Πολιτική

Συνήγορος του Πολίτη: Αυξημένες κατά 30% οι αναφορές το 2017


  Αύξηση των παραπόνων κι έλλειψη εμπιστοσύνης προς το κράτος και τις υπηρεσίες του διαπιστώνει ο Συνήγορος του Πολίτη στην ετήσια έκθεση του για το 2017, η οποία κατα-τέθηκε σήμερα στον πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση.

Η έκθεση της ανεξάρτητης αρχής εστιάζει στο ζήτημα του κράτους δικαίου και στη νομι-μότητα της διοικητικής δράσης στην Ελλάδα, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι η σο-βαρή αδυναμία διαχείρισης των επιπτώσεων της δημοσιονομικής κρίσης και των συνα-κόλουθων αυστηρών δημοσιονομικών περιορισμών έχουν εντείνει το πλήθος των πα-ραπόνων έναντι του κρατικού μηχανισμού, αντανακλώντας ταυτόχρονα και την επιδει-νούμενη έλλειψη εμπιστοσύνης προς το κράτος και τις υπηρεσίες του.

Ενδεικτικό, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη, είναι η φετινή αύξηση κατά 30% των αναφορών των πολιτών στην Αρχή, αναδεικνύοντας το μέγεθος του προβλήματος αλλά και το εύρος της διαμεσολάβησης της Ανεξάρτητης Αρχής.  

«Ο εξορθολογισμός της λειτουργίας της διοίκησης και η εμπέδωση των αρχών του κρά-τους δικαίου αποτελούν όχι μόνο συνθήκες εκ των ων ουκ άνευ μιας σύγχρονης, ευρω-παϊκής, δημοκρατικής πολιτείας, αλλά και βασικούς πυλώνες για στέρεα, βιώσιμη ανά-πτυξη για την οικονομία και συνοχή για την κοινωνία», επισήμανε ο Συνήγορος του Πο-λίτη Ανδρέας Ποττάκης κατά την κατάθεση της έκθεσης στον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση.

Η κακή λειτουργία της δημόσιας διοίκησης οφείλεται, σύμφωνα με την έκθεση του Συνη-γόρου του Πολίτη σε έξι παράγοντες: α)μη εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας, β)παρερμηνεία του νόμου, γ) επιλεκτική ή και προβληματική εφαρμογή του νομοθετι-κού πλαισίου, δ)πολυνομία με ασάφειες και κακή νομοθέτηση ε)νομοθέτηση πέραν των ορίων εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος και στ)ύπαρξη διοικητικών δυσλει-τουργιών στην εφαρμογή της νομοθεσίας.

Οι πηγές των προβλημάτων και της κακοδιοίκησης εντοπίζονται για μια ακόμη χρονιά σε εκείνους τους τομείς όπου τα τελευταία χρόνια επήλθαν ραγδαίες αλλαγές στη νομοθε-σία, αλλά και σε τομείς όπου παρατηρείται αδυναμία ανταπόκρισης των υπηρεσιών ε-ξαιτίας της πάγιας πλέον υποστελέχωσης, των προβληματικών διαδικασιών και, αναμ-φισβήτητα, των περικοπών χρηματοοικονομικών πόρων.

Τις περισσότερες αναφορές από το 2010-2017 συγκεντρώνουν οι τομείς της κοινωνικής ασφάλισης, της κοινωνικής πρόνοιας, της φορολογίας, των μεταφορών καθώς και της χωροθέτησης, αδειοδότησης και παρακολούθησης λειτουργίας έργων.

Επιπλέον, ξεχωριστή αναφορά έχουν κάποιες ειδικές θεματικές ενότητες, όπως η επιβο-λή μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης για οφειλές προς το Δημόσιο, η κοινωνική ασφάλιση και παροχές, η μετανάστευση και το πολιτικό άσυλο, η διαχείριση και προστασία φυσι-κού περιβάλλοντος και φυσικών πόρων κ.α.

Όσον αφορά στην αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων του Συνηγόρου του Πολίτη, όπως αναφέρει η Ανεξάρτητη Αρχή, το 76% των βάσιμων αναφορών επιλύθηκε θετικά για τους αναφερόμενους πολίτες, ενώ σχετικά χαμηλότερη από άλλες χρονιές εμφανί-ζεται και η μη ανταπόκριση της Διοίκησης, η οποία ανέρχεται στο 4%.