Σε ψηφοφορία θα τεθεί την Τετάρτη η πρόταση να ασκήσει το ΕΚ βέτο στο σχέδιο απόφασης για την αύξηση των ορίων εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) των πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως και κατά 110% όταν υιοθετηθεί η πολυαναμενόμενη διαδικασία δοκιμών των εκπομπών σε συνθήκες πραγματικής οδήγησης (RDE).
Η επιτροπή Περιβάλλοντος υποστηρίζει ότι το Κοινοβούλιο θα πρέπει να ασκήσει βέτο στα σχέδια για τη χαλάρωση των ορίων, διότι μία τέτοια χαλάρωση θα υπονόμευε την επιβολή των υφιστάμενων ευρωπαϊκών κανονισμών. Το θέμα αυτό συζητήθηκε στην ολομέλεια Ιανουαρίου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εντωμεταξύ, ανταποκρινόμενη στην πίεση του Κοινοβουλίου, κατέθεσε την Τετάρτη 27 Ιανουαρίου, νομοθετική πρόταση που θα αφορά την έγκριση και την εποπτεία της αγοράς των μηχανοκίνητων οχημάτων, σε συνέχεια του σκανδάλου της Volkswagen. Οι ευρωβουλευτές σύστησαν ειδική επιτροπή για να εξετάσει το ζήτημα αυτό.
Η εξεταστική επιτροπή απαριθμεί 45 μέλη μεταξύ των οποίων είναι και ο Έλληνας ευρωβουλευτής, Νίκος Ανδρουλάκης (Σοσιαλιστές) και ο Κύπριος ευρωβουλευτής Νεοκλής Συλικιώτης (Ευρ.Ενωτ.Αριστερά).
Η διαδικασία δοκιμών των εκπομπών σε συνθήκες πραγματικής οδήγησης (RDE)
Τμήμα του νομοθετικού πακέτου για την εισαγωγή της διαδικασίας δοκιμών RDE, η οποία εγκρίθηκε από τα κράτη μέλη της ΕΕ στα πλαίσια της τεχνικής επιτροπής για τα μηχανοκίνητα οχήματα στις 28 Οκτωβρίου, αποτελεί και η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αυξηθούν τα όρια για τις εκπομπές NOx μέχρι και κατά 110% από το Σεπτέμβριο του 2017 για τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων και από το Σεπτέμβριο του 2019 για όλα τα νέα οχήματα.
Σε δεύτερο στάδιο, αυτή η διαφορά θα μειωθεί στο 50%, λαμβάνοντας υπόψη τα τεχνικά περιθώρια λάθους, από τον Ιανουάριο του 2020 για όλα τα νέα μοντέλα (και από τον Ιανουάριο του 2021 για όλα τα νέα οχήματα).
Η νέα διαδικασία RDE σχεδιάστηκε έτσι ώστε να καταστούν πιο ρεαλιστικές οι δοκιμές εκπομπών με τη χρήση μιας φορητής συσκευής που θα μετρά τις εκπομπές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, όταν δηλαδή το όχημα βρίσκεται εν κινήσει. Η τρέχουσα διαδικασία βάσει της οποίας οι δοκιμές γίνονται στο εργαστήριο χωλαίνει σε πολλά σημεία τα οποία εκμεταλλεύονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να προωθήσουν τα οχήματά τους ως καθαρότερα και φιλικότερα προς το περιβάλλον.