Μια μεγάλη αλλαγή είδαν οι χρήστες της δημοφιλούς πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης Facebook περί τα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας: ήρθαν τα Facebook Reactions.
Πλέον μπορούμε να εκφράζουμε πληθώρα συναισθημάτων κάθε φορά που ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια δημοσίευση στο Facebook.
Η δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης περιλαμβάνει πέντε νέα emojis τα: "Love", "Haha," "Wow", "Sad" και "Angry" για αυτούς που ένα απλό like δεν αποτελεί την κατάλληλη απάντηση ή σχόλιο σε μία ανάρτηση.
Όπως τόνισε ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ “Οι αντιδράσεις, σας δίνουν νέους τρόπους έκφρασης για την αγάπη, το δέος, το χιούμορ και τη λύπη. Δεν είναι ένα "dislike button", αλλά δίνει τη δυνατότητα να εκφράσετε τη λύπη και τη συμπόνια εκτός από την αγάπη και το χιούμορ..”
Την νέα αυτή προσθήκη άλλοι υποδέχθηκαν ευχάριστα, άλλοι με λιγότερο ενθουσιασμό και άλλοι με δυσπιστία, καθώς εκτιμούν πως, παρόλο που η εταιρία πλασάρει το νέο αυτό χαρακτηριστικό με την αιτιολόγηση ότι βοηθάει στην βελτίωση της αλληλεπίδρασης μεταξύ των χρηστών και στην ανάπτυξη περισσότερων εκφραστικών μέσων στο κοινωνικό δίκτυο, στην πραγματικότητα κρύβονται άλλοι λόγοι πίσω από την εισαγωγή των Αντιδράσεων.
Σαφώς, εν μέρη ο λόγος που προστέθηκαν τα Reactions είναι οι αλλεπάλληλες πιέσεις από μέρους των χρηστών για τον περιορισμένο τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων τους, ο οποίος δεν είχε άλλον τρόπο διοχέτευσης από το θετικό περιεχόμενο του like. Βέβαια η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών ζητούσε ένα απλό dislike button για να εκφράζει τη δυσαρέσκειά του, ωστόσο ο Ζούκερμπεργκ προτίμησε να προσθέσει αυτή τη νέα γκάμα αντιδράσεων.
Ωστόσο, πίσω από αυτή την αναβάθμιση κρύβεται ένας πιο σημαντικός λόγος από την ικανοποίηση των χρηστών, και αυτός δεν είναι άλλον από τα συμφέροντα της ίδιας της εταιρίας.
Στόχος της εταιρίας είναι η εμπορική αξιοποίηση όλων αυτών των διαδραστικών κουμπιών, ο οποίος δεν είναι άλλος από τη συλλογή δεδομένων. Τα λεγόμενα data, τα οποία όλοι οι τεχνολογικοί κολοσσοί πλέον οφείλουν να αποθηκεύουν και να «ξεδιαλύνουν» ώστε να μπορούν να τα αξιοποιούν για την βελτιστοποίηση των υπηρεσιών τους και την καλύτερη προώθηση των εμπορικών τους τμημάτων που δεν είναι άλλα από τη διαφήμιση.
Το «αθώο» κουμπί του Like αποτελεί από την έναρξη της ύπαρξής του βασική παράμετρος στην διαμόρφωση του αλγόριθμου ο οποίος καθορίζει το τι θα εμφανίζεται στην αρχική σου σελίδα και τι όχι. Κάνοντας like σε μια ανάρτηση επί της ουσίας αναφέρεις ότι επιθυμείς να δεις και άλλα από τον συγκεκριμένο χρήστη, σελίδα, ή προϊόν. Η κίνηση αυτή όμως, περιόριζε το μέγεθος των πληροφοριών που υποδεικνύουν μια ενδεχόμενη συμπεριφορά του δεδομένου χρήστη.
Μετά την εισαγωγή των Reactions όμως, το Facebook είναι σε θέση να αναγνωρίζει και να αποθηκεύει δεδομένα που πριν δεν ήταν δυνατό να έχει για τους χρήστες του. Με αυτό τον τρόπο η «διανομή» της είδησης, των διαφημίσεων αλλά και των αναρτήσεων εξατομικεύεται σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό προσεγγίζοντας, ακόμα περισσότερο τις διαθέσεις του χρήστη.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως οι διαφημιστικές εταιρίες είναι πάντα πρόθυμες να κατανοήσουν πως οι άνθρωποι αντιδρούν στην διαφημίσεις τους. Τα νέα buttons, θα μπορούσαν να αποδειχθούν σε ένα σημαντικό εργαλείο ανάλυσης για αυτούς αλλά και για το ίδιο το Facebook ώστε να καθορίζει την προτεραιότητα των διαφημίσεων ανάλογα με τις διαθέσεις και τη χρήση που ο καθένας κάνει. Αυτό θα μπορούσε να φτάσει στο σημείο για παράδειγμα να εμφανίζει τις διαφημίσεις σε εκείνη την κατηγορία αναρτήσεων που κάνουν το συγκεκριμένο χρήστη χαρούμενο, και να μην τις εμφανίζει σε εκείνες που κάνουν τον χρήστη λυπημένο.
Το μέλλον των κοινωνικών δικτύων κινείται παράλληλα με τις γενικότερες τεχνολογικές εξελίξεις στο ίντερνετ, οι οποίες, με βασική ναυαρχίδα την Google έχουν εστιάσει στη συλλογή δεδομένων ως το απόλυτο εργαλείο για την αναβάθμιση των διαδικτυακών υπηρεσιών. Σε καμία περίπτωση όμως αυτό δεν έχει την αθωότητα που μπορεί να φανταζόμαστε. Η διαδρομή που θα κάνουμε με το google maps, η αναζητήσεις μας, η χρήση μιας εφαρμογής, τα like και τα «dislike» μας, εν δυνάμει θα αποτελούν το προσωπικό μας αποτύπωμα στο διαδίκτυο κάνοντας την εμπορική δραστηριότητα πιο εύκολη αλλά και τη χρήση προσωπικών δεδομένων πιο απλή.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί πως τουλάχιστον μέχρι στιγμής, κάθε Reaction θα μετριέται σαν Like, πράγμα το οποίο σημαίνει πως ακόμα και στην περίπτωση που πατήσει κανείς το θυμωμένο emoji, το Facebook θα το εκλάβει σαν αντίδραση στην δημοσίευση, και σύμφωνα με τον αλγόριθμο της πλατφόρμας, η οποία τείνει να κρατάει “αρχείο” σε όλα πατάμε like ή σχολιάζουμε με το σκεπτικό ότι μας ενδιαφέρουν ανάλογα θέματα, ως εκ τούτου θα μας παρουσιάσει ακόμα περισσότερα ανάλογα post στον τοίχο μας.
Μπορούμε όμως να θεωρήσουμε ως δεδομένο πως αυτό σύντομα θα αλλάξει. Όπως επισημαίνει και ο ίδιος ο Product Manager της εταιρίας «Στο μέλλον θα μάθουμε πως αυτές οι αντιδράσεις θα μπορούσαν να διαμορφώσουν την αρχική σελίδα ώστε να μπορεί να εμφανίζονται στον καθένα οι αναρτήσεις που πραγματικά θέλουν να βλέπουν».