ΕΥΖην

Στο Ars Electronica η Στέγη με τις "Ιστορίες της Αθήνας"


Στον παγκόσμιο «διαδικτυακό κήπο» του Φεστιβάλ Ars Electronica συμμετέχει η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση με τις δικές της "Ιστορίες της Αθήνας".

Μετά το περυσινό επετειακό φεστιβάλ εορτασμού των 40 ετών του Ars Electronica, το οποίο συγκέντρωσε στο Λιντς της Αυστρίας περισσότερους καλλιτέχνες, εκθέτες και διεθνείς εμπειρογνώμονες από ποτέ άλλοτε, αυτό τον Σεπτέμβριο το Ars Electronica ξεκινά ένα παγκόσμιο διαδικτυακό ταξίδι στους «Κήπους του Κέπλερ» από τις 9 έως τις 13 Σεπτεμβρίου 2020.

Ο τίτλος της φετινής διοργάνωσης αναφέρεται στην οργανωτική αρχή που διέπει το φεστιβάλ σε αυτή την περίοδο παγκόσμιου lockdown: το Ars Electronica δεν θα βουτήξει στο διαδίκτυο για να εξαφανιστεί εκεί, αλλά θα αναδυθεί από αυτό για να εκδηλωθεί σε πολλά μέρη ανά τον κόσμο.

Σχεδόν καμία άλλη φράση δεν έχει χρησιμοποιηθεί τόσο συχνά τους τελευταίους μήνες όσο το ότι «ο κόσμος δεν θα είναι πια ο ίδιος μετά από αυτή την κρίση». Κάποιες φορές λέγεται προφητικά, ως αχτίδα ελπίδας, αλλά πιο συχνά ως απειλή. Είναι αλήθεια; Και αν ναι, τι είδους αλλαγές θα προκύψουν; Αυτή η ερώτηση βρίσκεται στο επίκεντρο του φετινού Ars Electronica.

Διαφορετικές κοινότητες θα στοχαστούν ως προς τα τρέχοντα προβλήματα και θα επεξεργαστούν συγκεκριμένες ιδέες, δράσεις και λύσεις. Χώροι, πρωτοβουλίες και θεσμοί, όπου καλλιτέχνες και επιστήμονες συνεργάζονται, θα θέσουν προκλήσεις στην κοινωνία και θα βιώσουν νέες συμμαχίες και μορφές συνεργασίας, δημιουργώντας «διαδικτυακούς κήπους» σε όλα τα σημεία του πλανήτη: από τη Βαρκελώνη έως το Τόκυο, από τις Βρυξέλλες έως στο Μπουένος 'Αιρες, από τη Βοστόνη έως τη Σεούλ, από το Γιοχάνεσμπουργκ έως τη Σίλικον Βάλεϊ και από το Λος 'Αντζελες έως την Αθήνα και τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Στο πλαίσιο του Ars Electronica, η Στέγη συνεργάζεται για άλλη μία φορά με το πιο σημαντικό φεστιβάλ ψηφιακών μέσων στην Ευρώπη, φτιάχνει τον δικό της διαδικτυακό κήπο μέσα από δύο δράσεις με τον γενικό τίτλο «Ιστορίες της Αθήνας»: την πολυμεσική εγκατάσταση «Data Garden» της Κυριακής Γονής και τα αποτελέσματα του «HackAthens 2020», μιας σειράς από πέντε έργα σε μορφή ταινίας, ψηφιακού παιχνιδιού, ηχητικού δράματος και εφαρμογής για κινητά.

Ενώ οι δύο δράσεις των «Ιστοριών της Αθήνας» έχουν διαφορετικό σημείο εκκίνησης, μοιράζονται ωστόσο κοινούς στόχους: εξερευνούν αλγόριθμους και τελετές, δεδομένα, οικολογίες και σώματα, το τοπικό έναντι του παγκόσμιου, το ενδημικό έναντι του μόνιμου.

Το Data Garden της εικαστικού Κυριακής Γονή θέτει το ζήτημα της σύνδεσης των προσωπικών δεδομένων με την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, συσχετίζοντας τα ψηφιακά δικαιώματα με την κλιματική δικαιοσύνη.

Το HackAthens είναι ο ετήσιος δημιουργικός μαραθώνιος που διοργανώνει το Ίδρυμα Ωνάση για ζητήματα σχετικά με την πόλη της Αθήνας. Το HackAthens 2020 επιδιώκει να εξερευνήσει την Αθήνα μετά την πανδημία του COVID-19. Θα παρουσιαστούν πέντε νέα ψηφιακά έργα από τους δημιουργούς Βασιλεία Δερελή και Μαριαλένα Βυζάκη, Lotus Eaters, Πάρη Σέληνα, Εβίτα Σκουρλέτη, Όλγα Χατζηφώτη και Χριστίνα Χρυσανθοπούλου, που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «HackAthens 2020: H Αθήνα μετά».

Τα έργα επιλέχθηκαν μέσα από ανοιχτή πρόσκληση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και αναπτύχθηκαν συλλογικά μέσα από τη στενή συνεργασία των επιλεγμένων ομάδων τόσο με τους επιμελητές του πρότζεκτ όσο και μεταξύ τους.
 
Παράλληλα με τις «Ιστορίες της Αθήνας», με αφορμή την επίσημη έναρξη του διεθνούς καλλιτεχνικού προγράμματος φιλοξενίας (residency) του ευρωπαϊκού έργου STUDIOTOPIA, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση συμμετέχει στο Φεστιβάλ Ars Electronica με δύο συζητήσεις με τους καλλιτέχνες και επιστήμονες που υποστηρίζει στο πλαίσιο του έργου αυτού.

Η συνεργασία ανάμεσα σε ερευνητές, επιστήμονες και καλλιτέχνες βρίσκεται στο κέντρο των δράσεων STARTS (Science Technology and Arts), οι οποίες αποτελούν πλέον βασικό στοιχείο του προγράμματος της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
 
Η πρώτη συζήτηση, με τίτλο «STUDIOTOPIA - Creative Question Challenge 1», πραγματοποιείται με την καλλιτεχνική ομάδα Hypercomf και τον θαλάσσιο βιολόγο Μάρκο Διγενή, ενώ η δεύτερη, με τίτλο «STUDIOTOPIA - Creative Question Challenge 2», φέρνει στο προσκήνιο την καλλιτεχνική ομάδα 3137 και τη φυσικοχημικό Dr. Audrey-Flore Ngomsik.

Διαβαστε επισης