Ελλάδα

Πρωτοψάλτης (ΔΥΠΑ): Ικανοποιητική απορρόφηση των αποφοίτων των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας στην αγορά εργασίας


«Τα ποσοστά απορρόφησης των αποφοίτων των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) στην αγορά εργασίας είναι πολύ ικανοποιητικά τα τελευταία χρόνια» δηλώνει ο διοικητής της ΔΥΠΑ, Σπύρος Πρωτοψάλτης, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, με αφορμή την έναρξη της ηλεκτρονικής υποβολής αιτήσεων για την εισαγωγή στις 50 ΕΠΑΣ Μαθητείας της ΔΥΠΑ σε όλη την Ελλάδα για το σχολικό έτος 2024-2025.

Όπως επισημαίνει, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, η απορρόφηση των αποφοίτων στην αγορά εργασίας, τα τελευταία δύο χρόνια, άγγιξε το 77%, ενώ, από αυτούς, ένα ποσοστό της τάξης του 45% βρήκε δουλειά σε διάστημα δύο έως έξι μηνών, μετά το τέλος της φοίτησης και της πρακτικής άσκησης.

Επίσης, από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι σπουδαστές των ΕΠΑ.Σ. σε πολλές περιπτώσεις διατηρούνται ως εργατικό δυναμικό στις επιχειρήσεις, στις οποίες ολοκλήρωσαν την πρακτική τους άσκηση, ενώ, όσοι βρίσκουν εργασία, συνεχίζουν να απασχολούνται στο ίδιο αντικείμενο και δεν αλλάζουν επαγγελματική πορεία τα επόμενα χρόνια σε ποσοστό που κυμαίνεται από 65% έως 70%.

Παράλληλα, ο κ. Πρωτοψάλτης σημειώνει ότι, εφέτος, ο αριθμός των ειδικοτήτων, που προσφέρονται από τις Σχολές, ανέβηκε στις 37, καθώς, στο πλαίσιο της προτεραιότητας της ΔΥΠΑ να εστιάσει σε επαγγέλματα με υψηλή ζήτηση στη σύγχρονη αγορά εργασίας, εντάχθηκαν και οκτώ νέες ειδικότητες, με ιδιαίτερη δυναμική, όπως είναι οι «πράσινες» και οι ψηφιακές.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Πρωτοψάλτης, στόχος είναι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση να αναδειχθούν στην κοινωνία και να γίνουν συνειδητή επιλογή για τους νέους, «με στόχο να αρχίσουμε να παράγουμε περισσότερους αποφοίτους σε ειδικότητες υψηλής ζήτησης και όχι το αντίστροφο, όπως γίνεται σήμερα. Μόνο έτσι θα καταπολεμήσουμε ριζικά και στοχευμένα την ανεργία και θα βοηθήσουμε τους νέους ανθρώπους να ενισχύσουν το επαγγελματικό τους "οπλοστάσιο", διευρύνοντας τις επαγγελματικές τους προοπτικές».

Τέλος, ο διοικητής της ΔΥΠΑ τονίζει ότι υλοποιείται σειρά μεταρρυθμίσεων που θα βελτιώσουν την ελκυστικότητα και την κοινωνική αντίληψη για την επαγγελματική εκπαίδευση και, παράλληλα, θα αναβαθμίσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες, οδηγώντας τις Σχολές της ΔΥΠΑ σε μία νέα εποχή.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του διοικητή της ΔΥΠΑ, Σπύρου Πρωτοψάλτη, στη δημοσιογράφο, Γεωργία Μπάρλα, για το ΑΠΕ-ΜΠΕ:

Ερ: κ. Πρωτοψάλτη, στις 17 Ιουνίου, ξεκίνησε η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για εισαγωγή στις 50 Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας της ΔΥΠΑ για το σχολικό έτος 2024-2025. Ποιες είναι οι ειδικότητες που προσφέρουν οι Σχολές και ποιοι έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης;

Απ: Ακριβώς. Την περασμένη Δευτέρα ξεκίνησε η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για την εισαγωγή στις 50 Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) Μαθητείας της ΔΥΠΑ σε όλη την Ελλάδα για το σχολικό έτος 2024-2025.

Μάλιστα, εφέτος, ο αριθμός των ειδικοτήτων, που προσφέρονται από τις Σχολές μας, ανέβηκε στις 37, καθώς, στο πλαίσιο της προτεραιότητάς μας να εστιάσουμε σε επαγγέλματα με υψηλή ζήτηση στη σύγχρονη αγορά εργασίας, εντάξαμε και οκτώ νέες ειδικότητες, με ιδιαίτερη δυναμική, όπως είναι οι «πράσινες» και οι ψηφιακές.

Απαντώντας στο ερώτημά σας, να ενημερώσω τους ενδιαφερόμενους πως δικαίωμα υποβολής αίτησης έχουν όσοι είναι 15-29 ετών και είναι κάτοχοι τουλάχιστον Απολυτηρίου Γυμνασίου.

