Πολιτική

Στο κάδρο των ιδιωτικοποιήσεων ΔΕΗ και ΔΕΠΑ


 Οι Θεσμοί επιστρέφουν δριμύτεροι και ρίχνουν και πάλι στο τραπέζι, το ζήτημα της αποκρατικοποίησης των ενεργειακών επιχειρήσεων. Με τον «σκόπελο» που άκουγε στο όνομα Πάνος Σκουρλέτης να έχει ξεπεραστεί ή καλύτερα απομακρυνθεί από το υπουργείο Ενέργειας, οι δανειστές θα ζητήσουν από την κυβέρνηση να δημιουργήσει τον «οδικό χάρτη», προκειμένου να πουληθούν εντός του 2017, το 17% της ΔΕΗ όπως επίσης και το 65% της ΔΕΠΑ.

Για την ακρίβεια οι Θεσμοί ήδη έχουν στείλει μηνύματα προς την ελληνική κυβέρνηση, με τα οποία καθιστούν σαφές ότι οι  ενεργειακές επιχειρήσεις πρέπει να ενταχθούν στη νέα γενιά ιδιωτικοποιήσεων, που επιθυμούν να λάβει «σάρκα και οστά» εντός της νέας χρονιάς. Η θεωρία από την πράξη απέχει ωστόσο πολύ και υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες για την περάτωση των εν λόγω ιδιωτικοποιήσεων.

Πρώτον το ΤΑΙΠΕΔ, οφείλει να προχωρήσει σε πρόσληψη συμβούλων οι οποίοι και θα εισηγηθούν τον τρόπο ιδιωτικοποίησης για τα ποσοστά των κρατικών ενεργειακών εταιριών. Κατόπιν και σε ότι αφορά στη ΔΕΗ, ως… προαπαιτούμενο φαντάζει η ολοκλήρωση της «αποκόλλησης» του ΑΔΜΗΕ και η τακτοποίηση κατόπιν των οικονομικών της… Με την περαίωση των παραπάνω, ενδεχομένως να γίνει πιο ελκυστικό το κομμάτι που σχετίζετααι με το 17% της ΔΕΗ, αν και κάποιοι εκφράζουν τις αμφιβολίες τους για αυτό, ως προς το δέλαρ του προϊόντος.

Αναφορικά με την ΔΕΠΑ, ως γνωστόν το 2013 είχε τεθεί εκτός της λίστας των αποκρατικοποιήσεων, αφού δεν βρέθηκε κάποιος επενδυτής και το φημολογούμενο ενδιαφέρον της Gazprom εξελίχθηκε σε φιάσκο. Το 35% της ΔΕΠΑ ελέγχεται από τα ΕΛΠΕ, ενώ το 42% των ΕΛΠΕ βρίσκεται στην κατοχή του ομίλου Λάτση, γεγονός που περιπλέκει εν πολλοίς την κατάσταση και θέτει συγκεκριμένα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν, για να δρομολογηθεί ενδεχόμενη πώληση του 65%.

Επιπρόσθετα οι δανειστές θέτουν ζήτημα ενεργού συμμετοχής της ΔΕΠΑ στις εταιρείες εμπορίας αερίου, τις τρεις ΕΠΑ. Η ΔΕΠΑ κατέχει το 51% ωστόσο δεν ασκεί το μάνατζμεντ το οποίο έχει παραχωρηθεί στους ιδιώτες μετόχους (ιταλική Eni σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία και Shell σε Αττική). 

Στον... καμβά και το Ελευθέριος Βενιζέλος

Στο «πακέτο» των ιδιωτικοποιήσεων για το 2017, οι Θεσμοί  επιθυμούν να ενταχθεί και η αποκρατικοποίηση του ποσοστού του Δημοσίου στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, όπου η διαπραγμάτευση της ελληνικής πλευράς με τους Καναδούς μεγαλομετόχους του αερολιμένα, είναι στο τελικό στάδιο.