Ασφαλιστική Αγορά

Πως οι αερομεταφορείς αποφεύγουν αποζημιώσεις καθυστερημένων πτήσεων άνω των €11 εκατ.


Αποζημιώσεις καθυστερημένων πτήσεων άνω των €11 εκατ. έχουν αποφύγει οι αερομεταφορείς τα τέσσερα τελευταία χρόνια, μέσω μίας τακτικής που για πολλές εταιρείες τείνει να παγιωθεί: επεκτείνουν τις πτήσεις, αντί να τις συντομεύουν!

Σύμφωνα με νέα έρευνα από την AirHelp, ο παρατεταμένος χρόνος πτήσεων έχει ωφελήσει τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά φυσικά, εις βάρος των επιβατών...

Προηγούμενες μελέτες από την βρετανική οργάνωση καταναλωτών WHICH καθώς και στατιστικές από ειδικούς σε θέματα αεροπορικών ταξιδιών, όπως για παράδειγμα η OAG, αποκάλυψαν ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν επεκτείνει τον χρόνο πτήσης για πολλές διαδρομές.

Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η WHICH, ορισμένα δρομολόγια πτήσεων είναι πλέον 35 λεπτά πιο αργά από ό, τι στο παρελθόν από αεροπορικές εταιρείες όπως η British Airways, η EasyJet, η Ryanair και πολλά άλλα. Ακόμη και μια σύντομη διαδρομή όπως το Λονδίνο Stansted - Βερολίνο Schönefeld, με τη Ryanair, είδε έναν αυξημένο χρόνο πτήσης δέκα λεπτών.

Αυτή η τακτική επιτρέπει στις εταιρείες να διεκδικούν βελτιωμένες αξιολογήσεις επιδόσεων για τον πραγματικό χρόνο πτήσεων. Ένα άλλο αποτέλεσμα αυτής της τακτικής είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες ευκολότερα μπορούν να αποφύγουν το μαγικό τρίωρο όριο καθυστερήσεων, γεγονός που θα επιτρέψει στους θιγόμενους επιβάτες να υποβάλουν αιτήσεις για οικονομική αποζημίωση σύμφωνα με το δίκαιο των επιβατών της ΕΕ.

Η AirHelp, η κορυφαία εταιρία αποζημίωσης διακοπτόμενων πτήσεων στον κόσμο, έχει μελετήσει τώρα όλες τις διαδρομές στις οποίες οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επεκτείνει τις ώρες πτήσης.

Τα αποτελέσματα είναι σαφή: οι εταιρίες μεταφορών αποφεύγουν την ευθύνη των εκατομμυρίων ευρώ, παρατείνοντας τους χρόνους πτήσης. Μέχρι στιγμής μόνο το 2018, οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως έχουν απαλλαγεί από πρόσθετες αξιώσεις αξίας άνω των 4 εκατομμυρίων ευρώ από αυτή την τακτική.

Η τακτική απόσπασης είναι κοινή πρακτική για πολλές αεροπορικές εταιρείες. Η κ. Πομώνη, εκπρόσωπος της AirHelp, εξηγεί γιατί ορισμένες αεροπορικές εταιρείες δεν φοβούνται να επιστρατεύσουν όλα τα μέσα για να εμποδίσουν τους πελάτες να λάβουν την αποζημίωση που είναι δικαίως δική τους: 

"Πολλές αεροπορικές εταιρείες θα προσπαθήσουν να το κάνουν δύσκολο για τους επιβάτες να πάρουν μια αποδεκτή αποζημίωση και η τακτική της παράτασης των ωρών πτήσης είναι ένας ακόμη τρόπος να μειωθούν οι πιθανότητες επιβατών να καταθέσουν αξίωση και να αποζημιωθούν οικονομικά για την ταλαιπωρία που έχουν περάσει " δηλώνει η κ. Πομώνη της AirHelp.

Υπάρχει μια σαφής τάση όσον αφορά το πόσα χρήματα εξοικονομούν οι εταιρείες πτήσεων με αυτή την πρακτική. Αυξάνονται κάθε χρόνο. Το 2015 ήταν "μόνο" 1,5 εκατομμύρια ευρώ, το 2016 ήταν 2 εκατομμύρια ευρώ, το περασμένο έτος ήταν σχεδόν 4 εκατομμύρια ευρώ και το 2018 το ποσό έχει ξεπεράσει τα 4 εκατομμύρια πριν τελειώσει το έτος, με αποτέλεσμα να αποφεύγεται η αποζημίωση πτήσεων άνω των 11 εκατομμυρίων ευρώ.

