Σημαντικό "βήμα επιστροφής στην κανονικότητα" για την ελληνική οικονομία χαρακτηρίζουν την ταχεία ολοκλήρωση της γ' αξιολόγησης, ευρωπαϊκές πηγές που είναι κοντά στην ομάδα διαπραγμάτευσης.
Ωστόσο οι ίδιες πηγές, αφήνουν να εννοηθεί πως ο ΦΠΑ στα 32 νησιά του Αιγαίου θα αυξηθεί και θα εξισωθεί με τους συντελεστές στην υπόλοιπη χώρα, με αντάλλαγμα, έργα στη συγκεκριμένα νησιά, προειδοποιούν ότι δεν πρέπει να υπάρξουν υπαναχωρήσεις στο πρόγραμμα από καμία πλευρά, ενώ τονίζουν πως οι θεσμοί δεν ζητούν πρόσθετα μέτρα, καθώς βλέπουν πως το πλεόνασμα του 2018 θα επιτευχθεί.
Όπως επεσήμαναν σήμερα το πρωί, οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης υποδέχθηκαν κατά τρόπο ιδιαίτερα θετικό τη συμφωνία, που ετέθη ενώπιον τους κατά το χθεσινό Eurogroup, και πλέον -βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχει συμφωνηθεί μεταξύ Θεσμών και Ελλάδος- η επόμενη ημερομηνία ορόσημο είναι εκείνη της 22ας Ιανουαρίου 2018, οπότε είναι προγραμματισμένη συνεδρίαση του Eurogroup υπόψη της οποίας θα τεθεί η λεγόμενη "Έκθεση Συμμόρφωσης" (Compliance Report), ώστε να ολοκληρωθεί και τυπικά η γ' αξιολόγηση -σε χρόνο ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα.
Η εξέλιξη αυτή "θα ανάψει το πράσινο φως" για την εκταμίευση πόρων του προγράμματος στήριξης στις αρχές Φεβρουαρίου, η οποία εκτιμάται περί τα 5 δισ. ευρώ, αν και το κονδύλι αυτό μπορεί να αναθεωρηθεί.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν τίθεται ζήτημα λήψης νέων δημοσιονομικών μέτρων για το 2018, καθώς η εκτίμηση των θεσμών είναι πως ο στόχος εξασφάλισης πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% επί του ΑΕΠ το 2018, είναι επιτεύξιμος βάσει των αναπτυξιακών ρυθμών που θα εμφανίσει η χώρα, ενώ σε ό,τι αφορά στο δημοσιονομικό πακέτο το οποίο υιοθετήθηκε για τη διετία 2019-2020 κατόπιν των προτάσεων του ΔΝΤ, το οποίο θα έχει δημοσιονομικά ουδέτερο χαρακτήρα, οι συζητήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν την περίοδο Μαΐου-Ιουνίου 2018.
Αναφορικά με την επόμενη, τέταρτη κατά σειρά αξιολόγηση του τρέχοντος προγράμματος, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, απαιτείται η εκπλήρωση 81-82 δεσμεύσεων (key deliverables) εκ μέρους της ελληνικής πλευράς.
Εξειδικεύοντας τη συζήτηση για την τρέχουσα αξιολόγηση, οι ίδιες πηγές επεσήμαναν ότι τα στοιχεία για την πορεία του ΑΕΠ που δημοσίευσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ, περί ανάπτυξης 0,3% το τρίτο τρίμηνο 2017, συνάδουν απολύτως με τους στόχους και τις προβλέψεις του προγράμματος προσαρμογής.
Θετική κίνηση το μέρισμα
Όπως προσθέτουν, όλοι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί εκτιμούν ότι η Ελλάδα θα υπερβεί το στόχο περί πρωτογενούς πλεονάσματος 1,75% του ΑΕΠ κατά περίπου 1% του ΑΕΠ, τονίζοντας ότι πρόκειται για την τρίτη χρονιά κατά την οποία προκύπτει υπέρβαση του στόχου αυτού, ενώ αναφερόμενοι στη διαδικασία διάθεσης του υπερπλεονάσματος διευκρίνιζαν ότι ποσό της τάξης των 720 εκατ. ευρώ θα δοθεί ως "κοινωνικό μέρισμα" μέσω εφάπαξ καταβολής στους δικαιούχους, σημειώνοντας ότι δεν πρόκειται για "νέα δαπάνη" αλλά πως η Ελλάδα έχει ήδη προβλέψει στον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους την καταβολή του σχετικού ποσού, λέγοντας ότι είναι θετικό που η Ελλάδα δαπανά τα κονδύλια αυτά για τον συγκεκριμένο σκοπό.
