Επιδιώκοντας να απαλλάξει πρώην ιδιοκτήτες ΙΧ από άσκοπες γραφειοκρατικές διατυπώσεις και παράλληλα να κινητοποιήσει τους φορολογικούς μηχανισμούς για ταχύτερη είσπραξη τελών κυκλοφορίας, το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζει διάταξη με την οποία θα συντομευθεί ο χρόνος παραγραφής τους.
Παράλληλα θα ξεκινήσει «σαφάρι» για την είσπραξη των καθυστερούμενων και οι εφορίες θα χρησιμοποιήσουν όλα τα διαθέσιμα μέσα – ακόμη και την απειλή κατασχέσεων.
Με τροπολογία που θα κατατεθεί στη Βουλή, ο χρόνος παραγραφής που είναι τώρα 20 χρόνια, θα περιορισθεί σε 10.
Με την παρέμβαση αυτή επιδιώκεται να κινητοποιηθούν οι εισπρακτικοί μηχανισμοί για να «στριμώξουν» όσους δεν εξοφλούν τα τέλη κυκλοφορίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, ένας στους δέκα ιδιοκτήτες ΙΧ δεν τα πληρώνει εμπρόθεσμα.
Το Δημόσιο εισπράττει περίπου 1,3 δισ. ευρώ ετησίως από τα τέλη κυκλοφορίας. Χάνει όμως άνω των 70 εκατ. ευρώ. από τα μη καταβαλλόμενα τέλη, που καταλήγουν στη δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Υπολογίζεται ότι τώρα είναι απλήρωτα τέλη πολλών ετών για περίπου 500.000 οχήματα.
Υπάρχει και ένας μεγάλος αριθμός νυν ή πρώην ιδιοκτητών ΙΧ, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας παλαιών ετών, ενώ τα έχουν πληρώσει. Βρίσκονται σε δύσκολη θέση, επειδή δεν μπορούν να αποδείξουν ότι τα έχουν εξοφλήσει – δεν κράτησαν τα αποδεικτικά επί τόσα χρόνια.
Πολλοί ιδιοκτήτες ΙΧ προσέφυγαν στον Συνήγορο του Πολίτη, επειδή τους βεβαιώθηκαν από την εφορία τέλη κυκλοφορίας ακόμη και πριν από 20 έτη. Υποστηρίζουν ότι τα είχαν εξοφλήσει αλλά δεν κράτησαν τόσα χρόνια τα αποδεικτικά.
Ο Συνήγορος του Πολίτη είχε ζητήσει να συντομευθεί ο χρόνος παραγραφής προκειμένου να μην ταλαιπωρούνται οι φορολογούμενοι και να μην επιβαρύνονται υπέρμετρα.
Επισημαίνεται ότι τα τέλη κυκλοφορίας έχουν διαφορετική αντιμετώπιση απ ό,τι οι υπόλοιπες φορολογικές υποχρεώσεις: Ενώ για τον μη εξοφλούμενο φόρο εισοδήματο επιβάλλεται ετήσιο επιτόκιο 8,51%, σε μη εμπρόθεσμης καταβολής τελών κυκλοφορίας επιβάλλεται πρόστιμο 100%(!)