Ενώ η χώρα προσπαθεί να συνέλθει από το απίστευτο σοκ που προκαλεί η τραγωδία στα Τέμπη, εμπειρογνώμονες και ειδικοί επιχειρούν να ανιχνεύσουν τα ακριβή αίτια της τραγωδίας. Εστω και αν έχουν περάσει λίγες ώρες γίνεται σαφές ότι οι άστοχες κινήσεις του σταθμάρχη Λάρισας διαδραμάτισαν καταλυτικό ρόλο για να συμβεί η τραγωδία. Συν βεβαίως το γεγονός ότι τα τρένα πάνε στα τυφλά, καθώς τα ηλεκτρονικά συστήματα τηλεματικής και ελέγχου κυκλοφορίας δεν λειτουργούν, παρά το γεγονός ότι έχουν αγοραστεί από το 2000!
Σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα σιδηροδρομικών ατυχημάτων κ. Αναστάσιο Δέδε που μίλησε στην ΕΡΤ, τρία ήταν τα μοιραία λάθη που έγινα στον σταθμό της Λάρισας.
Όπως επεσήμανε:
- «Το πρώτο λάθος ήταν η αλλαγή κατεύθυνσης του σιδηροδρόμου, που κατευθύνθηκε αντί για την άνοδο στην πορεία καθόδου».
- «Το δεύτερο ότι δεν ελέγχθηκε από την στιγμή που ξεκίνησε και έφυγε, σε ποια γραμμή κινείται, και αυτό ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη».
- «Το τρίτο λάθος από την στιγμή που έχεις μπροστά σου το πάνελ που ρυθμίζεις τα κλειδιά και το συγκεκριμένο 118, από την στιγμή που έφυγε το τρένο με μία απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι στην γραμμή ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει».
Ο τελευταίος διάλογος σταθμάρχη - μηχανοδηγού
Ντοκουμέντο από τον μοιραίο διάλογο μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού, λίγο πριν τη σύγκρουση των δύο τρένων, παρουσίασε το ΣΚΑΙ. Ο σταθμάρχης έδωσε εντολή στον μηχανοδηγό να μπει στην παρακαμπτήριο και να συνεχίσει το ταξίδι του στις ίδιες ράγες όπου εκινείτο ήδη η εμπορική αμαξοστοιχία. Μάλιστα, ο μηχανοδηγός δεν παραξενεύτηκε με το κόκκινο φωτόσημο καθώς το σύστημα φωτοσήμανσης δεν λειτουργεί.
Ο επίμαχος διάλογος:
- Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει;
- Σταθμάρχης: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου νέων Πόρων.
- Μηχανοδηγός: Βασίλη φεύγω;
- Σταθμάρχης: Φεύγεις, φεύγεις.
- Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ.
- Σταθμάρχης: Καλή συνέχεια.