Αύριο (23/1) καθελκύεται η πρώτη φρεγάτα εξολοκλήρου τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής κλάσης Ι με ονομασία F-515 TCG Istanbul. Ουσιαστικά πρόκειται για "κορβετοφρεγάτα" με αρκετά εγχώριας κατασκευής οπλικά συστήματα, η οποία και καθελκύεται νωρίτερα του αναμενομένου, παρά τα προβλήματα που είχαν εμφανιστεί.
Πρόκειται για την επόμενη φάση του προγράμματος του τουρκικού πολεμικού MILGEM, που μετά τη ναυπήγηση εγχώριων κορβετών, περνά στις φρεγάτες.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Το πλοίο έχει μήκος 113,2 μέτρα και εκτόπισμα 3.000 τόνους, σχετικά μικρό για τις σύγχρονες φρεγάτες όπως η Belharra είναι 4.500 τόνων, η Fremm πάνω από 6.000 τόνους, η ισπανική 110 πάνω 6.100 τόνους, η βρετανική 31 είναι 5.700 τόνων, οι ρωσικές Admiral Gorshkov πάνω 4.500 τόνους και οι κινέζικες 054 πάνω από 4.000 τόνους. Αντίστοιχα οι αμερικανικές MMSC και LCS είναι 3.600 και 3.500 τόνων αντίστοιχα, αλλά οι ΗΠΑ σκοπεύουν να ναυπηγήσουν τις FFG 7.400 τόνων που είναι κοντά στην αντιαεροπορική έκδοση της FREMM (FREDA) έχει ήδη σε υπηρεσία η Ιταλία και ναυπηγεί η Γαλλία. Μάλιστα είναι μικρότερη από τις ήδη εν υπηρεσία φρεγάτες του ελληνικού πολεμικού ναυτικού.
Η μέγιστη ταχύτητά της πρώτης φρεγάτας κλάσης Ι είναι 29 κόμβοι μικρότερη από τα σύγχρονα πλοία, ενώ σχετικά μικρή είναι και η εμβέλειά της είναι 5.700 ναυτικά μίλια, όχι με πλήρη ταχύτητα, με ταχύτητα 14 κόμβων.
Οπλικά συστήματα
Οι επιπτώσεις του αμερικανικού εμπάργκο είναι αισθητές, καθώς οι Τούρκοι θα βάλουν τουρκικής κατασκευής πυραυλικά συστήματα.
Η Istanbul διαθέτει ιταλικό πυροβόλο Oto Melara στάνταρ στο ΝΑΤΟ, όμως θα φτιάξει κάτι ανάλογο και η Τουρκία, 16 αντιπλοϊκούς πυραύλους HARPOON ή ATMACA, (διπλάσιους από ότι φέρει μια φρεγάτα), 32 αντιαεροπορικοί πύραυλοι HISAR και αντιπυραυλικό πυροβόλο GOKDENIZ και τα απαραίτητα συστήματα τορπιλών.
Λόγω εμπάργκο θεωρείται σίγουρο ότι θα έχει τους τουρκικής κατασκευής ATMACA - αντιγραφή των HARPOON σχεδίασης του ‘70 -, με τροποποιήσεις, οι Hisar είναι τουρκικής κατασκευής νατοϊκοί πύραυλοι IRIS-T (έχει η ελληνική ΠΑ IRIS-T), όμως με εμβέλεια μόλις 25 χιλιόμετρα, μικρή για τα σύγχρονα δεδομένα. Το μεγαλύτερο όμως ζήτημα είναι η απουσία του αμερικανικού συστήματος RAM, με 21 πυραύλους που είναι απαραίτητο για μαζική πυραυλική επίθεση κατά πλοίου και που δεν μπορεί να αντικαταστήσει το πυροβόλο GOKDENIZ.
Άλλα συστήματα
Το ραντάρ είναι το Ολλανδικό SMART-S, εικοσαετίας, ικανοποιητικό για τα σημερινά δεδομένα, αλλά τοποθετείται σε ένα ολοκαίνουργιο πλοίο, και εκτιμάται ότι σε βάθος χρόνου θα ξεπεραστεί.
Η φρεγάτα Istanbul θα έχει ένα ελικόπτερο S-70B Seahawk και Unmanned aerial vehicles (UAV), για το σύγχρονο πεδίο μάχης.
Οι άλλες φρεγάτες
Η F-515 Istanbul είναι η πρώτη εκ των τεσσάρων φρεγατών και ξεκίνησε να ναυπηγείται τον Ιανουάριο του 2017. Μετά την καθέλκυση θα γίνουν δοκιμές εν πλω και αναμένεται να μπει σε υπηρεσία το 2023. Τα άλλα τρία πλοία είναι η F-516 TCG Izmir, η F-517 TCG Icel και η F-518 TCG Izmit.
Το σημαντικό στη ναυπήγηση είναι ότι η Τουρκία μπορεί πλέον να κατασκευάζει εξολοκλήρου πολεμικά πλοία καθώς έχει αποκτήσει τεχνογνωσία.
Επίσης, εκτός από το Πακιστάν που έχει συμφωνήσει για την αγορά τεσσάρων κορβετών, ενδιαφέρον δείχνει η Ουκρανία η οποία μάλλον θα κινηθεί για τις φρεγάτες κλάσης Ι. Έτσι η Άγκυρα διευρύνει τις εξαγωγές σε κύρια οπλικά συστήματα.