Εάν οι αεροπορικές εταιρείες ευθύνονται για καθυστερήσεις πτήσεων σε διάστημα τριών ωρών ή ακυρώσεις ή άρνηση επιβίβασης σε επιβάτη, θα πρέπει να καταβάλουν αποζημίωση έως 600 ευρώ ανά άτομο, σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ, οπότε υπάρχει μεγάλη υποκίνηση για οποιαδήποτε εταιρεία που προσπαθεί να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της για να βρει τρόπους αποφυγής πληρωμών για επιλέξιμες διεκδικήσεις διαταραγμένων πτήσεων. 

"Σήμερα υπάρχουν πολύ περισσότερα αεροπλάνα στον ουρανό. Αυτό συχνά μπορεί να οδηγήσει σε συμφόρηση και καθυστερήσεις. Ενώ είναι επίσης αλήθεια ότι τα σύγχρονα αεροσκάφη μπορεί να ταξιδεύουν λίγο πιο αργά για να καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, η τακτική παρατεταμένων ωρών πτήσης σίγουρα βοηθά τις αεροπορικές εταιρείες να αποφύγουν επιπλέον έξοδα για τις αποζημιώσεις καθυστερημένων πτήσεων. Θα ήταν ευπρόσδεκτη μια επίσημη εκτίμηση για το πόσο χρονικό διάστημα πτήσης μπορεί να θεωρηθεί δίκαιο "λέει η Χρύσα Πομώνη από την AirHelp.

Προβλήματα πτήσης: τα δικαιώματα των επιβατών

Για καθυστερημένες ή ακυρωμένες πτήσεις και σε περιπτώσεις άρνησης επιβίβασης, οι επιβάτες μπορούν να δικαιούνται οικονομική αποζημίωση μέχρι 600 ευρώ ανά άτομο σε ορισμένες περιπτώσεις. Οι όροι για αυτό ορίζουν ότι ο αερολιμένας αναχώρησης πρέπει να βρίσκεται εντός της ΕΕ ή ο αερομεταφορέας πρέπει να έχει έδρα στην ΕΕ και να εκφορτώνεται στην ΕΕ. Επιπλέον, ο λόγος για την καθυστέρηση της πτήσης πρέπει να οφείλεται στην αεροπορική εταιρεία. Η αποζημίωση μπορεί να ζητηθεί εντός τριών ετών από τη διακοπή της πτήσης.

Έκτακτες περιστάσεις, όπως οι κακές καιρικές συνθήκες ή οι ιατρικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, μπορεί να οδηγήσουν στην απαλλαγή της αεροπορικής εταιρείας που λειτουργεί από το καθήκον της αποζημίωσης. Με άλλα λόγια, οι «έκτακτες περιστάσεις» δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για αποζημίωση πτήσεων.

Στις αρχές του 2018, η AirHelp λανσάρισε ένα ολοκαίνουργιο εργαλείο για να βοηθήσει τους ταξιδιώτες να περνούν τις κατάλληλες πτήσεις. Η εφαρμογή επικεντρώνεται ειδικά στις πτήσεις που είναι κατάλληλες για αποζημίωση και με την άδεια, το εργαλείο μπορεί να ελέγξει μέχρι και τρία χρόνια πριν, απλά συνδέοντας τα εισερχόμενα του ταξιδιώτη με το AirHelp.com.

Με την ασφαλή εφαρμογή της AirHelp, οι επιβάτες που επηρεάζονται μπορούν επίσης να ελέγξουν τις διαθέσιμες πτήσεις ενώ βρίσκονται στο αεροδρόμιο. Η εφαρμογή θα αναλύσει αν ένα πρόβλημα πτήσης πληροί τις προϋποθέσεις για αποζημίωση και στη συνέχεια θα καταχωρίσει το αίτημα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Η εφαρμογή AirHelp είναι δωρεάν και διατίθεται στο Google Play Store και στο Apple App Store.

Διαβαστε επισης