Οι σπουδαστές μας, κατά τη διετή φοίτησή τους, αμείβονται με 118,64 ευρώ ή 148,30 ευρώ την εβδομάδα (για 4 ή 5 ημέρες μαθητείας αντίστοιχα) και, στο πλαίσιο του δυϊκού σύστηματος, που εφαρμόζουμε, μοναδικό στη χώρα, συνδυάζουν τη θεωρητική και εργαστηριακή επαγγελματική εκπαίδευση στη Σχολή με το πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο σε πραγματικές συνθήκες εργασίας (on-the-job-training).

Οι μαθητές των ΕΠΑΣ δηλαδή το πρωί πραγματοποιούν μαθητεία σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού ή δημοσίου τομέα σε θέσεις συναφείς με την ειδικότητά τους, ενώ το απόγευμα παρακολουθούν θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα στη Σχολή.

Οι ειδικότητες, που προσφέρουμε εφέτος, είναι οι εξής: Αισθητικής Τέχνης, Αργυροχρυσοχοΐας, Αρτοποιίας-Ζαχαροπλαστικής, Βοηθός Γενικής Βρεφονηπιοκομίας, Βοηθός Γενικής Νοσηλείας, Βοηθός Φαρμακείου, Γαλακτοκομίας-Τυροκομίας, Γραφικών Τεχνών-Ηλεκτρονικής Σχεδίασης Εντύπου, Επεξεργασία Γούνας, Καλλιτεχνικής Επεξεργασίας Μαρμάρου, Κοινωνικών Φροντιστών, Κομμωτικής Τέχνης, Κτηριακών Έργων, Μαγειρικής Τέχνης, Ξενοδοχειακών Επιχειρήσεων, Ξυλουργών-Επιπλοποιών, Τεχνίτης Αερίων Καυσίμων, Τεχνίτης Αμαξωμάτων, Τεχνίτης Έξυπνων Ηλεκτρονικών Συσκευών και Εγκαταστάσεων, Τεχνίτης Εργαλειομηχανών (CNC), Τεχνίτης Ηλεκτρολογικών Εργασιών και Ανελκυστήρων, Τεχνίτης Ηλεκτρολογικών Συστημάτων Συμβατικού και Ηλεκτρικού Αυτοκινήτου, Τεχνίτης Θερμικών & Υδραυλικών Εγκαταστάσεων, Τεχνίτης Μεταλλικών Κατασκευών, Τεχνίτης Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών, Τεχνίτης Μηχανών & Συστημάτων Συμβατικού και Ηλεκτρικού Αυτοκινήτου, Τεχνίτης Ναυπηγικής Βιομηχανίας, Τεχνίτης Συστημάτων Αποθήκευσης Ενέργειας, Τεχνίτης Υποστήριξης Συστημάτων Η/Υ, Τεχνίτης Ψηφιακών Λήψεων και Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, Τεχνίτης Ψυκτικών & Κλιματιστικών Έργων, Υπάλληλος Υποστήριξης Συστημάτων Κυβερνοασφάλειας, Υπάλληλος Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας (LOGISTICS), Υπάλληλος Διοικητικών & Οικονομικών Υπηρεσιών, Υφάσματος Ένδυσης και Σχεδιασμού ενδύματος, Φυτοτεχνικών Επιχειρήσεων-Αρχιτεκτονικής Τοπίου και Ωρολογοποιίας.

Ερ: Κατά τη γνώμη σας, θεωρείτε ότι η επαγγελματική εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει ένα διαφαινόμενο πεδίο ευκαιριών για τους νέους και να γίνει μία συνειδητή επιλογή γι' αυτούς;

Απ: Είναι αυταπόδεικτο πλέον πως η επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα αποτελεί μία μεγάλη πρόκληση, αλλά και ένα κρίσιμο εργαλείο, που έχουμε στη διάθεσή μας, στην προσπάθεια να επιτύχουμε την καλύτερη σύζευξη μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εργασίας.

Η δυναμική της διά βίου μάθησης είναι πολύ μεγαλύτερη απ' όσο νομίζουμε. Σε αυτό το πλαίσιο από την αρχή της θητείας μας επενδύσαμε στην εκπαίδευση και την καλλιέργεια δεξιοτήτων, υλοποιώντας αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πρόγραμμα κατάρτισης, που έχει «τρέξει» ποτέ στη χώρα, καθώς πάνω από 270.000 πολίτες έχουν ήδη καταρτιστεί σε δεξιότητες της λεγόμενης «νέας γενιάς».

Αυτό που επιδιώκουμε είναι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση να αναδειχθούν στην κοινωνία και να γίνουν συνειδητή επιλογή για τους νέους, με στόχο να αρχίσουμε να παράγουμε περισσότερους αποφοίτους σε ειδικότητες υψηλής ζήτησης και όχι το αντίστροφο, όπως γίνεται σήμερα. Μόνο έτσι θα καταπολεμήσουμε ριζικά και στοχευμένα την ανεργία και θα βοηθήσουμε τους νέους ανθρώπους να ενισχύσουν το επαγγελματικό τους «οπλοστάσιο», διευρύνοντας τις επαγγελματικές τους προοπτικές.

