Το μαγικό βουνό, το αξεπέραστο, το μοναδικό, το χιλιοτραγουδισμένο, το καταπράσινο, το βουνό βουνών καμάρι, όπως το αποκάλεσε ο Γεώργιος Δροσίνης, προσφέρει τόσα πολλά που είναι δύσκολο να καταγραφούν και να γίνουν κτήμα γνώσεων και απολαύσεων. Πρόκειται για το Πήλιο, το βουνό των Κενταύρων και των μύθων. Τόπος λατρεμένος, κοσμοπολίτικος, αλλά και της απομόνωσης. Ένας τόπος που ελκύει και μαγεύει.
Είκοσι τέσσερα χωριά που το καθένα έχει τη χάρη του. Αρχιτεκτονική που χαρακτηρίζει τον τόπο. Παράγει τα πάντα ως βουνό. Τουριστικά βρίσκεται στην κορυφή για τις πλαγιές, τις θάλασσες και τις ακτές του. Τα τελευταία χρόνια προσφέρει και αυτό που δεν έχουν άλλοι τόποι σε τόση αφθονία, τα μονοπάτια του.
Μονοπάτια παντού. Από τις παρυφές του Βόλου, ως τα πέρατα του υπέροχου βουνού. Μονοπάτια που διασχίζουν κάθετα, οριζόντια, διαγώνια αλλά και κυκλικά όλες τις περιοχές. Περνούν μέσα ή παράπλευρα από όλους τους οικισμούς. Συνδέουν τις δυτικές με τις ανατολικές ακτές. Τον βορρά από το Κεραμίδι ως το νότιο άκρο της χερσονήσου στο Τρίκερι. Διαλέγεις, αποφασίζεις και ξεκινάς. Το Πήλιο δεν είναι ένα εύκολο βουνό, όσο και αν φαίνεται γαλήνιο και φιλικό. Είναι δύσκολο, αν θελήσει κάποιος να διαβεί τα μονοπάτια του ειδικά αυτά που διέρχονται από ράχες και διάσελα. Οι διαδρομές από τα δυτικά στα ανατολικά, περνούν μέσα από ατελείωτα δάση και το πέρασμα είναι δύσκολο τους χειμώνες. Αν και στα ορεινά περάσματα μέσα στα δάση της οξιάς, δρυός και καστανιάς τα μονοπάτια δύσκολα κλείνουν, στα χαμηλότερα υψόμετρα η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική. Η εγκατάλειψη ή μη συντήρηση για 2-3 χρόνια είναι αρκετά για να κάνουν τα μονοπάτια και τα περίφημα καλντερίμια σχεδόν αδιάβατα.
Σήμερα, τα μονοπάτια του Πηλίου έχουν καταγραφεί και έχουν χαρτογραφηθεί στην πλειοψηφία τους, αφού ξεπερνούν τα 350 σύμφωνα με τους ερευνητές του βουνού και τους λάτρεις του σπορ της πεζοπορίας. Ο σύλλογος «Φίλοι των καλντεριμιών του Νοτίου Πηλίου» έχει κάνει μία τεράστια προσπάθεια να τα αναδείξει και να τα συντηρήσει. Τα μέλη του την τελευταία 15ετία, με προσωπικές παρεμβάσεις κατάφεραν να διανοίξουν και να διατηρήσουν όλα τα σηματοδοτημένα μονοπάτια της περιοχής.
Το να περιγραφούν ένα προς ένα όλα τα μονοπάτια είναι αδύνατον. Συνολικά στο Πήλιο το μήκος τους ξεπερνά με τους μετριότερους υπολογισμούς, τα 450 χιλιόμετρα. Άλλωστε στο παρελθόν, οι άνθρωποι μετακινούνταν μόνο με τα ζώα ή πεζοί και μέσω των μονοπατιών. Όταν στις αρχές του 1900 δημιουργήθηκε και ολοκληρώθηκε το τρένο του Πηλίου που συνέδεε τον Βόλο με τις Μηλιές, σπουδαίο κεφαλοχώρι της εποχής, ήταν ένα τεχνολογικό θαύμα αφενός, αλλά και μία ευλογία για τον τόπο αφού διευκόλυνε πάρα πολύ τη μεταφορά ανθρώπων και εμπορευμάτων.
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας σε συνεργασία με τους δήμους Νοτίου Πηλίου και Ζαγοράς-Μουρεσίου χρηματοδοτεί συνεχώς έργα ώστε να αναδειχθούν και να συντηρηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα μονοπάτια.
Ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ δήλωσε ότι «τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι, κάθε ηλικίας, αναζητούν διέξοδο από την καθημερινότητα σε δραστηριότητες μέσα στη φύση, που προάγουν την σωματική και την ψυχική υγεία. Μέσα από το πρόγραμμα Leader, ανταποκρινόμαστε στις επιθυμίες των ανθρώπων και χρηματοδοτούμε έργα που στηρίζουν το λαϊκό δρομικό κίνημα, αναδεικνύουν και προστατεύουν τον φυσικό πλούτο της Θεσσαλίας και δημιουργούν συνθήκες για μεγαλύτερη ανάπτυξη του πεζοπορικού τουρισμού. Συντηρούμε και καθαρίζουμε τα μονοπάτια στο Νότιο Πήλιο, ώστε οι περιπατητές να κινούνται στο βουνό με ασφάλεια, σε καθαρές και σημασμένες διαδρομές».
Το έργο περιλαμβάνει ήπιες παρεμβάσεις συντήρησης και σήμανσης σε μονοπατικές διαδρομές στα διοικητικά όρια του δήμου Νοτίου Πηλίου και πιο συγκεκριμένα στις περιοχές Άγιος Γεώργιος Νηλείας, Πινακάτες, Βυζίτσα, Μηλιές, Νεοχώρι, Συκή, Ξινόβρυση, Αργαλαστή, Μετόχι, Λαύκος, Προμύρι, Πλατανιάς, Τρίκερι και Αγία Κυριακή.
Οι παρεμβάσεις αφορούν σε εργασίες για την συντήρηση υφιστάμενων μονοπατιών, μικρού πλάτους και σχετικά μικρών κλίσεων. Γίνεται αφαίρεση των ξερών πεσμένων κλαδιών και κορμών των δέντρων, καθώς και πετρών που δημιουργούν πρόβλημα στην ομαλή πεζοπορία ή μπορούν να προκαλέσουν ατυχήματα. Παράλληλα, γίνεται αφαίρεση νέων θάμνων που φυτρώνουν στα ίχνη και τα πρανή των μονοπατιών, γίνεται κλάδεμα των δέντρων που εμποδίζουν την ομαλή πεζοπορία και απομακρύνονται οι πεσμένοι κορμοί για υλοτομία και καυσόξυλα.
Από όπου και αν περάσει κανείς θα αντικρύσει ρέματα με πλούσια βλάστηση, τρεχούμενα νερά, πανάρχαια πλατάνια, καλοδιατηρημένα πέτρινα καλντερίμια και γενικά εικόνες σαν να βγαίνουν μέσα από παραμύθια του Αισώπου ή του Άντερσεν. Αυτές οι διαδρομές πλέον, οι περισσότερες καλοδιατηρημένες, δίνουν στον επισκέπτη μια εμπειρία μοναδικής ομορφιάς καθώς μπορεί να τις συνδυάσει και με επισκέψεις σε οινοποιεία, μουσεία, με θαλάσσιες δραστηριότητες, με πικ νικ και βιωματικά σεμινάρια βοτανολογίας.
«Έχουν σηματοδοτηθεί τα μονοπάτια μας και στον δήμο ξεπερνούν συνολικά τα 130 χιλιόμετρα. Συνδέουν τις δύο θάλασσες, από τη Μηλίνα, ως το Λαύκο και τον Πλατανιά, αλλά και το Νεοχώρι και τις Αφέτες. Καλοσυντηρημένα και ευκολοδιάβατα. Δόθηκαν αρκετά χρήματα από τα προγράμματα και εμείς τα συντηρούμε. Αναπτύσσεται στην περιοχή μας ιδιαίτερα ο πεζοπορικός τουρισμός αλλά και ο έφιππος τουρισμός, που μπορούν όλοι να απολαύσουν. Υπάρχει η δυνατότητα με άλογα να περάσει ο επισκέπτης από τη μία πλευρά στην άλλη του Πηλίου» σημείωσε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Νοτίου Πηλίου Μιχάλης Μιτζικός.
Τα μονοπάτια του Πηλίου, τόσο στο Δυτικό και το Ανατολικό Πήλιο, όσο και στα νότια είναι ένα τμήμα του τουρισμού που προωθείται και προβάλλεται τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερα και πολύ προσεκτικά ώστε να εξελιχθεί σε ένα εξαιρετικό σημείο αναφοράς της περιοχής, που σε συνδυασμό με τις εξαιρετικές υποδομές σε όλη τη Μαγνησία, να προσελκύσει ακόμη περισσότερους επισκέπτες.
ΑΠΕ-ΜΠΕ