Τουρισμός

Taste Halkidiki: "Σαν τη Χαλκιδική δεν έχει"... και στη γαστρονομία


Οι επισκέπτες και οι λάτρεις της λένε «σαν την Χαλκιδική δεν έχει» για να υμνήσουν τις μοναδικές παραλίες, τις θάλασσες και το πανέμορφο φυσικό της περιβάλλον. Τα τελευταία χρόνια, η φράση «σαν την Χαλκιδική δεν έχει...» έγινε σύνθημα- επωδός των συγκρίσεων για όσους δεν την αλλάζουν ως τουριστικό προορισμό και πάνω σ’ αυτό το πλεονέκτημά της, οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων της Χαλκιδικής, με επικεφαλής το Επιμελητήριο, προσθέτουν τώρα τα τοπικά της προϊόντα και τη γαστρονομία. «Σαν την Χαλκιδική δεν έχει και στο ...φαγητό», λένε χαριτολογώντας και απαριθμούν παραδοσιακές συνταγές, πιάτα, κουζίνες, εστιατόρια και τρόφιμα που την κάνουν ξεχωριστή σε γεύσεις και γαστριμαργικές απολαύσεις.

«Τaste Ηalkidiki» ονομάζεται το μεγάλο πρότζεκτ προβολής και εξωστρέφειας, που υλοποιεί από φέτος το Επιμελητήριο Χαλκιδικής, με στόχο «να αποτελέσει μια σταθερή αναφορά για τη γαστρονομία όλης της Χαλκιδικής, να συμβάλει με αφορμή τη γαστρονομία στην ανάπτυξη περιοχών, τουριστικών και μη, στη διεύρυνση της τουριστικής σεζόν και την οικονομική ανάπτυξη των κλάδων της παραγωγής τροφίμων, της εστίασης και της φιλοξενίας.

Φέτος και με αφορμή τα 30 χρόνια από την ίδρυσή του, το Επιμελητήριο Χαλκιδικής, που αριθμεί περί τα 13000 μέλη, στο πλαίσιο του «Taste Halkidiki» έχει προγραμματίσει σειρά εκδηλώσεων και δράσεων σε όλο το νομό, οι οποίες θα κορυφωθούν με φεστιβάλ γαστρονομίας την ερχόμενη Κυριακή στην Νέα Φώκαια της Κασσάνδρας (πρώτο πόδι), ενώ το 2022 έχει επιλεγεί περιοχή του δήμου της Σιθωνίας (δεύτερο πόδι).

Παράλληλα, οι διοργανωτές υλοποιούν fam trip γαστρονομίας με προσκεκλημένους δημοσιογράφους από διάφορα μέσα ενημέρωσης, παρουσιάζοντας 20 αντιπροσωπευτικές επιχειρήσεις τροφίμων και εστίασης της Χαλκιδικής, που κατά κανόνα καινοτομούν και εντυπωσιάζουν.

«Το Επιμελητήριο Χαλκιδικής είχε σχεδιάζει εδώ και καιρό την ιδέα του “Τaste Halkidiki”, αλλά λόγω της πανδημίας η ιδέα αυτή πήγε πίσω», είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Γιάννης Κουφίδης. «Αυτό που θέλουμε να κάνουμε», πρόσθεσε, «είναι να “παντρέψουμε” τον πρωτογενή και τον δευτερογενή τομέα με την εστίαση και τον τουρισμό. Γίνεται σε πάρα πολλά μέρη αλλά εμάς, μας καλεί ο τόπος να το κάνουμε αυτό. Η Χαλκιδική είναι ένας νομός με πάρα πολλά προϊόντα ιδιαίτερης διατροφικής αξίας. Μια μεγάλη γκάμα από ελιά, λάδι, φρούτα, ιχθυοκαλλιέργειες, που ακόμα και τώρα που ξεκινήσαμε την καταγραφή τους διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν περιοχές που βγάζουν προϊόντα που ούτε εμείς ως ντόπιοι δεν τα γνωρίζαμε. Παράδειγμα, η ποικιλία των φασολιών του Παλαιοχωρίου ή τα μύδια της Ολυμπιάδας. Έχουμε επίσης του μεταποιητές των προϊόντων όπως αυτούς που ασχολούνται με την πράσινη επιτραπέζια ελιά, το κορυφαίο εξαγώγιμο προϊόν της Χαλκιδικής, το ελαιόλαδο κι από τα κορυφαία της χώρας, το μέλι κ.ά.».

Η Χαλκιδική, σύμφωνα με τον κ. Κουφίδη, διαθέτει ένα τεράστιο δίκτυο καταστημάτων εστίασης πολλά εκ των οποίων είναι βραβευμένα. «Όλες αυτές οι επιχειρήσεις είναι μέλη του Επιμελητηρίου και επιχειρούμε», λέει ο πρόεδρος του, «ως φορέας με αυτές τις δράσεις όπως είναι το “Taste Halkidiki” ν’ αλλάξουμε το μοντέλο που αφορά τον μαζικό τουρισμό γιατί η Χαλκιδική με το πρόβλημα των υποδομών που έχει δεν μπορεί να αντέξει άλλους τουρίστες- επισκέπτες, ενώ μπορούμε έτσι να μακρύνουμε την τουριστική περίοδο αξιοποιώντας εκτός από την παραθαλάσσια και την ορεινή Χαλκιδική».

Οι εκπρόσωποι του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, σημειώνοντας ότι ο πληθυσμός της ξεπερνά το ένα εκατομμύριο (ημερησίως, τον Αύγουστο) χαρακτηρίζουν πλέον ως ισχυρό όπλο για τις αλλαγές αυτές στο μοντέλο ανάπτυξης της περιοχής, τη γαστρονομία. Και τη συμπεριλαμβάνουν στους τρεις σημαντικότερους πυλώνες οικονομικής ανάπτυξης μαζί με τον τουρισμό (συμπεριλαμβανομένου και του θρησκευτικού- προσκυνηματικού) και τον πολιτισμό.

Το «Τaste Halkidiki» επιχειρεί επίσης να φέρει στο προσκήνιο την «άλλη», τη λιγότερο γνωστή Χαλκιδική. Αυτή των μικρών- οικογενειακών επιχειρήσεων, που αναπτύσσονται μαζί ή παράλληλα με τον τουρισμό στους πέντε δήμους της. Να κάνει περισσότερο γνωστή τη Χαλκιδική ως «μητέρα της μελισσοκομίας» (6500 μελισσοκόμοι με παραγωγή 1.600.000 κιλά μέλι ετησίως), τη γη των 5.000.000 ελαιόδενδρων, των σιτηρών, των βοτάνων, των γαλακτοκομικών προϊόντων, των θαλασσινών, των προϊόντων κρέατος, των κρασιών, των αποσταγμάτων και των βοτάνων. Τη Χαλκιδική με τις 5 διώρυγες, τα 14 νησιά, τις 12 προστατευμένες περιοχές του δικτύου Natura, την προ του Άθω περιοχή και το Άγιον Όρος, της μουντοβίνας, των προϊόντων ΠΟΠ-ΠΓΕ(ελιές, αγουρέλαιο, φέτα, κασέρι, μανούρι, μπάτζος).

Το «Taste Halkidiki» έχει καταγράψει 20 μονάδες παραγωγής οίνου(3 στο Άγιον Όρος) τον μεγαλύτερο ενιαίο βιολογικό αμπελώνα της Ελλάδος 4.500 στρεμμάτων(Domaine Porto Carras), μία ζώνη οίνων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης, 3 ζώνες οίνων Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης, 13 παραγωγικές μονάδες τυροκομικών-γαλακτοκομικών προϊόντων, 3 μικροζυθοποιούς, μια πιστοποιημένη φυλή βοοειδών, 6 συνολικά φεστιβάλ και γιορτές Γαστρονομίας...
Το τετραήμερο πρόγραμμα του fam trip που είναι σε εξέλιξη περιλαμβάνει: επισκέψεις σε τοπικές παραγωγικές μονάδες, γευστικές δοκιμές προϊόντων και γνωριμία με τους… θεματοφύλακες της τοπικής αγροτικής παραγωγής και γαστρονομικής παράδοσης.

Η αρχή της διαδρομής των επιχειρήσεων που παρουσιάζονται στο fam trip του προγράμματος «Taste Halkidiki» έγινε χθες από τη Νέα Γωνιά Χαλκιδικής, από την επιχείρηση των «Αμπελόφυλλων της Μαριάννας». Η οικογενειακή επιχείρηση που εξάγει πλέον το 40% της παραγωγής της έχει πλέον ξεπεράσει τους 12 κωδικούς προϊόντων. Εκτός από τα γνωστά αμπελόφυλλα, παράγει ντολμαδάκια, χειροποίητο φύλλο, πίτες, αμπελοκορφές, γλυκό κουταλιού σταφύλι, ρετσέλι σύκο και κολοκύθι, μαρμελάδα σταφύλι, κομπόστα σταφύλι, κομπόστα σουλτανίνα με πετιμέζι, πετιμέζι και τσίπουρο.

