Τουρισμός

Στ. Μάντζαρης/ΞΕΕ: Από την... Τοσκάνη στη Λήμνο- Ενα πρωτοποριακό τουριστικό project


 Μέχρι πρόσφατα το ζήτημα ήταν πώς θα προσελκύσουμε περισσότερους τουρίστες. Τώρα οι πλέον δημοφιλείς προορισμοί στη χώρα μας αντιμετωπίζουν πρόβλημα “υπερτουρισμού”. Ανακύπτει λοιπόν θέμα ανακατεύθυνσης και ανακατανομής. Προς το παρόν  ουδείς ασχολείται – και δεν πρόκειται να ασχοληθεί, όσο ο τουρισμός πάει καλά και τα έσοδα αυξάνονται.

Χρειάζεται ίσως μια εθνική στρατηγική για να αξιοποιήσουμε καλύτερα και αποδοτικότερα το τουριστικό προϊόν μας. Να προωθηθούν λιγότερο προβεβλημένοι προορισμοί,  να ενισχυθούν επιχειρήσεις σε περιοχές που μπορούν να απορροφήσουν τον “υπερτουρισμό”.

Εθνική  στρατηγική είναι δύσκολο να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί, εκτιμά ο Στέλιος Μάντζαρης, μέλος ΔΣ του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γενικός Διευθυντής του Varos Village Hotel στη Λήμνο. Οπως επισημαίνει, υπάρχουν δύο μεγάλα εμπόδια: Η κρατική γραφειοκρατία και οι ιδιαιτερότητες κάθε τουριστικής περιοχής, που δημιουργούν διαφορετικές ανάγκες και προτεραιότητες.

 Μιλώντας στο Sofokleousin.gr, ο κ. Μάντζαρης αναφέρεται στη σημερινή κατάσταση , στα προβλήματα και στις προοπτικές του κλάδου, τονίζοντας ότι χρειάζεται ένα συνολικό restart με σχεδιασμό και καθορισμένους στόχους.

Παρουσιάζει επίσης εν συντομία το Varos Village Hotel, που αποτελεί ένα πρωτοποριακό εγχείρημα: Ενας εγκαταλειμμένος παραδοσιακός οικισμός έχει μετατραπεί σε συγκρότημα σύγχρονων τουριστικών καταλυμάτων, μέρος ενός μεγαλύτερου συγκροτήματος  με ξενοδοχειακές μονάδες υψηλών προδιαγραφών.

 Συνέντευξη στον ΤΑΣΟ ΤΣΟΜΠΑΝΙΔΗ


- Ο τουρισμός είναι πλέον η “βαριά βιομηχανία” της ελληνικής οικονομίας. Πρέπει λοιπόν να βρίσκεται στο επίκεντρο της οικονομικής και αναπτυξιακής πολιτικής. Βλέπετε να υπάρχει κάποιος κεντρικός σχεδιασμός, μια ενιαία εθνική στρατηγική για τον κλάδο;
 
- Η πορεία του τουρισμού εξαρτάται απο πολλούς παράγοντες. Είναι δύσκολο να υπάρξει μία ανθεκτική εθνική στρατηγική όταν υπάρχουν τόσο μεγάλες ιδιαιτερότητες κατά περιοχή. Γίνεται ακόμη πιό δύσκολο, λόγω της γραφειοκρατίας, της δυσκίνητης δημόσιας διοίκησης και της εμπλοκής πολλών συναρμόδιων υπουργείων και πληθώρας κρατικών υπηρεσιών.

 - Οι βασικές αγορές για το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι γνωστές χώρες. Σε ποιές άλλες αγορές στις οποίες μπορούμε να προσβλέπουμε ;
 - Βασιζόμαστε  κυρίως στους Ευρωπαίους, ενώ υπάρχει και ένα σαφές ρεύμα απο το ομογενειακό στοιχείο .Ομως απο τις μεγαλύτερες χώρες του πλανήτη, την Ινδία και την Κίνα, τα αποτελέσματα είναι πενιχρά σε σχέση με τις υπάρχουσες δυνατότητες. Ο αριθμός των αφίξεων από την Κίνα είναι σημαντικός, αλλά αντιπροσωπεύει μηδαμινό κομμάτι της τουριστικού ρεύματος από αυτή τη χώρα.

