Πολιτική

Προσφυγικό: Πόσο «πληρώνουν το μάρμαρο» τα ξενοδοχεία του Αιγαίου


Δραματικές προβλέψεις για τις απώλειες που θα έχουν τα ξενοδοχεία στα νησιά του Αιγαίου ως αποτέλεσμα της προσφυγικής κρίσης διατυπώνει το Εργαστήριο Τουριστικών Ερευνών και Μελετών του Πανεπιστημίου Αιγαίου σε σχετική έρευνά του, που διεξήχθη σε μέλη των κατά τόπους ενώσεων ξενοδόχων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της Λέσβου, της Χίου, της Σάμου και της Κω.

Συγκεκριμένα, για τη διετία 2016 – 2016 αναμένεται κατά μέσο όρο μείωση 40,6% στις διανυκτερεύσεις, 42,5% στους επισκέπτες και 35% στα έσοδα των ξενοδοχείων των νησιών αυτών.

Όπως προκύπτει, κατά μέσο όρο το 2015 σε σύγκριση με το 2014, οι διανυκτερεύσεις υποχώρησαν κατά 18,75%, ο αριθμός των επισκεπτών κατά 22,79%, οι τιμές κατά 12,45%, η μέση διάρκεια παραμονής μειώθηκε σχεδόν κατά μια ημέρα, η απασχόληση στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κατά 5,26%, ενώ το κόστος λειτουργίας αυξήθηκε κατά 5,66%.

Τα τέσσερα αυτά νησιά δέχθηκαν ιδιαίτερα μαζικές ροές προσφύγων – μεταναστών, που ξεπέρασαν τις 759.000 το 2015 και τις 156.000 το 2016. Μάλιστα οι ροές αυτές αυξήθηκαν δραματικά στη διάρκεια της τουριστικής σεζόν του 2015, παράλληλα με τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση.

Οι επιπτώσεις δεν ήταν ίδιες σε όλα τα νησιά της έρευνας, αλλά διέφεραν ανάλογα με τις προσφυγικές – μεταναστευτικές ροές, την τουριστική δυναμική κάθε νησιού αλλά και τα χαρακτηριστικά της τουριστικής του ανάπτυξης (π.χ. βαθμό εξάρτησης από το μαζικό τουρισμό). 

 Εξαιτίας του μεγάλου μεγέθους των προσφυγικών - μεταναστευτικών ροών που δέχθηκε το νησί της Λέσβου, οι επιπτώσεις ήταν δυσμενέστερες για τις επιχειρήσεις του νησιού, σε σύγκριση με αυτές των υπολοίπων νησιών.

Ιδιαίτερα αρνητική ήταν η επίπτωση του προσφυγικού – μεταναστευτικού ζητήματος στην εικόνα τόσο των νησιών όσο –σε μικρότερο βαθμό- και των ίδιων των επιχειρήσεων. Τα νησιά έχουν παραμείνει στο επίκεντρο της διεθνούς δημοσιότητας για πολλούς μήνες και, παρά την προβολή της αλληλεγγύης των κατοίκων, η δημοσιότητα είναι στη συντριπτική της πλειοψηφία αρνητική τείνοντας να μετατρέψει την αντιληπτή τουριστική εικόνα των νησιών από παράδεισους αναψυχής, χαλάρωσης και ηρεμίας σε σύγχρονα κολαστήρια. 

Όλες οι κύριες αγορές αποστολής τουριστών προς τα νησιά επηρεάστηκαν ιδιαίτερα αρνητικά, παρουσιάζοντας σημαντικές μειώσεις των αφίξεων και φυσικά βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες ακυρώσεις. Η μεγαλύτερη αρνητική αντίδραση καταγράφεται στη Γερμανική αγορά ενώ αρνητική αλλά ηπιότερη είναι η αντίδραση της Ελληνικής αγοράς.  

Εν κατακλείδι, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, απαιτείται αντιμετώπιση του προσφυγικού με όρους διαχείρισης κρίσης από τους τοπικούς φορείς και τις επιχειρήσεις αλλά και με ανάπτυξη συλλογικών δράσεων και την υποστήριξη της πολιτείας και των φορέων της.

Άλλωστε, όπως επισημαίνεται, στην παρούσα τουριστική, οικονομική και γεωπολιτική συγκυρία οι επιπτώσεις αυτές διαχέονται στο σύνολο της χώρας.