Ψαλιδίζονται οι μειώσεις των τελών κυκλοφορίας για τα «καθαρά» αυτοκίνητα, με τις αλλαγές που δρομολογεί το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ενώ θα επιβαρυνθούν περαιτέρω τα παλαιάς τεχνολογίας οχήματα.
Στόχος των αλλαγών είναι η αύξηση των κρατικών εσόδων από τα τέλη κυκλοφορίας, καθώς παρά την αύξηση των πωλήσεων των Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων, τα κρατικά έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας παραμένουν στάσιμα ή μειώνονται.
Με απόφαση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών συγκροτήθηκε ειδική 8μελής επιτροπή από στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, της ΑΑΔΕ και ασφαλιστικής εταιρείας, προκειμένου να εισηγηθεί αλλαγές στο σύστημα των τελών κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με την απόφαση (αριθμ. 38962 ΕΞ 2024) που εκδόθηκε στις 13 Μαρτίου 2024, έργο της Επιτροπής είναι η αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας των ΕΙΧ, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.
Η Ομάδα Εργασίας θα επεξεργαστεί εναλλακτικά σενάρια κοστολόγησης και θα υποβάλλει προτάσεις αναμόρφωσης των τελών κυκλοφορίας, προστίθεται στην απόφαση.
Αλλάζουν τα τέλη μόνο για τα Ι.Χ.
Από την απόφαση προκύπτει ότι οι αλλαγές θα αφορούν μόνο στα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης (ΕΙΧ) αυτοκίνητα και όχι στα επαγγελματικά (φορτηγά, λεωφορεία) και στις μοτοσικλέτες.
Ο πραγματικός στόχος των αλλαγών, που δεν αναφέρεται στην απόφαση, αλλά προκύπτει από πληροφορίες του Σin, είναι η αύξηση των κρατικών εσόδων από τα τέλη κυκλοφορίας.
Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται ότι παρά την αύξηση των πωλήσεων των Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων, τα κρατικά έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας παραμένουν στάσιμα ή μειώνονται.
Ενδεικτικά, το 2022 οι εισπράξεις είχαν ανέλθει σε 1,23 δισ. ευρώ, το 2023 διαμορφώθηκαν σε 1,216 δις. ευρώ, και το 2024 υπολογίζονται σε 1,2 δισ. ευρώ.
Την ίδια περίοδο, οι πωλήσεις καινούργιων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καλπάζουν και ανέρχονται στις 150.000 τον χρόνο. Το 2023 οι πωλήσεις Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων έφτασαν σε 166.574.
Ο λόγος της στασιμότητας των εισπράξεων από τα τέλη κυκλοφορίας είναι οι πολλές απαλλαγές που ισχύουν για τα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, όπως είναι τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά, καθώς και τα μειωμένα τέλη που βαρύνουν πλέον τα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.
Τι θα αλλάξει
Στο πλαίσιο αυτό, στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να γίνει ανακατανομή του ύψους των τελών κυκλοφορίας και να καταργηθούν ή να περιοριστούν οι απαλλαγές.
Λόγω του αυξανόμενου αριθμού των ηλεκτρικών και ειδικά των υβριδικών αυτοκινήτων, στις σκέψεις του υπουργείου είναι η κατάργηση των μηδενικών τελών και η αντικατάστασή τους από ένα «συμβολικό» ποσό. Επίσης:
- Θα αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας, όπως υπολογίζονται με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους για τα καινούργια βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα.
- Θα αυξηθούν τα τέλη για τα οχήματα που έχουν τεθεί σε πρώτη κυκλοφορία από τον Νοέμβριο του 2010 και μετά, τα οποία είναι χαμηλότερα, αναλογικά σε σύγκριση με αυτά που επιβαρύνονται ιδιοκτήτες ΙΧ που έχουν τεθεί σε κυκλοφορά έως 31 Οκτωβρίου 2010.
- Θα αυξηθούν περαιτέρω τα τέλη για τα παλαιά Ι.Χ. αυτοκίνητα, των δεκαετιών 1990 και 2000, τα οποία πρέπει να σημειωθεί πως είναι ήδη σε υψηλά επίπεδα.
Από τις αλλαγές αυτές, το βέβαιο είναι πως τα κρατικά έσοδα θα αυξηθούν, σε σχέση με το 1,22 δισ. ευρώ, που εισπράττει τώρα το δημόσιο και το ζήτημα για τους κατόχους των ΙΧΕ είναι η κατανομή των νέων βαρών.