανάλυσή τους σενάρια ανόδου ή πτώσης της αγοράς, τότε είναι δυνατόν να κλειστούν τα κατάλληλα  deals. Σήμερα δεν υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για deals, και κάθε ένα από αυτά έχει τις δικές του προκλήσεις. Τα περισσότερα σχήματα βασίζονται στη ροη κεφαλαίων (cash flow) και οι εφοπλιστές προσπαθούν να βρουν επενδυτές με μακρόχρονο ορίζοντα. Όταν φτάνει η στιγμή της αποεπένδυσης, της εξόδου, τότε χρειάζεται στενή συνεννόηση και συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών. Σε περιόδους που η αγορά είναι δύσκολη, χρειάζεται ιδιαίτερη υπομονή. Αυτή τη στιγμή συζητούνται πολλά deals, αλλά λίγα είναι αυτά που πραγματοποιούνται.  Οι επενδυτές private equity επιθυμούν να συνεργαστούν με άτομα/εταιρίες που συμμερίζονται το επενδυτικό ρίσκο συμμετέχοντας στα ίδια κεφάλαια. Προσπαθούν επίσης να κατανείμουν το επενδυτικό ρίσκο σε μεγαλύτερο αριθμό επενδυτών. Τέλος, επιδιώκουν να επενδύσουν σε πλοία που θα τους επιτρέψουν να μεγιστοποιήσουν την επενδυτική τους απόδοση.

Analyst Panel  
Συντονιστής:
κ. John Gaffney, Partner - Gibson, Dunn & Crutcher LLP
Συνομιλητές:
κ. Robert J. Perri, CFA, Director Research, Axia Capital Markets
κ. Herman Hildan, Shipping Analyst - Clarksons Platou
κ. Ben Nolan, Director - Maritime Research, Stifel

Οι συμμετέχοντες στο τελευταίο πάνελ του φετινού Συνεδρίου ανέφεραν ότι μετά από αξιολογήσεις, η αγορά δεξαμενοπλοίων θα ανακάμψει, και ότι αποτελεί θεμελιώδη πρόκληση αυτό για τους επενδυτές. Καθένας που ενδιαφέρεται για επένδυση στη ναυτιλία, είναι βραχυπρόθεσμος επενδυτής. Επιπλέον, οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις συνεχίζουν να παραγγέλνουν μεγαλύτερα πλοία, τα οποία, πρέπει να σημειωθεί, συμβάλλουν στη μαζική υπερπροσφορά. Τα LPG θεωρούνται ως ενδιαφέροντα και ανταγωνιστικά διότι η ανάπτυξη στις ΗΠΑ άρχισε να επιβραδύνεται. Από την άλλη πλευρά, το κόστος παραγωγής των LNG είναι πολύ υψηλό και υπάρχουν πάρα πολλοί μεσάζοντες. Τέλος, οι πλοιοκτήτες σήμερα αγοράζουν δεξαμενόπλοια από την αγορά δεύτερης διαλογής.