Πολιτική

Συνεχίζει την κατηφόρα το πετρέλαιο


 Πτώση κατέγραψαν την Παρασκευή τα futures του πετρελαίου, με φόντο τις ανησυχίες ότι το Ιράν θα προστεθεί σύντομα στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, ανεβάζοντας το επίπεδο των αποθεμάτων, ενώ οι τιμές του αμερικανικού αργού βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2003.

Το αργό παράδοσης Φεβρουαρίου υποχώρησε 1,78 δολάρια ή 5,7% στα 29,42 δολάρια το βαρέλι. Σε επίπεδο εβδομάδας το αμερικανικό αργό άρχε 11,3%.Η αυστραλιανή Macquarie «ψαλίδισε» κατά 24% την εκτίμησή της για την μέση τιμή του μπρεντ φέτος στα 44,5 δολ./βαρέλι και η Jefferies κατά 30%, προσαρμόζοντάς την στα 43 δολ./βαρέλι από 61 δολάρια προηγουμένως. Σε ακόμα μεγαλύτερη πτωτική αναθεώρηση των προβλέψεών της προχώρησε η Barclays που κάνει πλέον λόγο για μέση τιμή μπρεντ και αμερικανικού αργού στα 37 δολ./βαρέλι φέτος, έναντι προηγουμένων εκτιμήσεων για 60 δολ./βαρέλι οσον αφορά το μπρεντ και 57 δολ./βαρέλι για το αμερικανικό αργό.

Τέλος, η Commerzbank εκτιμά ότι η άρση των κυρώσεων σε βάρος της Τεχεράνης θα μπορούσε να αποτελέσει καταλύτη για υποχώρηση των τιμών κοντά στα επίπεδα των 25 δολ./βαρέλι βραχυπρόθεσμα, προσθέτοντας ότι από εκεί και πέρα τα περιθώρια περαιτέρω πτώσης είναι περιορισμένα.

Ο Adair Turner, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Νέας Οικονομικής Σκέψης, υποστήριξε ότι η πτώση των τιμών πετρελαίου αποτελεί ένα σαφές σημάδι ότι η «φούσκα» του δανεισμού στην Κίνα ξετυλίγεται. Σε σχετική συνέντευξη στην τηλεόραση του Bloomberg, ο Turner πρόσθεσε: «Οι μειωμένες επενδύσεις και κατασκευές στην Κίνα, τον μεγαλύτερο καταναλωτή ενέργειας παγκοσμίως, ωθούν σε έναν παγκόσμιο αποπληθωρισμό κι έτσι εξηγείται περίτρανα το τι συμβαίνει με την κατάρρευση των τιμών πετρελαίου». Είναι χαρακτηριστικό, δε, ότι η οικονομική ανάπτυξη της χώρας κινήθηκε πέρσι με τους χαμηλότερους ρυθμούς τις τελευταίας 25ετίας.

Οι τιμές του σαουδαραβικού πετρελαίου θα βρίσκονταν στα 17 δολάρια το βαρέλι αν μετατρεπόταν σε δολάρια του 1998 (τη χρονιά στην οποία παρατηρήθηκαν οι χαμηλότερες τιμές πετρελαίου μετά τα ’80s). O Paul Horsnell, υψηλόβαθμό στέλεχος της Standard Chartered Plc στο Λονδίνο, σημειώνει από την πλευρά του: «Το όφελος για τους καταναλωτές από το ιστορικό χαμηλό των τιμών πετρελαίου αμβλύνεται από τις αλλαγές στη φορολογία των καυσίμων και από τη μείωση των επιδοτήσεων. Παρόλα αυτά, οι παρούσες τιμές είναι πολύ χαμηλές σε κάθε περίπτωση».