Στην προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών, τόσο σε αστικό όσο και σε υπεραστικό επίπεδο, αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης στο πλαίσιο της ομιλίας του κατά την τελετή βράβευσης των ελληνικών συμμετοχών στην εκστρατεία «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2017», στο Ζάππειο Μέγαρο.
Όπως ανέφερε ο υπουργός, το τρίπτυχο μέσα από το οποίο η κυβέρνηση προωθεί τη βιώσιμη κινητικότητα, είναι η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών, η επέκταση και ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και οι αλλαγές στις αστικές μετακινήσεις με συνεργασία ΚΤΕΛ και αστικών συγκοινωνιών.
Οι στόχοι του υπουργείου αφορούν:
- Την προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών, τόσο σε αστικό όσο και σε υπεραστικό επίπεδο, ώστε να επιτευχθεί βελτιστοποίηση του χρόνου μετακίνησης, αλλά και εξοικονόμηση καυσίμων και ρύπων, τα οποία πρέπει να μειωθούν. «Μπορούμε να εξειδικεύσουμε καθέναν από τους στόχους μέσα από τις πολιτικές και τα έργα που υλοποιούμε. Αυτό λοιπόν επιτυγχάνεται κυρίως με τα μέσα σταθερής τροχιάς. Γίνεται πραγματικά μεγάλη προσπάθεια για την ολοκλήρωση των βασικών αξόνων του σιδηροδρομικού δικτύου. Είναι πολύ σημαντικό, μέσα στη χρονιά να τελειώσει επιτέλους μετά από δεκαετίες, ο άξονας Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Η σύνδεση της χώρας μας με την κεντρική Ευρώπη με ηλεκτροκίνηση, η Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, το προχώρημα των έργων για την Πάτρα, αλλά και σε αστικό επίπεδο και σε επίπεδο σχεδιασμού, η ολοκλήρωση και η λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά, η σύνδεση με το αεροδρόμιο, οι δύο πύλες που έχουμε στο μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας που είναι πολύ σημαντικές. Όπως είναι πάρα πολύ σημαντική, η προώθηση και επέκταση των έργων του μετρό, και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη» ανέφερε ο κ. Σπίρτζης.
- Συνδυασμένες Μεταφορές: Είναι η δεύτερη δράση, καθώς μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και δεν περιορίζουν την ελευθερία επιλογής μέσου μετακίνησης από τους πολίτες. Όπως επεσήμανε ο κ. Σπίρτζης «για δεκαετίες οι πολίτες εκεί, είχαν μία εναλλακτική: Τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, που τα πληρώναμε τετραπλάσια απ' ό,τι το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας! Είναι λοιπόν προφανές, ότι δεν γίνεται να μη μπορεί ο πολίτης να επιλέξει με ποιο μέσο, με ποια εναλλακτική θα μπορεί να μετακινηθεί».
- Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι ο τρίτος άξονας: Η ηλεκτροκίνηση, οι άξονες ταχείας κυκλοφορίας της χώρας αλλά οι άξονες των συνδέσεών τους με τις γειτονικές χώρες, ώστε να αποτελέσουν ένα αξιόπιστο εναλλακτικό δίκτυο μετακίνησης και επιβατών και εμπορευμάτων, με σεβασμό στο περιβάλλον, αλλά και σε συνδυασμό με άλλες υποδομές κινητικότητας και μεταφορών.
«Είναι προφανές ότι δε μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τη γεωπολιτική θέση της χώρας μας, αν δεν ολοκληρώσουμε μεγάλα έργα, οραματικά έργα, όπως είναι η σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με τα λιμάνια της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Αν δεν ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση από τον παραδοσιακό άξονα, δηλαδή από την Ελλάδα στα Σκόπια, στη Σερβία και στη συνέχεια στην Κεντρική Ευρώπη. Και καταλαβαίνετε όλοι και τις συνέπειες που υπάρχουν στα μεγάλα εθνικά θέματα, που είναι επίκαιρα και συζητούνται αυτή την εποχή» είπε ο υπουργός και συμπλήρωσε: «Προωθούμε αισθητικά αποδεκτή και περιβαλλοντικά βιώσιμη - με επίκεντρο τον χρήστη - αναδιάρθρωση του δικτύου αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ώστε να μειωθούν τα άσκοπα οχηματοχιλιόμετρα των λεωφορείων και να υπάρξει επί της ουσίας βελτιστοποίηση με το δίκτυο του Μετρό. Ο στόχος μας είναι η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, αλλά και η αλλαγή συνολικά του σχεδιασμού, του προγραμματισμού, της λειτουργίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όχι μόνο σε επίπεδο αστικού ιστού, αλλά σε επίπεδο περιφερειακών ενοτήτων. Δεν μπορεί λοιπόν, τα ΚΤΕΛ Αθηνών και Θεσσαλονίκης να μην είναι ενταγμένα στον ΟΑΣΑ και στον ΟΣΕΘ, δε μπορεί να μην ανανεώσουμε τον στόλο των λεωφορείων…»,
Μάλιστα, ο κ. Σπίρτζης προανήγγειλε τον σχεδιασμό ενιαίου ηλεκτρονικού και δυσλειτουργικού προϊόντος στο σιδηρόδρομο, στις αστικές συγκοινωνίες σε όλη την Ελλάδα, ώστε με ένα προϊόν και με ενιαία πληροφόρηση, να μπορεί να μετακινείται ο οποιοδήποτε πολίτης ή επισκέπτης στη χώρα μας.
