Παρά τη συνεχιζόμενη πολιτική αβεβαιότητα για τον σχηματισμό σταθερής κυβέρνησης στο Βερολίνο τίποτα δεν μπορεί να χαλάσει την καταναλωτική διάθεση των Γερμανών στην τελική ευθεία για τα Χριστούγεννα. Στους πολίτες δημιουργείται εν πολλοίς η εντύπωση ότι λόγω της υπηρεσιακής κυβέρνησης διασφαλίζεται η συνέχεια στην πολιτική καθημερινότητα και οι αποφάσεις λαμβάνονται όπως και πριν τις εκλογές του περασμένου Σεπτεμβρίου, διαπιστώνει το γερμανικό Ινστιτούτο Καταναλωτικών Ερευνών GfK με έδρα τη Νυρεμβέργη.
Σύμφωνα με έκθεση για το καταναλωτικό κλίμα που δημοσίευσε σήμερα το γερμανικό ινστιτούτο οι πολίτες προσδοκούν ότι θα συνεχιστεί και το 2018 η αναπτυξιακή πορεία της γερμανικής οικονομίας, ότι η ανεργία θα συνεχίσει να υποχωρεί και ότι θα βελτιωθεί το εισόδημά τους. Κατά συνέπεια οι καταναλωτές δηλώνουν πρόθυμοι να δαπανήσουν χρήματα ακόμα και για ακριβές αγορές επίπλων ή αυτοκινήτων.
Από δημοσκόπηση του γερμανικού ινστιτούτου, στην οποία συμμετείχαν 2.000 ερωτηθέντες, προκύπτει ότι «οι καταναλωτές είναι πεπεισμένοι πως και την ερχόμενη χρονιά η γερμανική οικονομία θα παραμείνει σε ανοδική τροχιά», δηλώνει ο ειδικός Ρολφ Μπικλ από το Ινστιτούτο Καταναλωτικών Ερευνών.
Επιτυχημένη καταναλωτική χρονιά και το 2018
Η έκθεση του Ινστιτούτο Καταναλωτικών Ερευνών κάνει λόγο για «εξαιρετικές προϋποθέσεις» αναφορικά με μια επιτυχημένη καταναλωτική χρονιά και το 2018. Εκτιμά μάλιστα ότι και την ερχόμενη χρονιά η εσωτερική κατανάλωση θα παραμείνει ένας σταθερός πυλώνας της γερμανικής οικονομικής ανάπτυξης.
Οι μόνοι κίνδυνοι που θα μπορούσαν να απειλήσουν το πολύ καλό καταναλωτικό κλίμα στη Γερμανία σχετίζονται με πολιτικές εξελίξεις στο εξωτερικό, εκτιμά ο ειδικός Ρολφ Μπικλ και αναφέρεται συγκεκριμένα στις καθυστερήσεις στις διαπραγματεύσεις για το Brexit, τις τάσεις προστατευτισμού της αμερικανικής κυβέρνησης στην πολιτική εμπορίου, καθώς και τις συνεχιζόμενες εντάσεις με την Βόρεια Κορέα με αφορμή τις πυραυλικές δοκιμές.
Παρά το ρεκόρ τζίρου για τον εμπορικό κλάδο τα Χριστούγεννα, δεν απολαμβάνουν όλοι το μερίδιό τους από την καταναλωτική πίτα των γιορτών. Στους χαμένους του ανταγωνισμού ανήκουν κατά βάση οι μικρέμποροι.
Ο εμπορικός κλάδος στη Γερμανία αναμένει και φέτος ρεκόρ τζίρου ενόψει των Χριστουγέννων. Ωστόσο, πίσω από τη γυαλιστερή επιφάνεια κρύβεται η σκληρή πραγματικότητα για ορισμένους εμπόρους που δεν επωφελούνται από την ραγδαία αύξηση του τζίρου την προεορταστική περίοδο. Στους χαμένους ανήκουν, κατά κανόνα, εκπρόσωποι του κλάδου των μικρεμπόρων. «Η ψαλίδα μεταξύ μεγάλων και μικρών ανοίγει ολοένα και περισσότερο», διαπίστωσε πρόσφατα ο πρόεδρος του γερμανικού Εμπορικού Συνδέσμου HDE Γιόζεφ Ζανκτγιοχάνσερ. Την ώρα που στο σύνολο του κλάδου επικρατεί ένα αίσθημα αισιοδοξίας, πρόσφατη δημοσκόπηση του HDE καταγράφει ότι ούτε καν ένας στους τέσσερις μικρεμπόρους –που απασχολούν κάτω από πέντε υπαλλήλους- δεν αναμένει αύξηση του τζίρου στο δεύτερο μισό του 2017.
Στον εμπορικό κλάδο φαίνεται να διαμορφώνεται ένα σκηνικό τριών ταχυτήτων: Υπάρχουν οι μεγάλοι παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Amazon και η Zalando, που επωφελούνται εξαιρετικά από την εκρηκτική άνοδο του online shopping. Είναι οι μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου, όπως το H&M και το Media Markt, που έχουν κάνει το άλμα και στο πεδίο του ηλεκτρονικού εμπορίου, συνδέοντάς τις διαδικτυακές με τις κλασικές πωλήσεις στο χώρο των καταστημάτων τους. Τέλος, υπάρχουν και πολλοί μικρέμποροι που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις συνθήκες ανταγωνισμού.
Καλπάζει το online shopping
Αυτό γίνεται ιδιαίτερα εμφανές την περίοδο των χριστουγεννιάτικων αγορών. Τα Χριστούγεννα φαίνεται ότι είναι ευεργετικά για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με νέα έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτικών Ερευνών GfK, τα φετινά χριστουγεννιάτικα δώρα θα αγοραστούν σε μεγαλύτερο ποσοστό μέσω διαδικτύου. Δεν είναι επομένως παράδοξο το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο κάνει το ένα τέταρτο του ετήσιου τζίρου του τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο. Μάλιστα ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου αναμένεται να αναπτυχθεί κι άλλο τα επόμενα χρόνια εις βάρος βεβαίως των κλασικών καταστημάτων. Νεότερες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πιθανή αύξηση του τζίρου του online εμπορίου κατά 10% συγκριτικά με πέρυσι.
Οι διαδικτυακές αγορές γίνονται ολοένα και πιο ελκυστικές χάρη σε ταχύτερη παράδοση και αυξανόμενη ποικιλία των προϊόντων, εξηγεί ο ειδικός σε θέματα εμπορίου Τόμας Τόιμπερ από την εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών Accenture. Γι' αυτόν τον λόγο εκτιμά ο ίδιος ότι στο τέλος και της φετινής χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου θα υπάρξουν πολλά απογοητευμένα πρόσωπα εμπόρων στα συμβατικά καταστήματα.
Πηγή: Deutsche Welle