Οικονομία

Σε υψηλά 6μηνου ο δείκτης οικονομικού κλίματος – Στήριξη από βιομηχανία


Ισχυρή ανάκαμψη και άνοδο σε υψηλά εξαμήνου καταγράφει ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Μάρτιο, τον οποίο καταρτίζει το ΙΟΒΕ σε συνεργασία με την Κομισιόν. Μεγάλη συμβολή σ’ αυτό είχε η έντονη βελτίωση που κατέγραψε η βιομηχανία αλλά και η άνοδος άλλων επιμέρους δεικτών, όπως οι υπηρεσίες.

Ειδικότερα:

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος ανακάμπτει τον Μάρτιο και διαμορφώνεται στις 108,4 μονάδες, από 104,9 μονάδες τον Φεβρουάριο. Επανέρχεται, συνεπώς, σε σχετικά υψηλότερα επίπεδα μετά τη μείωση που καταγράφηκε τον προηγούμενο μήνα, στην υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 6 μηνών. Στους επιμέρους επιχειρηματικούς δείκτες, καταγράφεται έντονη βελτίωση στη Βιομηχανία και ηπιότερη στις Υπηρεσίες, αν και σε Κατασκευές και Λιανικό εμπόριο σημειώνεται διόρθωση προσδοκιών. 

Ενισχύεται και ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης

Παράλληλα όμως, και ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύεται και διαμορφώνεται στο επίπεδο του Οκτωβρίου του προηγούμενου έτους. Συνολικά, το οικονομικό κλίμα αποδεικνύεται ευμετάβλητο αυτή την περίοδο, αντανακλώντας και το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία είναι σε θετική τροχιά, όμως αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, στο εξωτερικό περιβάλλον και εγχωρίως, που επηρεάζουν σημαντικά τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. 

Η εκτιμώμενη ενίσχυση μέρους του διεθνούς εμπορίου φαίνεται να ευνοεί τις εξωστρεφείς εγχώριες βιομηχανίες, όπως και κλάδους υπηρεσιών με διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά. Ωστόσο, η διατήρηση της δυναμικής της εγχώριας ζήτησης φαίνεται να συντηρεί σχετικά θετικές προσδοκίες, αν και ακόμα τα αποθέματα είναι γενικά σε υψηλά επίπεδα. 

Στα νοικοκυριά, η μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και η παρατεταμένη περίοδος καλοκαιρίας του τελευταίου μήνα φαίνεται να αμβλύνει σε ένα βαθμό τις πιέσεις στα πραγματικά εισοδήματα από το υψηλό επίπεδο τιμών. 
Με τη χειμερινή περίοδο όμως να ολοκληρώνεται, αναμένεται έντονη κινητικότητα στις αγορές που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό, με θετικές προσδοκίες για την τουριστική σεζόν που έρχεται. 

Αναλυτικότερα: 

  • στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση εξασθένισε, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα διατηρήθηκαν αμετάβλητα ενώ οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες βελτιώθηκαν σημαντικά. 
  • στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων εντάθηκαν, ενώ παράλληλα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση εξασθένισαν οριακά.
  • στο Λιανικό Εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις υποχωρούν έντονα, με το ύψος των αποθεμάτων να κλιμακώνεται ελαφρά, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων υποχωρούν ήπια. 
  • στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων ενισχύθηκαν ελαφρά, εκείνες για τη ζήτηση διατηρούνται σε έντονα θετικά επίπεδα, ενώ αντίστοιχα κινούνται οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης οι οποίες βελτιώνονται σημαντικά. 
  • στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας περιορίστηκαν ελαφρά, όπως και οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Παράλληλα, βελτιώθηκαν σημαντικά οι προβλέψεις για μείζονες αγορές και ενισχύθηκε η πρόθεση για αποταμίευση.
     