«Μιλάμε δηλαδή για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, που θα είναι συμβατό σε όλα τα μέσα και κυρίως θα βγάζει από το παιχνίδι τα κυκλώματα των πλαστών εισιτηρίων, που όλα αυτά τα χρόνια ανθούσαν. Ένας πρόχειρος απολογισμός ανέρχεται σε πάνω από 60 εκατομμύρια το χρόνο, αλλά πολύ σύντομα, θα έχουμε ακριβείς απολογισμούς, στο ποια χρήματα των πολιτών και του Κράτους πήγαιναν στα κυκλώματα, στα πλαστά εισιτήρια και στους ίδιους που τύπωναν τα κανονικά εισιτήρια για να παράγουν πλαστά. Στους ίδιους» ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Το Κεντρικό Σύστημα Διαλειτουργικότητας και Διαχείρισης των Οδικών Μεταφορών: Αντί να έχουμε τα διόδια που γνωρίζετε όλοι - τα πλευρικά και τα μετωπικά διόδια - να έχουμε ένα σύγχρονο σύστημα ελεύθερης ροής που να μπορεί να διασφαλίζει πληροφορίες για το ταξίδι οποιαδήποτε πολίτη και τα ειδικά σημεία ενδιαφέροντος, αλλά να είναι ταυτόχρονα, κοινά και διαλειτουργικά, με τις γειτονικές μας χώρες, με τα βόρεια σύνορά μας, με την Αλβανία, τη FYROM, τη Σερβία, τη Βουλγαρία. Πρόκειται για μία δράση που ήδη έχει συμφωνηθεί και μένουν οι απαραίτητες ενέργειες, λεπτομέρειες. Και τέλος, η πρόνοια μετακίνησης για ευπαθείς και ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, όπως είναι οι συμπολίτες μας με αναπηρία, όπως είναι οι άνεργοι, ώστε να βγουν ξανά στο προσκήνιο της κοινωνικής ζωής των πόλεων και να ξεφύγουν από την κοινωνική απομόνωση» επεσήμανε ο υπουργός Μεταφορών.
Καταλήγοντας ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι δεν υπήρχε πραγματικά καμία πρόνοια για να μετακινούνται και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη δωρεάν οι άνεργοι, ή να έχουν ελεύθερη διέλευση από τα διόδια τα ΑμεΑ, ενώ υποστήριξε ότι «η χώρα μας δεν είναι από τους ουραγούς αυτής της προσπάθειας στην ευρωπαϊκή οικογένεια - το ανάποδο θα ήθελα να μεταφέρω ως πληροφόρηση. Δεν είναι μόνο η αξιέπαινη προσπάθεια που κάνουν οι δήμοι μας και μπράβο τους. Είναι το σύνολο των υποδομών που γίνεται σε συνεργασία με όλους τους φορείς, και έχουν κάνει την Ελλάδα μια αξιόπιστη χώρα, που έχει εμπιστοσύνη από την ευρωπαϊκή οικογένεια, και ικανή να τραβήξει πραγματικά πρωτοπόρες λύσεις, όπως αυτές που προωθούμε, τόσο για το ηλεκτρονικό εισιτήριο και για τους αυτοκινητόδρομους ελεύθερης ροής, όσο και για την ηλεκτροκίνηση και τα συστήματα στο σιδηρόδρομο και τη διαλειτουργικότητα για τις υπόλοιπες αστικές συγκοινωνίες».