 Θα μιλήσω και για τη Λήμνο που με ενδιαφέρει ιδιαίτερα: Μετά την αναγνώριση της άμεσης σχέσης με τις χώρες της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας μέσω του Anzac Day και του νέου Heritage Trail που χρηματοδότησε η αυστραλιανή κυβέρνηση , δημιουργούνται  προοπτικές για την έλευση μεγάλου τουριστικού ρεύματος από αυτές τις χώρες. Θα είναι μιά ιδιαίτερα θετική εξέλιξη, που θα αναβαθμίσει τη θέση μας και θα βάλει το νησί μας στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.

- Δεν είναι πρόβλημα το ότι ο ελληνικός τουρισμός εξαρτάται τόσο πολύ από τις ευρωπαϊκές αγορές; Υπάρχουν επιπτώσεις αρνητικές;
 - Μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα. Επιστρέφουμε στους μονοδιάστατους πυλώνες στήριξης του ελληνικού τουρισμού. Για παράδειγμα ο θεσμός του City Break έχει επιστρέψει  στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη και σε μικρότερο βαθμό στο Ηράκλειο ενισχύοντας αξιοσημείωτα την τοπική ξενοδοχία.
  Ο επόμενος πυλώνας έχει να κάνει με τον συμβατικό τουρισμό που εστιάζει στην Μύκονο, τη Σαντορίνη, την Πάρο, την Κέρκυρα, τη Ρόδο και την Κρήτη
  Στην “τρίτη ταχύτητα” ταξινομούνται τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων. Στην τέταρτη ομάδα ανήκουν τα χειμερινά θέρετρα που παρόλες τις σημαντικές επενδύσεις που έγιναν οι υποδομές αυτές απαξιώνονται.

Ποια είναι η δική σας στρατηγική για την προσέλκυση πελατών;

Σαν  ξενοδοχείο έχουμε καταφέρει να υπάρχει σημαντική διασπορά των πελατών μας με βάση την γεωγραφική τους προέλευση. Εχουμε φιλοξενούμενους απο βαλκανικές χώρες, από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως και από την Αμερική. Ομως δεν στηριζόμαστε σε κάποια από αυτές τις αγορές.  Αντίθετα αυτό γίνεται σε άλλους νησιωτικούς προορισμούς όπως η Λέσβος, η Θάσος και η Σαμοθράκη όπου η κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών τους βρίσκεται χαμηλότερα από τον εθνικό μέσο όρο.
  Επίσης, η δική μας ειδοποιός διαφορά είναι ότι χτίζουμε φιλική σχέση με τους πελάτες. Γι αυτό ένας στους τρεις, το 38% απο αυτούς, ξανάρχονται στη Λήμνο και στα ξενοδοχεία μας.
 
- Η Λήμνος δεν περιλαμβάνεται στις πιο προβεβλημένες τουριστικές περιοχές και στους δημοφιλέστερους προορισμούς. Είναι ένα ακριτικό νησί. Αντμετωπίζετε ιδισίτερα προβλήματα;

- Υπάρχουν πολλά προβλήματα υποδομών.Απο τα σημαντικότερα όμως είναι η πρόσβαση των πλοίων στο νησί και η έλλειψη έγκαιρου προγραμματισμού των δρομολογίων. Τον χειμώνα έχουμε μόνο δύο δρομολόγια την εβδομάδα, τη στιγμή που στην Λήμνο κατοικούν και τον χειμώνα περί τους 17000 κατοίκους. Σαν ξενοδοχειακή επιχείρηση έχουμε επίσης προβλήματα με την γραφειοκρατική αντιμετώπιση θεμάτων που αφορούν επενδύσεις, ανακαινίσεις, επεκτάσεις κλπ. Συχνά οι δημόσιοι υπάλληλοι “υπερβαίνουν εαυτόν”, βάζοντας φρένο στην ανάπτυξη του νησιού.
 
