Τις καταγγελίες σύσσωμης της αντιπολίτευσης και πολλών μέσων ενημέρωσης επιβεβαιώνουν τα επίσημα στοιχεία για τα ποσά που δόθηκαν σε κάθε ΜΜΕ από την κρατική καμπάνια για τον κορονοϊό.
Οπως προκύπτει από τη λίστα που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η κυβέρνηση - με καθυστέρηση δύο μηνών και με "μαγειρέματα" όπως καταγγέλλεται από κόμματα - η κατανομή των 20 εκατ. ευρώ έγινε σκανδαλωδώς, χωρίς να τηρηθεί κανένα κριτήριο αξιολόγησης των ΜΜΕ με βάση την εμβέλεια τους (κυκλοφορίες εντύπων, ακροαματικότητα-τηλεθέαση ραδιοτηλεοπτικών σταθμών, επισκεψιμότητα ιστοσελίδων).
Τη μερίδα του λέοντος πήραν φιλοκυβερνητικά μέσα, καθώς το κριτήριο που πρυτάνευσε στην κατανομή φαίνεται ότι ήταν η στήριξη που παρέχει κάθε μέσο στην κυβέρνηση και στην πολιτική της. Σε πολλές περιπτώσεις τα ποσά είναι αντιστρόφως ανάλογα με την κυκλοφορία, την επισκεψιμότητα και τον αριθμό των απασχολούμενων δημοσιογράφων.
Ποσά δυσανάλογα προς την εμβέλεια τους πήραν ηλεκτρονικά ΜΜΕ που ανήκουν σε γνωστούς και..."σεσημασμένους" προπαγανδιστές νεοδημοκρατικών απόψεων, στρατευμένους στον αντιΣΥΡΙΖΑ αγώνα.
Πάντως η λίστα δεν αποκαλύπτει την αλήθεια για το τι πήραν εκδοτικά συγκροτήματα και επιχειρηματίες δημοσιογράφοι, καθώς η συνολική "πριμοδότηση" τους μοιράστηκε σε διάφορες εταιρείες και ΜΜΕ που οι αναγνώστες δεν γνωρίζουν ότι ανήκουν στους ίδιους ιδιοκτήτες.
Το «Σin» έκανε γνωστό εδώ και μέρες ότι έλαβε το ...μυθώδες ποσό των 2.000 ευρώ από την καμπάνια. Οπως προκύπτει από τη λίστα, sites με πολύ μικρότερη επισκεψιμότητα - βάσει των στοιχείων της Alexa και των πλέον αξιόπιστων Google Analytics - πριμοδοτήθηκαν με δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Ιστοσελίδες οικονομικού, πολιτικού και ειδησεογραφικού περιεχομένου με επισκεψιμότητα περίπου 1/20 του Sofokleousin πήραν 15πλάσια έως και 30πλάσια ποσά.
Προφανώς επειδή ακολουθούν φιλοκυβερνητική γραμμή ή ανήκουν στη λίστα των «ημετέρων».
Παραθέτουμε ενδεικτικά ποσά (χωρίς ΦΠΑ 24%) που σύμφωνα με την δημοσιευθείσα λίστα δόθηκαν σε ιστοσελίδες από την συγκεκριμένη καμπάνια:
Όμιλος Μαρινάκη: IN.GR 253.000, PARAPOLITIKA.GR 147.000, TANEA.GR 64.000, TOVIMA.GR 64.000,00
Όμιλος Αλαφούζου: KATHIMERINI.GR 150.000, SKAI.GR 100.000, SKAIRADIO.GR 30.000.
IEFIMERIDA.GR (Χρ. Ράπτης) 250.000,
BOVARY.GR 100.000 (Χρ. Ραπτης)
ECONOMISTAS.GR (Χρ. Ράπτης) 50.000,
PROTOTHEMA.GR 250.000,
NEWMONEY.GR (Πρώτο Θέμα) 35.000,
ATHENSVOICE.GR 180.000,
NEWSBOMB.GR (Γιαννακόπουλος)150.000,
CNN.GR 100.000 (Γιαννακόπουλος),
QUEEN.GR (Γιαννακόπουλος) 100.000,
NEWSIT.GR (Ν. Ευαγγελάτος) 142.000,
TLIFE.GR (Ν. Ευαγγελάτος) 80.000
CAPITAL.GR 120.000,
LIBERAL.GR (Μαυρίδης) 120.000,
LIFO.GR 120.000,
NEWPOST.GR (Τ. Χατζής) 100.000,
MONONEWS.GR 20.000,
BUSINESSDAILY.GR 15.000.
