Επιχειρήσεις

Συνεχίζεται η υπερπροσφορά στην παγκόσμια ναυτιλία


 Η παγκόσμια ναυτιλία διέρχεται κρίση λόγω της υπερπροσφοράς, ωστόσο διατηρεί την ανθεκτικότητα του, καθώς οι ζημιές στις υπόλοιπες αγορές είναι πολύ μεγαλύτερες.

Αρχικά, ο λόγος της υπερπροσφοράς ήταν η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας. Τώρα, η αυξανόμενη κατρακύλα στην αγορά πρώτων υλών μάλιστα, ειδικά των μετάλλων, αναμένεται να συμπαρασύρει τον ναυτιλιακό κλάδο και το 2016, σύμφωνα με την Clarkson Research.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Golden Ocean Group, η οποία παρουσίασε ζημίες 69 εκατ. δολ. στο τέταρτο τρίμηνο 2015, έναντι κέρδους 5,2 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα. 

Επιπλέον, οι μειωμένες ποσότητες των εμπορευμάτων, έχουν αποτέλεσμα τα πλοία να μην φτάνουν στην μέγιστη χωρητικότητα τους, με συνέπεια να μην «βγαίνουν» ούτε τα έξοδα του κάθε δρομολογίου.  Ως λύση δεν παρουσιάζεται πλέον ούτε η πώληση των εμπορικών πλοίων από τις εταιρείες, καθώς η μέση τιμή των 65 εκατ. δολ. πριν λίγα χρόνια, έχει φτάσει τα 35 εκατ. δολ. το 2016 λόγω της ελάχιστης ζήτησης. 

Ο αντίκτυπος είναι εμφανής και στις μετοχές των ναυτιλιακών. Οι πέντε από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, έχουν χάσει συνολικά 1,3 δισ. δολ. κεφαλαιοποίησης τους τελευταίους 6 μήνες!

Οι αναλυτές του κλάδου τονίζουν ότι ο μόνος τρόπος να ξεπεραστεί το «εμπόδιο» της υπερπροσφοράς, είναι να διαλυθούν τα πλοία. Παρότι ένας αριθμός-ρεκόρ 85 εμπορικών πλοίων διαλύθηκαν το 2015, απαιτείται ακόμα η διάλυση 340 πλοίων για να επιστρέψουν οι εταιρείες σε βιώσιμα ποσοστά κέρδους, τονίζει η Clarksons Platou Securities.

Οι ναύλοι δεν καλύπτουν το κόστος