Υγεία

Πώς τα πρώτα 10' ύπνου μπορούν να "ξεκλειδώσουν" τη δημιουργική επίλυση προβλημάτων


Υπάρχει ένα στάδιο του ύπνου, κατά το οποίο ακόμα διατηρούμε "ένα δάχτυλο του ποδιού" στον κόσμο της εγρήγορσης, παραμένοντας σε θέση να λαμβάνουμε και εξωτερικές πληροφορίες. Στη φάση αυτή το μυαλό απελευθερώνεται και οι σκέψεις μας ρέουν πιο ελεύθερα. Δυστυχώς, το στάδιο 1 του ύπνου χωρίς ταχεία κίνηση των ματιών (Στάδιο Ν1 για συντομία) διαρκεί πολύ λίγο, μόλις δέκα λεπτά, καθώς οδηγούμαστε στην απώλεια των αισθήσεων και όλες οι ευφάνταστες σκέψεις και τα ζωντανά όνειρα που συναντάμε κατά τις φευγαλέες στιγμές του συχνά ξεχνιούνται μέχρι το πρωί.

Αυτό είναι κρίμα, δεδομένου ότι μια μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2021, διαπίστωσε ότι τα άτομα που πέρασαν τουλάχιστον 15 δευτερόλεπτα στο N1 και στη συνέχεια ξύπνησαν κατά τη διάρκεια ή λίγο αργότερα απόλαυσαν μια έκρηξη δημιουργικής δύναμης επίλυσης προβλημάτων, που τους έκανε πιο ικανούς στο να επιλύουν δύσκολα μαθηματικά προβλήματα .

Έχοντας επίγνωση των ιδιοτήτων του N1 που τονώνουν τη δημιουργικότητα, περισσότερο από έναν αιώνα πριν ο θρυλικός Αμερικανός εφευρέτης Τόμας Έντισον φέρεται να κοιμόταν με ένα βαρύ αντικείμενο στο χέρι, έτσι ώστε όταν άρχιζε να αποκοιμιέται πραγματικά, να πέσει το αντικείμενο και να ξυπνήσει από τον θόρυβο. Στη συνέχεια ανακαλούσε γρήγορα και κατέγραφε οποιεσδήποτε γνώσεις είχε αποκτήσει κατά τη σύντομη ανάπαυση του.

Σε μια εργασία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Scientific Reports στις 15 Μαΐου, ερευνητές από το MIT Media Lab και το Centre for Sleep and Cognition στο Beth Israel Deaconess Medical Center στη Βοστώνη εξέθεσαν μια πιο εκλεπτυσμένη μέθοδο αξιοποίησης της δημιουργικής πρόσκρουσης του N1.

Ν1 και δημιουργικότητα

Οι κύριοι συγγραφείς Adam Haar Horowitz και Kathleen Esfahany προσκάλεσαν 50 υγιείς συμμετέχοντες στο εργαστήριο. Έβαλαν όλα τα άτομα να φορούν μια φουτουριστική συσκευή που μοιάζει με γάντι, που ονομάζεται Dormio, η οποία λαμβάνει φυσιολογικές μετρήσεις για να καθορίσει πότε οι χρήστες μεταβαίνουν στο στάδιο ύπνου N1 και στη συνέχεια στο επόμενο στάδιο, το N2. Το γάντι μπορεί επίσης να παραδώσει ηχητικά μηνύματα στους χρήστες και να ηχογραφήσει τις φωνές τους.

Στο εργαστήριο, ορισμένοι από τους συμμετέχοντες έλαβαν οδηγίες να κοιμηθούν και άλλοι να μείνουν ξύπνιοι. Για τους κοιμώμενους, το Dormio τους ξυπνούσε αφού βρίσκονταν στο N1 για όχι περισσότερο από πέντε λεπτά, και μετά τους έδινε οδηγίες να περιγράψουν εν συντομία την εμπειρία των ονείρων τους και να ξανακοιμηθούν. Στη συνέχεια, η διαδικασία επαναλαμβανόταν. Για όσους δεν κοιμόντουσαν, το Dormio τους ζητούσε απλώς να καταγράφουν τις σκέψεις τους κάθε οκτώ έως 12 λεπτά.

Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν επίσης ένα άλλο βασικό συστατικό στο πρωτόκολλο: το Dormio θα «επώαζε» μερικά από τα όνειρα των κοιμώμενων, ζητώντας τους να σκεφτούν ένα δέντρο καθώς πήγαιναν για ύπνο. Προηγούμενη έρευνα άφησε να εννοηθεί ότι η εμφύτευση ιδεών στα όνειρα των ανθρώπων θα μπορούσε να τονώσει τη δημιουργικότητά τους, τουλάχιστον όσον αφορά τη συγκεκριμένη ιδέα.

Η επώαση λειτούργησε. Όλα τα υποκείμενα στα οποία δόθηκε εντολή από το Ντόρμιο να σκέφτονται τα δέντρα, το έκαναν στα όνειρά τους. Ένας συμμετέχων ανέφερε ότι είδε «δέντρα, πολλών διαφορετικών ειδών, πεύκα, βελανιδιές», σε ένα όνειρο, ενώ ένας άλλος περιέγραψε «δέντρα να χωρίζονται σε άπειρα κομμάτια».

Μετά το πρωτόκολλο, το οποίο διήρκεσε συνολικά 45 λεπτά, κάθε υποκείμενο υποβλήθηκε σε τρία διακριτά τεστ δημιουργικότητας: ένα στο οποίο του δόθηκαν οδηγίες να γράψουν μια δημιουργική ιστορία που περιλάμβανε τη λέξη «δέντρο» και ένα άλλο στο οποίο τους δόθηκαν τρία λεπτά για να «καταγράψουν όλες τις δημιουργικές, εναλλακτικές χρήσεις που μπορείτε να σκεφτείτε για ένα δέντρο» και μια τρίτη όπου τους έδειξε μια λίστα με 31 ουσιαστικά και τους δόθηκε εντολή να γράψουν το πρώτο ρήμα που ήρθε στο μυαλό για το καθένα. Η δημιουργικότητα των υποκειμένων αξιολογήθηκε από μια ανεξάρτητη ομάδα αξιολογητών, οι οποίοι δεν γνώριζαν τον σκοπό της μελέτης.

Εξετάζοντας τα αποτελέσματα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα που έπαιρναν υπνάκο N1 ξεπέρασαν σε μεγάλο βαθμό τα άτομα που δεν κοιμόντουσαν στα τεστ δημιουργικότητας. Τα άτομα στα οποία επωάστηκαν τα όνειρά τους από το Dormio πρωτοστάτησαν, ωστόσο, σημειώνοντας 43% υψηλότερη βαθμολογία στη δημιουργικότητα από τα άτομα που μόλις κοιμήθηκαν και 78% υψηλότερα από τα άτομα που έμειναν ξύπνια.

Σε μια ανάρτηση ιστολογίου σχετικά με την έρευνα, ο Horowitz προειδοποίησε, ότι η δημιουργική ώθηση από την επώαση των ονείρων είναι πιθανότατα εξαρτώμενη από το πλαίσιο: Εάν τα υποκείμενα καθοδηγηθούν να ονειρεύονται δέντρα, πιθανότατα θα είναι πιο δημιουργικά για θέματα που σχετίζονται με τα δέντρα, αλλά πιθανότατα όχι πολλά άλλα.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα αποτελέσματα δείχνουν ξεκάθαρα ότι τα όνειρα δεν είναι άχρηστα, αλλά μάλλον μπορούν να αποτελέσουν καλές πηγές έμπνευσης και εφευρετικότητας, ειδικά αν αξιοποιηθούν με ελεγχόμενο τρόπο.

«Στο παρελθόν, η εμπειρία του ονείρου είχε πολύ συχνά εξηγηθεί ως ένα ασήμαντο και πράγματι, τυχαίο αποτέλεσμα σημαντικής ασυνείδητης γνωστικής επεξεργασίας που συνεχίζεται στον ύπνο», έγραψαν.

Τα ευρήματα σίγουρα υποδεικνύουν ότι το να "κοιμηθείς επάνω σε" ένα πρόβλημα, ειδικά αν αυτός ο ύπνος είναι με τη μορφή ενός σύντομου υπνάκου N1, μπορεί να είναι χρήσιμο για την εξεύρεση λύσης. Ο Τόμας Έντισον σίγουρα κάτι ήξερε γύρω από αυτό…

Διαβαστε επισης