Μετά τη δημοσιοποίηση των ποσών που δόθηκαν σε κάθε ΜΜΕ, η κυβέρνηση οφείλει πλέον να αποσαφηνίσει και τα κριτήρια με τα οποία έγινε η κατανομή των κονδυλίων.
Η μερίδα του λέοντος και τα ...ψιλά
Τη «μερίδα του λέοντος» από την κρατική καμπάνια των 20 εκατ. ευρώ για τον κορονοϊό απέσπασαν τα τηλεοπτικά κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας. Συγκεκριμένα οι τηλεοπτικοί σταθμοί έλαβαν τα ακόλουθα ποσά (χωρίς ΦΠΑ):
SKAI 830.000,00, ANTENNA 780.000, STAR 730.000,00, ALPHA 680.000, OPEN 450.000,00, MEGA 380.000,00 ΕΡΤ 1,2,3, SPORTS 270.000,00.
Στον αντίποδα η κυβέρνηση έδωσε ...ψιλά στα περιφερειακά ΜΜΕ, δείχνοντας ότι στην πραγματικότητα δεν υπολογίζει στον ρόλο τους στο ενημερωτικό σκηνικό. Έτσι η συντριπτική πλειονότητα των ΜΜΕ της περιφέρειας (εφημερίδες, ιστοσελίδες και ραδιόφωνα)-εξαιρουμένων κάποιων περιφερειακών τηλεοράσεων- έλαβαν από 1.000-5.000 ευρώ, παρότι πολλά έχουν σημαντική παρέμβαση στις τοπικές κοινωνίες.
Όσον αφορά τις εφημερίδες η πρώτη δεκάδα από πλευράς ύψους ποσών που έλαβαν από την κρατική καμπάνια έχει ως εξής:
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 100.000, ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ 100.000, ΒΗΜΑ 96.000, ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 80.000, ΤΑ ΝΕΑ Σ/Κ 63.000, ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ 60.000, REAL NEWS 60.000, ΕΘΝΟΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 60.000, ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 60.000, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΣΑΒΒΑΤΟΥ 59.500.
Τι ζητούν οι δημοσιογραφικές ενώσεις
Κοινή επιστολή προς τον υφυπουργό παρά τον πρωθυπουργό Στέλιο Πέτσα, απέστειλαν τα Διοικητικά Συμβούλια των Ενώσεων Συντακτών (ΕΣΗΕΑ, ΕΣΜΘ, ΕΣΗΕΠΗΝ, ΕΣΗΕΘΣΤΕ-Ε και ΕΣΠΗΤ), μετά τα όσα έχουν προκύψει το τελευταίο χρονικό διάστημα σχετικά με την κρατική καμπάνια για την πανδημία.
Ειδικότερα στη επιστολή που υπογράφουν οι πρόεδροι των Διοικητικών Συμβουλίων των Ενώσεων Συντακτών (ΕΣΗΕΑ, ΕΣΜΘ, ΕΣΗΕΠΗΝ, ΕΣΗΕΘΣΤΕ-Ε και ΕΣΠΗΤ), ζητούν μεταξύ άλλων:
- Να ενημερωθούν για τα κριτήρια τα οποία ίσχυσαν για τα ΜΜΕ, σε ότι αφορά την συμμετοχή ή τον αποκλεισμό από τις καμπάνιες
- Να ενημερωθούν ποιος φορέας (δημόσιος ή ιδιωτικός) αποφάσισε για την επιλογή ή τον αποκλεισμό τους
- Να ενημερωθούν για τα κριτήρια κατανομής των ποσών που αποφασίστηκε να δοθούν.
- Να δοθούν στην δημοσιότητα οι εντολές καταχωρήσεων προς τα ΜΜΕ.
- Να γνωστοποιηθεί με την κατάθεση στοιχείων εάν τηρήθηκε ο ισχύων νόμος, περί κατανομής του 30% της κρατικής διαφήμισης στα ΜΜΕ της Περιφέρειας.
- Να γνωστοποιηθεί εάν στα κριτήρια επιλογής των ΜΜΕ έλαβαν υπ’ όψιν τους το ουσιαστικό περιεχόμενο του νόμου περί ενίσχυσης των εντύπων μέσων, ο οποίος μεταξύ άλλων προβλέπει για την ενίσχυση κάθε μέσου, την διασύνδεση με τις μόνιμες θέσεις εργασίας.
- Να απαντηθεί εάν, σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, τηρήθηκε η προϋπόθεσή εγγραφής τους στο Μητρώο Ηλεκτρονικών Μέσων, ώστε αυτά να δικαιούνται οιασδήποτε κρατικής ενίσχυσης.
- Να ενημερωθούν άμεσα εάν τα μέτρα ενίσχυσης του εντύπου τύπου θα εφαρμοστούν και πότε.