Βιομηχανία: Έντονη βελτίωση προσδοκιών

Ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στη Βιομηχανία ενισχύθηκε σημαντικά τον Μάρτιο, στις 111,9 μονάδες, από 101,6 μονάδες τον Φεβρουάριο. Από τις μεταβλητές του δείκτη, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και την τρέχουσα ζήτηση αμβλύνεται έντονα, ενώ και το θετικό ισοζύγιο προβλέψεων για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες βελτιώθηκε σημαντικά, με το ύψος των αποθεμάτων να διατηρείται αμετάβλητο.

Κατασκευές: Μικρή εξασθένιση των προσδοκιών

Ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στις Κατασκευές διαμορφώθηκε τον Μάρτιο, στις 152,9 μονάδες (από 156,7 μον. τον Φεβρουάριο), σε επίπεδο πάντως χαμηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (172,7 μονάδες). Αυτή η μικρή μεταβολή ήταν αποτέλεσμα της αισθητής υποχώρησης των προσδοκιών στα Δημόσια έργα, με τις Ιδιωτικές Κατασκευές αντίθετα να ενισχύονται ήπια. Από τις βασικές μεταβλητές του δείκτη, οι αρνητικές προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων εντάθηκαν ελαφρά, ενώ παράλληλα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση εξασθένισαν οριακά. 

Λιανικό Εμπόριο: Έντονη υποχώρηση στις προσδοκίες

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο Λιανικό Εμπόριο υποχώρησε έντονα τον Μάρτιο στις 98,0 μονάδες, από 114,8 μονάδες τον Φεβρουάριο. Η σημαντική αυτή επιδείνωση είναι αποτέλεσμα της υποχώρησης των προσδοκιών σε όλους σχεδόν τους επιμέρους κλάδους, με  εξαίρεση τον κλάδο Υφασμάτων-Ένδυσης-Υπόδησης και τα Είδη Οικιακού εξοπλισμού που κινούνται ανοδικά.

Υπηρεσίες: Ήπια βελτίωση των προσδοκιών

Ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στις Υπηρεσίες ενισχύθηκε ήπια, στις 125,6 μονάδες, από 121,1 τον Φεβρουάριο. Από τις επιμέρους μεταβλητές του δείκτη, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων κλιμακώνονται ελαφρά, ενώ αντίθετα εξασθενούν ήπια οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση, με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης να ενισχύονται σημαντικά.

Μικρή βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύθηκε ελαφρά τον Μάρτιο και διαμορφώθηκε στις -44,7 μονάδες, έναντι -47,2 μονάδες τον Φεβρουάριο, φτάνοντας εκ νέου στα επίπεδα του Οκτωβρίου του 2023. Και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι  περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –34,4 και την Σλοβενία (-28,9) να ακολουθούν. Σημειώνονται ήπιες μεταβολές προσδοκιών για την οικονομική κατάσταση της χώρας και για τη δική τους, ενώ αντίθετα παρατηρείται αισθητή  βελτίωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές. Η περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και η παρατεταμένη καλοκαιρία και τον μήνα Μάρτιο στο μεγαλύτερο μέρος του μήνα, συνεχίζει να αμβλύνει την επίπτωση του ενεργειακού κόστους.

Όπως φαίνεται η ισχυρή άνοδος των επιτοκίων δεν έχει ακόμη μειώσει αποτελεσματικά τον πληθωρισμό ο οποίος αναμένεται να παραμείνει πρόβλημα και το επόμενο διάστημα. Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης, για τρίτη φορά μέσα στο 2024 βρίσκεται η Λιθουανία (+2,9) αλλά και η Πολωνία (+1,9) με την τιμή του δείκτη  καταναλωτικής εμπιστοσύνης να συνεπάγεται ουσιαστικά αισιοδοξία από τους καταναλωτές της  χώρας. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -15,2 μονάδες στην ΕΕ και στις -14,9 μονάδες στην Ευρωζώνη.

 

 

Διαβαστε επισης