Οικονομία

ΣΥΡΙΖΑ: Μονοπωλιακό καθεστώς στη διαχείριση αποβλήτων των πλοίων


Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τους υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ι. Πλακιωτάκη & Επικρατείας, Γ. Γεραπετρίτη, κατέθεσαν 19 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοβουλία της Νίνας Κασιμάτη, βουλευτή Β' Πειραιά, με θέμα τις «κυβερνητικές μεθοδεύσεις που ευνοούν μονοπωλιακό καθεστώς στη διαχείριση αποβλήτων των πλοίων στα λιμάνια της χώρας και απομειώνουν τη γεωοικονομική επιρροή του λιμανιού του Πειραιά υπέρ της Τουρκίας».

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν να κατατεθεί στη Βουλή το επίσημο θεωρημένο Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων Πλοίων του ΟΛΠ ΑΕ.

Όπως επισημαίνουν οι βουλευτές,

  • Το υφιστάμενο καθεστώς διαχείρισης αποβλήτων και καταλοίπων φορτίου πλοίων στα λιμάνια της χώρας καθίσταται ιδιαίτερα προβληματικό, καθώς με κυβερνητικές μεθοδεύσεις μόνο ελάχιστες εταιρείες -δύο ή τρεις- έχουν τον κύριο όγκο των συμβάσεων, μία ανά είδος αποβλήτων.
  • Ειδικότερα, στο λιμάνι του Πειραιά φαίνεται πως ευνοείται η δημιουργία μονοπωλιακού καθεστώτος, με αποτέλεσμα οι επιβαλλόμενες χρεώσεις να κυμαίνονται σε υπερδιπλάσια επίπεδα των ξένων ανταγωνιστικών λιμανιών.
  • Το αυξημένο κόστος λειτουργεί εξόχως αποτρεπτικά για την έλευση πλοίων σε ελληνικά λιμάνια προκαλώντας την εκτροπή τους σε γειτονικά λιμάνια, προεχόντως αυτών της Τουρκίας.
  • Το αυξημένο ύψος των τιμών στη διαχείριση υγρών και στερεών αποβλήτων πλοίων, που προκύπτει εξαιτίας της διαφαινόμενης νόθευσης του ανταγωνισμού στην Ελλάδα, επιβαρύνει ιδιαίτερα τον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας και της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, δηλαδή τα πλοία που πλέουν εξ αντικειμένου μόνο στα εγχώρια ύδατα, καθώς και τους κλάδους της ναυπηγοεπισκευής, της πρακτόρευσης, του εφοδιασμού και άλλους.
  • Επί του πρακτέου ο ΟΛΠ ΑΕ πρόσφατα υπέβαλε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Σχέδιο Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων και Καταλοίπων Φορτίου Πλοίων», χωρίς να προηγηθεί καμία ενημέρωση του Συμβουλίου Χρηστών Λιμένος και χωρίς καμία διαβούλευση - ενεργώντας δηλαδή κατά παράβαση οδηγιών της (ΕΕ) καθώς και του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/352. Όμως, ακόμα και το Συμβούλιο Χρηστών Λιμένος Πειραιά δεν έχει συγκληθεί από τον ΟΛΠ ΑΕ να συνεδριάσει για χρονικό διάστημα πολύ μεγαλύτερο του ενός έτους. 
  • Παρά τις παραπάνω σοβαρές παραλείψεις ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, με απόφασή του ενέκρινε το υποβληθέν Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων και Καταλοίπων Φορτίου Πλοίων του ΟΛΠ ΑΕ.
  • Με ανακοίνωση τους στις 24 Σεπτεμβρίου 2020, έξι φορείς της ναυτιλίας αφού αναφέρουν τα προβλήματα που δημιουργεί το υφιστάμενο καθεστώς διαχείρισης αποβλήτων πλοίων, επισημαίνουν την αναγκαιότητα εφαρμογής των διατάξεων. 
  • Η αλληλουχία των σχετικών γεγονότων, παρεμβάσεων και παραλείψεων, μπορεί να φανερώνει εμπλοκή της κυβέρνησης στη δημιουργία όρων μονοπωλίου στη διαχείριση αποβλήτων πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς και στα λιμάνια όλης της χώρας, πρακτική με δραματικές συνέπειες για την εθνική οικονομία, τη βιωσιμότητα ολόκληρων κλάδων της ελληνικής ναυτιλίας, της ναυπηγοεπισκευής, των επιχειρήσεων και των εργαζομένων που δραστηριοποιούνται στα λιμάνια - σωρευτικοί παράγοντες που κατατείνουν στην απομείωση της γεωοικονομικής επιρροής του λιμανιού του Πειραιά, μάλιστα δε υπέρ των λιμανιών της Τουρκίας, σε μια κρίσιμη περίοδο, κατά την οποίαν απειλούνται από τη γείτονα ζωτικά εθνικά μας συμφέροντα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Βάσει των ανωτέρω οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ερωτούν τους συναρμόδιους υπουργούς:

  1. Για ποιο λόγο δεν εφαρμόζεται στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και σε κανένα ελληνικό λιμάνι, ο Κανονισμός (ΕΕ) 2017/352 για τη διαχείριση αποβλήτων πλοίων, ώστε να επικρατεί ελεύθερος και υγιής ανταγωνισμός και να αντιμετωπισθεί το μονοπωλιακό καθεστώς που πλήττει καίριους κλάδους της ελληνικής ναυτιλίας και τους εργαζομένους σε αυτήν, καθώς και τις πολυεπίπεδες οικονομικές δραστηριότητες των Χρηστών των Λιμένων με αρνητικές συνέπειες για την εθνική οικονομία εν γένει, καθώς και για τη γεωοικονομική επιρροή του λιμανιού του Πειραιά στην Ανατολική Μεσόγειο που απομειώνεται υπέρ της Τουρκίας;
  2. Για ποιον λόγο δεν υπεβλήθη σε δημόσια διαβούλευση το Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων και Καταλοίπων Φορτίου Πλοίων του ΟΛΠ ΑΕ όπως προβλέπεται, ώστε να μπορέσουν να διατυπώσουν τις απόψεις τους πολίτες, περιβαλλοντικοί φορείς καθώς και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι Χρήστες του Λιμένος Πειραιά;
  3. Αληθεύουν τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για ευθεία παρέμβαση του γενικού γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου στη Ρ.Α.Λ., που είναι Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή, σε σχέση με τη μη εφαρμογή του Κανονισμού ΕΕ 2017/352; Αν ναι, ποια η σκοπιμότητα αυτής των ενεργειών αυτών;
  4. Γιατί δεν έχει δημοσιευτεί ακόμα σε ΦΕΚ η δεσμευτική Οδηγία 03/2020 της Ρ.Α.Λ. περί εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/352; Προτίθεσθε και πότε να δημοσιεύσετε την εν λόγω Οδηγία στο ΦΕΚ;
  5. Προτίθεσθε να ανακαλέσετε την 3122.3-1.2/48774/2020 Υπουργική Απόφασή σας, με την οποίαν εγκρίνατε το υποβληθέν Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων και Καταλοίπων Φορτίου Πλοίων του ΟΛΠ ΑΕ, ώστε αυτό να προκύπτει ύστερα από την προβλεπόμενη αναγκαία διαβούλευση για την περιφρούρηση της νομιμότητας και του δημοσίου συμφέροντος;