Ερ: Στο πλαίσιο αυτό, τα τελευταία χρόνια, η ΔΥΠΑ έθεσε ως βασική προτεραιότητα την αναβάθμιση των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας της και, κατά συνέπεια, του θεσμού της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα. Προς την κατεύθυνση αυτή, σχεδίασε δράσεις για τον εκσυγχρονισμό των Σχολών και της εκπαιδευτικής ποιότητάς τους. Σε ποιο στάδιο υλοποίησης βρίσκονται αυτές οι πρωτοβουλίες;

Απ: Αν θέλουμε πραγματικά να αμβλύνουμε το χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στην αγορά εργασίας, η στροφή στη βραχυχρόνια ποιοτική και σύγχρονη εκπαίδευση, που προετοιμάζει τους εκπαιδευόμενους, για να ξεκινήσουν άμεσα τον επαγγελματικό τους βίο και τους εξοπλίζει με δεξιότητες, ώστε να απολαμβάνουν επαγγελματική ανάπτυξη, είναι επιβεβλημένη.

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, έχουμε ξεκινήσει σειρά μεταρρυθμίσεων που θα βελτιώσουν την ελκυστικότητα και την κοινωνική αντίληψη για την επαγγελματική εκπαίδευση και, παράλληλα, θα αναβαθμίσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες μας, οδηγώντας τις Σχολές μας σε μία νέα εποχή.

Ειδικότερα:

1. Αναβαθμίζουμε ενεργειακά και λειτουργικά 43 ιδιόκτητα κτήρια των Σχολών, με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 140 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση κυρίως από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ 2014-2020 και το Πράσινο Ταμείο.

2. Εκσυγχρονίζουμε 350 εργαστήρια των Σχολών με τον πλέον σύγχρονο εξοπλισμό, ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ, με πόρους που εξασφαλίσαμε από το Ταμείο Ανάκαμψης.

3. Αναμορφώνουμε τις προσφερόμενες ειδικότητες, επικαιροποιούμε τα προγράμματα σπουδών και ευθυγραμμίζουμε τους οδηγούς κατάρτισης ειδικοτήτων, σε συνεργασία με φορείς, όπως το Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας Ελλάδας-Compete GR και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

4. Συνδέουμε τις ΕΠΑΣ Μαθητείας με την αγορά εργασίας, προχωρώντας σε συνεργασίες με μεγάλες εταιρίες που έχουν εμπειρία στους κλάδους που δραστηριοποιούνται, όπως η ΟΝΕΧ (Ναυπηγεία), η ΕΑΒ (Αεροπορική Βιομηχανία), η Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε.-Nissan (Εμπορία Αυτοκινήτων) κ.ά..

5. Συνεργαζόμαστε με τοπικούς φορείς και Επιμελητήρια, όπως το Ελληνο-Αμερικανικό Επιμελητήριο, το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) κ.ά., για στενότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας και συνάφεια των ειδικοτήτων.

Ερ: Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, καταγράφεται απορρόφηση των αποφοίτων των ΕΠΑΣ Μαθητείας της ΔΥΠΑ από τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού ή δημοσίου τομέα, στις οποίες πραγματοποιείται η μαθητεία και, γενικότερα, από την αγορά εργασίας; Κρίνετε ικανοποιητικό το ποσοστό;

Απ: Τα ποσοστά απορρόφησης των αποφοίτων των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας της ΔΥΠΑ στην αγορά εργασίας είναι πολύ ικανοποιητικά τα τελευταία χρόνια. Γεγονός που αφενός μεν μας ενθαρρύνει να συνεχίσουμε την αναβάθμιση των Σχολών μας αφετέρου δε πιστοποιεί πως ο στρατηγικός σχεδιασμός μας είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία μας, η απορρόφηση των αποφοίτων μας στην αγορά εργασίας, τα τελευταία δύο χρόνια, άγγιξε το 77%, ενώ, από αυτούς, ένα ποσοστό της τάξης του 45% βρήκε δουλειά σε διάστημα δύο έως έξι μηνών, μετά το τέλος της φοίτησης και της πρακτικής άσκησης.

Επίσης, από τα στοιχεία μας προκύπτει ότι οι σπουδαστές των ΕΠΑ.Σ. σε πολλές περιπτώσεις διατηρούνται ως εργατικό δυναμικό στις επιχειρήσεις, στις οποίες ολοκλήρωσαν την πρακτική τους άσκηση, ενώ, όσοι βρίσκουν εργασία, συνεχίζουν να απασχολούνται στο ίδιο αντικείμενο και δεν αλλάζουν επαγγελματική πορεία τα επόμενα χρόνια σε ποσοστό που κυμαίνεται από 65% έως 70%.