Ακόμη, ποσό της τάξης των 320 εκατ. ευρώ θα επιστραφεί προς συνταξιούχους έναντι αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και χαρακτήριζαν, τρίτον, ως θετική εξέλιξη την καταβολή κονδυλίου ακόμη 360 εκατ. ευρώ (έως και 500 εκατ. ευρώ) από το υπερπλεόνασμα προς τη ΔΕΗ έναντι οφειλών που είχαν προκύψει από την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιωτικών περιοχών.
Επίσης, χαρακτήριζαν ως θετική εξέλιξη την υλοποίηση σειράς μέτρων για τον χρηματοοικονομικό τομέα, όπως οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, την εξέλιξη των οποίων παρακολουθούν, καθώς και ο εξωδικαστικός μηχανισμός για τη ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων.
"Πλέον κοιτάμε την υλοποίηση. Την εφαρμογή" των μέτρων τα οποία έχουν ήδη ληφθεί, τόνιζαν οι ίδιες πηγές απαντώντας σε ερωτήματα εκπροσώπων του Τύπου, σημειώνοντας ότι μέσω των πλειστηριασμών ακινήτων παρέχεται η δυνατότητα εντοπισμού των λεγομένων στρατηγικών κακοπληρωτών.
Ωστόσο, οι ίδιες πηγές, επεσήμαναν επίσης ότι εκ των ζητημάτων που απομένουν, στο "μικροσκόπιό" τους βρίσκονται ζητήματα που αφορούν στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, η διαδικασία αδειοδότησης επιχειρήσεων, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, το Κτηματολόγιο και σειρά άλλων.
Στον τομέα της ενέργειας έχει ήδη επιτευχθεί συμφωνία, σε συνεννόηση και με την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, για ορισμένες εκ των λιγνιτικών μονάδων ενώ πλέον εξετάζεται το μοντέλο που θα ακολουθηθεί για τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας καθώς και η προώθηση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ.
Υπό εκκρεμότητα παραμένει η περαιτέρω προώθηση της αναμόρφωσης του Δημόσιου τομέα με τον διορισμό ανώτερων στελεχών (μάνατζερς), όπως προβλέπει η νομοθεσία και η εφαρμογή της νομοθεσίας κατά της διαφθοράς που άπτεται της διαφάνειας στη χρηματοδότηση των κομμάτων.
Ο ΦΠΑ των 32 νησιών
και το Ελληνικό
Όσον αφορά την εκκρεμότητα με το ελληνικό αίτημα αναστολής της αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά, ευρωπαϊκές πηγές, μεταφέροντας τις απόψεις των δανειστών, εκτιμούν ότι δεν είναι ο καλύτερος τρόπος ενίσχυσης των νησιωτών, δεδομένου ότι η διατήρηση δύο ταχυτήτων στον ΦΠΑ δημιουργεί γραφειοκρατία. Με αυτά τα δεδομένα, το ενδεχόμενο αναβολής της προβλεπόμενης αύξησης 30% των συντελεστών από την 1.1.2018 περιορίζεται δραστικά, αλλά παρ’ όλα αυτά υπάρχει σαφής ευρωπαϊκή πρόθεση να ενισχυθούν τα νησιά που πλήττονται από το προσφυγικό. Στις συζητήσεις για το ζήτημα αυτό συμπεριλαμβάνεται η εμπροσθοβαρής υλοποίηση έργων στα εμπλεκόμενα νησιά, όπως στη Μυτιλήνη.
Για την επένδυση στο Ελληνικό είπαν: "Θέλουμε να γίνουν πράγματα. Θέλουμε να δούμε τις μπουλντόζες στο Ελληνικό, ώστε να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, θέλουμε να δούμε έργα", τόνισαν.