Πόλεμος έχει ξεσπάσει στον κατασκευαστικό κλάδο για τις αναθέσεις και την κατανομή των έργων που πρόκειται να εκτελεστούν στη Θεσσαλία, προς αποκατάσταση των ζημιών από τις περυσινές μεγάλες πλημμύρες.
Οι μικρές, μεσαίες και μεγαλομεσαίες τεχνικές εταιρείες συνασπίζονται κατά των 4 μεγάλων, που μονοπωλούν τις αναθέσεις και μοιράζουν εν συνεχεία κάποια "κομμάτια" σε υπεργολαβίες. Στρέφονται μάλιστα κατά της κυβέρνησης και των αρμοδίων υπουργείων, που "γκρουπάρουν" τα έργα ώστε να διογκώνεται το προς ανάθεση αντικείμενο και να αποκλείονται από τους διαγωνισμούς οι μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείας.
Σε κοινή επιστολή που απέστειλαν προς υπουργείο Υποδομών οι τρεις ενώσεις εργοληπτικών επιχειρήσεων (ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ), καταγγέλλουν ότι αποκλείονται εκ προοιμίου από τους διαγωνισμούς και τα έργα δίνονται κατά "πακέτα" στις 4 "μεγάλους" του κλάδου - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Αβαξ και ΜΕΤΚΑ/Μυτιληναίος.
Σ' αυτούς τους 4 ομίλους θα αποσταλεί πρόσκληση να συμμετάσχουν στις προκαταρκτικές διαδικασίες για την ανάθεση εννέα συμβάσεων συνολικού ποσού 1,35 δισ. ευρώ, που αφορούν έργα αποκατάστασης του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου στη Θεσσαλία.
Περισσότεροι θα είναι οι υποψήφιοι ανάδοχοι στα υπόλοιπα έργα 150 εκατ, ευρώ που πρόκειται να δημοπρατηθούν στη συνέχεια
Οι εργοληπτικές οργανώσεις τονίζουν ότι παραβιάζονται οι κανόνες ανταγωνισμού και προκαλείται στρέβλωση στην αγορά, ενώ παράλληλοι δημιουργείται κίνδυνος μεγάλων καθυστερήσεων στην υλοποίηση και ολοκλήρωση των έργων.
Οπως επισημαίνουν στην επιστολή προς τον υπουργό Υποδομών
- Οι τέσσερις εργοληπτικές επιχειρήσεις 7ης τάξης έχουν ήδη συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, περίπου 18 δισ. ευρώ
- Υπάρχει λοιπόν έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να αντεπεξέλθουν σε έγκαιρο χρόνο και με σωστό τίμημα, αφού ο μέσος όρος του κύκλου εργασιών τους τα τελευταία τρία χρόνια κυμαίνεται στα 2,5 δισ. περίπου.
Από την πλευρά του το υπουργείο υποστηρίζει ότι
- Επιλέγονται οι "4 μεγάλοι" του κλάδου 4 στη βάση των υψηλών τεχνικών απαιτήσεων των έργων αποκατάστασης, που θα πρέπει και να εκτελεσθούν γρήγορα και να ανταποκρίνονται σε όρους ανθεκτικότητας.
- Προκειμένου οι εννέα εργολαβίες να μην κατακερματισθούν σε μικρότερες, με κίνδυνο να υπάρξουν ασυνέχειες και καθυστερήσεις, κατευθύνονται στους μεγάλους τεχνικούς ομίλους