Διευκρινίσεις σχετικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού αντιπροτάσεων από τους πιστωτές για τη ρύθμιση οφειλών με τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό δίνουν στο Σin πηγές της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, σχολιάζοντας σχετικό χθεσινό μας δημοσίευμα (δείτε το εδώ).
Όπως εξηγούν, οι πιστωτές έχουν τη δυνατότητα να διατυπώσουν αντιπρόταση ρύθμισης οφειλών, λαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, υπόψη ότι οι δόσεις της ρύθμισης θα αντιστοιχούν έως και στο 80% του εισοδήματος του οφειλέτη. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, δεν λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό το συνολικό εισόδημα του οφειλέτη, όπως εκ παραδρομής αναφέραμε, αλλά το ποσό που μένει μετά την αφαίρεση βασικών δαπανών για τη διαβίωσή του.
Έτσι, για παράδειγμα, αν το ετήσιο εισόδημα είναι 30.000 ευρώ και υπολογισθούν οι δαπάνες διαβίωσης σε 20.000 ευρώ, τότε το εισόδημα που μπορεί να κατευθυνθεί στην αποπληρωμή μιας ρύθμισης είναι έως 8.000 ευρώ (10.000 * 80%).
Ειδικότερα, από την ΚΥΑ 77697 ΕΞ 2021 ορίζεται ότι «για τον υπολογισμό του διαθέσιμου ετήσιου εισοδήματος οφειλέτη φυσικού προσώπου βάσει φορολογικών στοιχείων ακολουθείται η παρακάτω μεθοδολογία:
- Από το ετήσιο «καθαρό εισόδημα» του φυσικού προσώπου, όπως αυτό προκύπτει από το εκκαθαριστικό (πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου) του, αφαιρούνται:
- Οι «εύλογες δαπάνες διαβίωσης κατηγορίας 1 της ΕΛΣΤΑΤ» που αντιστοιχούν στο φυσικό πρόσωπο βάσει της οικογενειακής του κατάστασης και του εισοδήματος της/του συζύγου του, όπου ως εξαρτώμενα μέλη λογίζονται στο πλαίσιο του παρόντος άρθρου τα εξαρτώμενα μέλη» της οικογένειας δίχως εισόδημα.
- Οι «οικογενειακές ιατρικές δαπάνες μόνιμου χαρακτήρα» εφόσον υφίστανται.
- Η «οικογενειακή δαπάνη ενοικίου» εφόσον βάσει δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε1) η κύρια κατοικία του φυσικού προσώπου δεν είναι ιδιόκτητη.
- Τα «οικογενειακά έξοδα διατροφής λόγω διαζυγίου» εφόσον υφίστανται.
- Ο ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) εφόσον υφίσταται.
Και προστίθενται σε αυτό:
- Οι «χρεωστικοί τόκοι και τα συναφή έξοδα», μόνο των φυσικών προσώπων με επιχειρηματική δραστηριότητα.
Αξίζει σημειωθεί, τέλος, ότι η Ειδική Γραμματεία για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους δεν αποφασίζει για τις παραμέτρους υπολογισμού των αντιπροτάσεων σε ρυθμίσεις του Εξωδικαστικού. Σύμφωνα με τον νόμο, για τις παραμέτρους αποφασίσουν τα συλλογικά όργανα των πιστωτών, όπως προβλέπεται στην ίδια ΚΥΑ, όπου αναφέρονται τα εξής:
- Οι συλλογικοί φορείς των χρηματοδοτικών φορέων εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ΦΕΚ υποχρεούνται να αποστείλουν στην ΕΓΔΙΧ επιστολή με την οποία θα προσδιορίζουν τις παραμέτρους της μεθοδολογίας υπολογισμού της αντιπρότασης των πιστωτών, κατά τα αναφερόμενα στα άρθρα 6 και 7 ανωτέρω.
- Οι ως άνω παράμετροι αναρτώνται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα από την ΕΓΔΙΧ και δεσμεύουν κάθε συμμετέχοντα πιστωτή για την κατάρτιση αντιπρότασης. Οι χρηματοδοτικοί φορείς μπορούν να μεταβάλουν τις κατά τα ανωτέρω παραμέτρους όποτε αυτό είναι αναγκαίο. Οι εκάστοτε νέες παράμετροι γνωστοποιούνται στην ΕΓΔΙΧ με επιστολή των συλλογικών φορέων των χρηματοδοτικών φορέων, αναρτώνται από αυτή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και ισχύουν μετά την παρέλευση πέντε (5) πλήρων ημερών από την ως άνω γνωστοποίηση.
- Οι κατά τα ανωτέρω επιστολές των συλλογικών φορέων των χρηματοδοτικών φορέων δεσμεύουν το σύνολο αυτών, αποκλειομένης της προβολής οποιασδήποτε σχετικής ένστασης χρηματοδοτικού φορέα στην ΕΓΔΙΧ.