«Σε μια διαδρομή συνέργειας», όπως τη χαρακτήρισαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας Chef Stories, που έχει αναλάβει τη διοργάνωση των εκδηλώσεων, το βιολογικό ξύδι που παράγει η οικογένεια Καζάκη στη Νέα Γωνιά είναι το ένα από τα δύο βασικά συστατικά για την παραγωγή του οξυμελιού που παράγει η επιχείρηση Passion Forest Honey, μια οικογενειακή επίσης επιχείρηση με έδρα τα Νέα Μουδανιά και μελισσοκομείο στον Ταξιάρχη του Χολομώντα.
«Η επιχείρησή μας», λέει η Αθηνά Αποστολούδη «παράγει μόνο βιολογικό μέλι και βιολογικά προϊόντα μελιού επιμένοντας στη στατική κι αφάρμακη μελισσοκομία, θρέφοντας τα μελίσσια της στις περιοχές Νatura».
 
Μπύρα με μέλι από τη Βάλτα (Valtinger)
 
Μέρος του βιολογικού μελιού της Passion Forest Honey χρησιμοποιείται από τη μικροζυθοποιία Valtinger για την παραγωγή μπύρας με μέλι. Η επιχείρηση με έδρα την Κασσανδρεία παράγει 45.000 φιάλες (4 ετικέτες). Απέκτησε αυτή την ονομασία, όταν οι ιδιοκτήτες της, συνδυάζοντας τη γερμανική εμπειρία με το ελληνικό μεράκι, μετέτρεψαν το Βάλτα (την παλιά ονομασία της Κασσανδρείας) σε… Valtinger.
H ενασχόληση με την παραγωγή μπύρας ξεκίνησε το 2012, κατά τη διάρκεια μιας βραδιάς με μπύρες, όταν έπεσε στην κουβέντα της παρέας η ιδέα: «φαντάζεστε να κάνουμε την δική μας μπίρα;». Σήμερα, όπως λέει ο ιδιοκτήτης της Θανάσης Μισάλτης, «περάσαμε από τ’ αλώνια στα σαλόνια και γίναμε gypsy brewers!»
 
Το οξύμελι του Αριστοτέλη
 
Το οξύμελι (γνωστή η χρήση του από την αρχαιότητα κι από τον Αριστοτέλη), που παράγει σήμερα η Passion Forest Honey και βγήκε στην αγορά το τελευταίο διάστημα, όπως ανέφερε η κ. Αποστολούδη, είναι το μόνο που παράγεται στη βόρεια Ελλάδα.
Η επιχείρηση όμως καινοτομεί και σ’ έναν άλλο τομέα. Σε συνεργασία με το συγκρότημα ορεινού τουρισμού «Απολυμένη Πέτρα» στην καρδιά του ορεινού όγκου του Χολομώντα (αποτελεί προορισμό κάθε εποχή του χρόνου), υλοποιεί τη δραστηριότητα «Μελισσοκόμος για μια μέρα». Πρόκειται για μια εκπαιδευτική και ψυχαγωγική δραστηριότητα, ειδικά σχεδιασμένη για παιδιά και ενήλικες, η οποία προσελκύει το ενδιαφέρον επισκεπτών από την Θεσσαλονίκη και ξένων τουριστών.
 
Ελιές ...χαβιάρι
 
Νέα προϊόντα παρουσίασε στο πλαίσιο του «Taste Halkidiki» η επιχείρηση Χλιάπας olives στις Καλύβες, που επεξεργάζεται παραδοσιακά τις ελιές και τις διαθέτει τυποποιημένες στην εγχώρια αγορά εδώ και 60 χρόνια. Σήμερα, διαθέτει 6500 δέντρα, με ετήσια παραγωγή 200-220 χιλιάδες τόνους.

Όπως ανέφερε ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης, η μαύρη αφυδατωμένη ελιά που παράγεται στις εγκαταστάσεις της είναι το χαβιάρι της ελιάς. Η επιχείρηση έχει βραβευτεί τα τελευταία χρόνια και για την πράσινη χαρακτή ελιά και τελευταία για τις πράσινες τσακιστές ελιές με λεμονοπίπερο.

Πρόσφατα, η επιχείρηση δημιούργησε ένα νέο προϊόν: ελιές ...τσέπης, καθώς συσκευάζει σε μια βολική μικρή συσκευασία 7 χονδροελιές Χαλκιδικής που μπορούν να ταξιδέψουν ως ενθύμιο γεύσης από τη Χαλκιδική στο εξωτερικό και με βασικό στόχο να πωλούνται αυτές σε ταξιδιώτες σε καταστήματα αεροδρομίων και μεθοριακών σταθμών.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα