Πολιτική

Σχέδιο της ΕΕ για επενδύσεις 700 δισ. σε υποδομές μεταφορών


Διευρωπαϊκά δίκτυα, "καθαρές" αστικές συγκοινωνίες, ψηφιακές τεχνολογίες. Πώς μπορεί να επωφεληθεί η Αθήνα. Οι ελληνικές προτεραιότητες

Αποστολή: Αννίτα Τριανταφυλλοπούλου

Προτεραιότητα στην υλοποίηση του σχεδίου Connecting Europe Facility για τη διασύνδεση χωρών και περιοχών της Ευρώπης δίνει η Κομισιόν,  επιδιώκοντας να δημιουργήσει συνθήκες και υποδομές που θα διευκολύνουν την κίνηση ανθρώπων  και εμπορευμάτων μέσα στον ενιαίο ευρωπαϊκό χώρο. Το σχέδιο περιλαμβάνει δίκτυα και υποδομές μεταφορών, οδικά, σιδηροδρομικά και λιμενικά έργα, υποδομές αστικών συγκοινωνιών και χρήσεις ψηφιακής τεχνολογίας.

Αφετηρία για την υλοποίηση  αυτών των θεμελιώδους σημασίας έργων αποτελεί το συνέδριο-σεμινάριο που πραγματοποιείται αυτό το διήμερο (Πέμπτη 24 και Παρασκευή 24 Μαρτίου) στη Σόφια της Βουλγαρίας, με συμμετοχή εξειδικευμένων  στελεχών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των χωρών-μελών της ΕΕ, καθώς και μεγάλων επενδυτών στον τομέα των μεταφορών.

Η αρμόδια Επίτροπος Μεταφορών Violeta Bulc, υπογράμμισε ότι το κόστος των έργων δεν θα πρέπει να αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα, γιατί το οικονομικό όφελος θα είναι πολλαπλάσιο  και το κοινωνικό ανεκτίμητο. Όπως είπε,  οι στατιστικές μελέτες δείχνουν ότι τα τροχαία ατυχήματα, οι τραυματισμοί, οι απώλειες ζωών, οι υλικές ζημίες, καθώς και το κόστος αποκατάστασης, υπολογίζονται σε περίπου 100 δισ. ευρώ ετησίως.

Ενισχύεται η ευρωπαϊκή συνοχή

Κεφάλαια 24 δισ. ευρώ που εντάχθηκαν στον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2014-2020, θα αποτελέσουν τη «μαγιά» για τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων. Ετσι μπορεί να υλοποιηθεί το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, που υπολογίζεται ότι θα απορροφήσει περίπου 700 δισ. ευρώ, εξήγησε η κ. Bulc, στη συνέντευξη που έδωσε σε δημοσιογράφους απ’ όλες της χώρες της ΕΕ, ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου Regional Transport Investment Conference.
Ο αρχικός στόχος του συνεδρίου είναι να έρθουν σε άμεση επαφή τα ενδιαφερόμενα μέρη, για να προχωρήσει ο σχεδιασμός, να «τρέξουν» διαδικασίες και να ξεκινήσει το συντομότερο η υλοποίηση.
Ο μεγάλος  αριθμός επενδυτών και διαχειριστών επενδυτικών κεφαλαίων που συμμετέχουν στις εργασίες του συνεδρίου στη Σόφια, δείχνει ότι υπάρχει ενδιαφέρουν και ότι επιτυγχάνεται ο σκοπός του συνεδρίου.

Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στις διακρατικές συνεργασίες, οι οποίες αποκτούν υψηλή προτεραιότητα στα επιλέξιμα έργα με βάση την επενδυτική ατζέντα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που επικαλέστηκε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επεδύσεων Πιμ βαν Μπάλεκομ (Pim van Ballekom). Ενημερώνοντας τους δημοσιογράφους αμέσως μετά την Επίτροπο, αναφέρθηκε στα διακρατικά έργα που γίνονται για παράδειγμα, ανάμεσα στο Λουξεμβούργο, το Βέλγιο και τη Γαλλία στο Στρασβούργο, σε αντίθεση με άλλες χώρες, όπου η διακρατική δράση δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί, και αυτό αποβαίνει σε βάρος των χωρών που γειτνιάζουν.

Αστικές μεταφορές και συγκοινωνίες

Επίσης, προτεραιότητα δίδεται στις επενδύσεις που αφορούν σε "καθαρά" μέσα μεταφοράς με επίκεντρο τα ηλεκτρικά λεωφορεία και τα zero emmission μέσα μεταφορών. Για την Αθήνα που έχει έναν από τους πιο γηρασμένους στόλους  αστικών μεταφορών, παρουσιάζεται ένα παράθυρο ευκαιρίας σ’ αυτό το πεδίο. Μπορεί  όχι μόνο να ανανεώσει τον στόλο της, αλλά να τον κάνει και περιβαλλοντικά 100% καθαρό.
Ψηφιακές λειτουργίες και μηδενικοί ρύποι

Αυτή την περίοδο υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για επενδύσεις μεγάλης κλίμακας στις μεταφορές, με συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Το ζητούμενο είναι να βρεθεί το σωστό μείγμα χρηματοδότησης, ώστε τα έργα να πληρούν τις προϋποθέσεις για να εγκριθούν από την ΕΕ και να ενταχθούν σε προγράμματα χρηματοδότησης.
 Στις χώρες συνοχής παρατηρείται μεγάλη υστέρηση και σ’ αυτές θα πρέπει να δοθεί το μεγαλύτερο βάρος. Γι’ αυτό καταβάλλεται μεγαλύτερη προσπάθεια για να αντιμετωπισθεί αυτή η ανισορροπία.

Ιδιωτικά κεφάλαια

Όπως είπε  η επίτροπος  Violeta Bulc, για κάθε 1% ΑΕΠ σε επενδύσεις συγκοινωνιακών υποδομών, υπάρχει ένα οικονομικό αποτέλεσμα που φτάνει μέχρι και σε 2,4% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, το οποίο με τη σειρά του ευνοεί την απασχόληση και την επιχειρηματικότητα.
Επισήμανε δε ότι στο επίκεντρο της προσοχής της Ε.Ε. είναι και η ψηφιοποίηση των υποδομών (digitalisation), καθώς και η απαλλαγή των μεταφορών από το διοξείδιο του άνθρακα (decarbonisation).
 Στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου Connecting Europe Facility (CEF), Horizon 2020 με την υποστήριξη του European Structural and Investment (ESI) Funds, αναμένεται η ενεργοποίηση και ιδιωτικών κεφαλαίων, που θα αξιοποιήσουν το πακέτο Γιούνκερ (European Fund for Strategic Investments (EFSI), ώστε να γεφυρώσουν τα κενά των αγορών και να εξαλείψουν τα μειονεκτήματα που κρατούν σε απομόνωση πολλές από τις χώρες μέλη και τις χώρες Συνοχής.

 Χρ. Σπίρτζης: Η ελληνική ατζέντα

Στις εργασίες του συνεδρίου συμμετέχει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Σπίρτζης, με προτεραιότητα στα θέματα που αφορούν σε προτάσεις για τη χρηματοδότηση των σιδηροδρομικών έργων, νέας γενιάς.

Υψηλά στην ατζέντα το Έλληνα υπουργού είναι και το έργο της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη- Μπουργκάς, το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης και αποτελεί αντικείμενο  διακρατικών συζητήσεων μεταξύ των δύο χωρών. Σημειώνεται πως το έργο αυτό, αποκτά μεγάλη γεωπολιτική σημασία, δεδομένου ότι η σιδηροδρομική σύζευξη παρακάμπτει τον Βόσπορο.
 Επίσης στο επίκεντρο της προσοχής έρχονται οι επενδύσεις σε «καθαρά» μέσα μεταφοράς με επίκεντρο τα ηλεκτρικά λεωφορεία και τα zero emmission μέσα. Σε αυτό το πεδίο παρουσιάζεται ένα παράθυρο ευκαιρίας για την Αθήνα, που έχει έναν από τους πιο γηρασμένους στόλους στην Ευρώπη: Θα μπορέσει όχι μόνο να ανανεώσει τον στόλο της αλλά να τον κάνει και περιβαλλοντικά 100% καθαρό

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις