Πολιτική

Προς ναυάγιο η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;


Προς ναυάγιο οδεύει η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς η κινεζική Cocso φέρεται να αποφάσισε να αναπτύξει αυτοτελή παρουσία στην αγορά του σιδηροδρόμου. Ουσιαστικά, η κινεζική εταιρία θέλει να μην εξαρτάται καθόλου από το δημόσιο φορέα και απλά θα αναγκάζεται να καταβάλει ένα ποσό για τις γραμμές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα χρησιμοποιεί. Από αυτή την κίνηση της Cocso η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν κινδυνεύει να χάσει μόνο μερικά εκατομμύρια ευρώ, αλλά και να απαξιωθεί τελείως. 

Μετά την σύμπραξη των Αυστριακών σιδηροδρόμων της Rail Gargo Logistics Austria και της ελληνικής Goldair, που θα αναπτύξουν το δικό τους δίκτυο, η Cosco σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πηγές του newmoney.gr, βρίσκεται πίσω από την "Pireus Europe Asia Rail Logistics". Πρόκειται για την εταιρεία που υπέβαλε πριν από περίπου ένα μήνα, φάκελο στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμου (ΡΑΣ) για να λάβει σιδηροδρομική άδεια, απόφαση με την οποία επιβεβαιώνεται με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο η «απόσυρσή» της από την διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Λίγες εβδομάδας πριν την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την αβέβαιη ιδιωτικοποίηση της κρατικής εταιρείας που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση και αναγκαία προϋπόθεση για να μην επιστρέψει η χώρα μας στην ΕΕ κρατικές ενισχύσεις 800 εκ. ευρώ, η Cosco μετά την απόβαση στον ΟΛΠ, εμφανίζεται έτοιμη να αναδιατάξει το επιχειρηματικό τοπίο του σιδηροδρόμου, αποτελώντας κύριο ρυθμιστή της σιδηροδρομικής αγοράς των εμπορευματικών μεταφορών.

Το Πεκίνο επιδιώκει τον έλεγχο των φορτίων του

Για το σχέδιο των Κινέζων, το οποίο καθοδηγείται από τον πρώην επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Θανάση Ζηλιαλοσκόπουλο, που διατηρεί ρόλο συμβούλου στην Cosco, φαίνεται να είναι απόλυτα ενημερωμένη και η ελληνική κυβέρνηση, αναφέρει newmoney.gr. Μολονότι μάλιστα η κίνηση της Cosco, ταράζει τα νερά της αγοράς με τον κίνδυνο να απαξιώσει πλήρως την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμου, κύκλοι της πανίσχυρης ναυτιλιακής εταιρείας δεν χαρακτηρίζουν εχθρική προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και αυτό, γιατί όπως ισχυρίζονται, η απόφαση αυτή αποτελεί το plan b των Κινέζων σε περίπτωση που η κρατική εταιρεία «στραβοπατήσει» ή στο καλό σενάριο που ιδιωτικοποιηθεί περάσει σε συμφέροντα, στα οποία οι Κινέζοι δεν θα εμπιστεύονταν τις εμπορευματικές τους μεταφορές όπως είναι π.χ οι Ρώσοι. Όσο όμως το θέμα της ιδιωτικοποίησης παραμένει ανοικτό, με τον κίνδυνο επιβολής ξαφνικού θανάτου από τις Βρυξέλλες, σε περίπτωση που αποδειχτεί ατελέσφορη άλλη μια προσπάθεια προσέλκυσης επενδυτών, οι Κινέζοι οργανώνουν την άμυνά τους για να διασφαλίσουν πάνω από όλα το δικό τους εμπορευματικό έργο.

Στην πραγματικότητα εκείνο που φαίνεται να ενδιαφέρει την Cosco είναι να αποκτήσει τον απόλυτο έλεγχο των φορτίων της και να μην εξαρτάται από τρίτους που αποδεδειγμένα ικανοποιούν τα δικά τους συμφέροντα και ακυρώνουν την στρατηγική της επιλογή, ο Πειραιάς να αναδειχτεί σε κορυφαίο λιμάνι της Ευρώπης, όχι μόνο για τα εμπορεύματα που κατευθύνονται προς την Κεντρική Ευρώπη αλλά και για εκείνα που φεύγουν από εκεί με προορισμό άλλες αγορές.