Πολιτική

Πωλητήριο στην Αlitalia - Οι πιθανοί «μνηστήρες»


 Τις επόμενες 15 ημέρες ξεκινά η διαδικασία πώλησης της Alitalia, με την εύρεση των πιθανών αγοραστών να είναι ακόμη αμφίβολή, καθώς είναι δύσκολο να βρεθεί αγοραστής που θα δεχτεί να ρίξει χρήμα στην ιταλική αγορά αερομεταφορών, έναν από τους πιο ζημιογόνους κλάδους της Ευρώπης.

Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας, η διαδικασία πώλησης της αεροπορικής θα ξεκινήσει τις επόμενες 15 ημέρες, αφού και η λύση της κρατικής διάσωσης έχει αποκλειστεί.

Σημειώνεται, πως η διάσωση της Alitalia το 2008 την έκανε να αναδυθεί από τις στάχτες της μέσω μιας συγχώνευσης με την αντίπαλη Air One. Η χρηματοδότηση τότε είχε προέλθει από μια ομάδα που αποτελείτο από τις μεγαλύτερες τράπεζες της Ιταλίας, με βασικό μέτοχο το κράτος που δεν ήθελε να αφήσει να καταστραφεί ένα γνωστό εθνικό μπραντ, όπως η Alitalia.

Από τότε έχει χάσει περί τα 3 δισ. ευρώ, ενώ πλέον το κράτος δεν κατέχει ποσοστό και έχει επαναλάβει πολλάκις ότι η επανακρατικοποίηση αποκλείεται, ενώ η UniCredit αποκάλυψε τον περασμένο μήνα ότι έχασε σχεδόν 500 εκατ. ευρώ από την ανάμειξή της στη διάσωση της Alitalia.

Ούτε η Etihad Airways κατάφερε να σταματήσει τις ζημιές στην Alitalia παρά το γεγονός ότι πήρε μερίδιο 49% το 2014. Η εταιρεία με έδρα το Αμπού Ντάμπι ξεκαθάρισε ότι χωρίς συμμετοχή από άλλους μετόχους δεν είναι έτοιμη να συνεχίσει να επενδύει.

Παράλληλα, μεταξύ αυτών που θα μπορούσαν να αγοράσουν το σύνολο της Alitalia (κάτι τέτοιο απαγορεύεται για εταιρείες εκτός ΕΕ) είναι η Air France-KLM που το 2009 είχε αγοράσει το 25% έναντι 323 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε η απογοήτευση λόγω των συνεχιζόμενων ζημιών και ως εκ τούτου η εταιρεία αρνήθηκε να πάρει μέρος σε αμκ το 2013. Μέσα σε δύο χρόνια η συμμετοχή της μειώθηκε σε λιγότερο από 1%.

Απίθανο θεωρείται να ενδιαφερθεί για την Alitalia η ιδιοκτήτρια της British Airway, IAG, καθώς εστιάζει σε αγορές που θα της εξασφαλίσουν σύνδεση με δρομολόγια μακρινών αποστάσεων, κυρίως δια-ατλαντικών.

Όσο για τις οικονομικές εταιρείες, όπως η Ryanair και η EasyJet, φαίνεται πιο πιθανό να περιμένουν για να δουν τις εξελίξεις.

Προς στιγμήν, πιθανότερος ενδιαφερόμενος φαίνεται η Deutsche Lufthansa που έχει παράδοση στην εξαγορά προβληματικών εταιρειών, όπως πχ η Swiss International Air που προέκυψε μετά τη χρεοκοπία της Swissair, το 2005, η Austrian Airlines το 2009 και η Brussels Airline το 2016.