-Πάντως εσείς τα ξεπεράσατε ατά τα προβλήματα και υλοποιήσατε ένα πρωτότυπο επενδυτικό εγχείρημα στον τουριστικό τομέα: Μετατρέψατε έναν εγκαταλειμμένο παραδοσιακό οικισμό σε συγκρότημα καταλυμάτων...


- Η ιδέα βασίστηκε στην διάσπαρτη ξενοδοχία που πρώτοι οι Ιταλοί εφάρμοσαν στην περιοχή της Τοσκάνης. Υλοποιήσαμε το όραμα του ιδρυτή του Varos Village Κώστα Λιάσκα, που ονειρευόταν να δώσει νέα ζωή στο Βάρος, έναν παραδοσιακό οικισμό της Λήμνου. Τότε ήταν ένας οικισμός σχεδόν εγκατελειμμένος.
Ομως η ξενοδοχία – όπως όλες οι επιχειρηματικές δραστηριότητες, δεν είναι συναίσθημα και οραματισμός. Η επένδυση πρέπει να αποδίδει για να είναι βιώσιμη. Αξιολογούμε λοιπόν και την απόδοση των κεφαλαίων που επενδύσαμε.
Σημαντικό τελικό αποτέλεσμα είναι ότι δώσαμε ζωή σε έναν οικισμό και ότι οι φιλοξενούμενοι μας έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν μια βιωματική εμπειρία στα σπίτια του χωριού, τα οποία ανακαινίσαμε ριζικά.

- Οι τουριστικές επιχειρήσεις της Λήμνου, καθώς κι εκείνες που παράγουν τοπικά προϊόντα – κρασιά κλπ, αναφέρονται συχνά στη “Λημνία Γή”. Είναι κάτι που σας προσδίδει ιδιαιτερότητα;

- Η “Λημνία Γη” είναι αυτό καθ' εαυτό το νησί μας, η ηφαιστειογενής γη του, προερχόμενη απο μάγμα του τοπικού ηφαιστείου, το οποίο εξερράγη σε μυθολογικούς χρόνους, δημιουργώντας τον μύθο του Ηφαίστου.  Κάτω απο το ξενοδοχείο μας υπάρχουν τα συστατικά που συνθέτουν την "Λημνία Γή". Εχουν αποδειχθεί διαχρονικά οι θεραπευτικές τους ιδιότητες – όπως και του νερού που γεμίζει την πισίνα και τα Spa.

- Τι προσφέρουν τα ξενοδοχεία σας;

- Στα 2 ξενοδοχεία μας -Varos Village Boutique Hotel5* και  Varos Village Residences Hotel 4* , κύριος στόχος μας είναι οι φιλοξενούμενοι να νοιώθουν σαν να βρίσκονται στα δικά τους οικογενειακά  καταλύματα διακοπών. Εστιατόρια, bars, γυμναστήριο, sauna και αίθουσα massage, yoga sessions, αλλά και μαθήματα γαστρονομίας με υλικά που παίρνουμε από τον λαχανόκηπο μας, είναι μερικά από τα fascilities και experiences  που προσφέρουμε.
  O εμβληματικός συνεδριακός χώρος συνιστάται για συνέδρια μέχρι 180 άτομα.

Τα ξενοδοχεία έχουν πλήρως ανακαινιστεί τα τελευταία δύο χρόνια, αποκτώντας την εικόνα που πρέπει να έχουν οι επιχειρήσεις-leader σε κάθε αγορά
   Η εταιρεία μας κατέχει επίσης έναν από τους τουριστικούς λιμένες στον κόλπο Πουρνιά, που μπορεί να φιλοξενήσει έως 26 σκάφη με απόλυτη ασφάλεια. 
   (https://varosvillage.com/experience/ )