Μικρή επιβράδυνση σημείωσε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Απρίλιο, ωστόσο παραμένει σε υψηλά επίπεδα- σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες-, όντας ο έκτος πιο ισχυρός στην Ευρωζώνη.
Βάση των πρώτων εκτιμήσεων της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Αρχής, ο πληθωρισμός στη χώρα μας μειώθηκε στο 3,2% τον Απρίλιο σε ετήσια βάση, από το 3,4% του Μαρτίου. Η Ελλάδα έχει τον έκτο πιο υψηλό πληθωρισμό στην Ευρωζώνη, για τον Απρίλιο, όπως συνέβη και τον Μάρτιο. Μπροστά της είναι η Εσθονία (3,3%), Αυστρία (3,4%), η Ισπανία (3,4%), η Κροατία (4,7%) και το Βέλγιο (4,9%)
Σ’ ό,τι αφορά στην Ευρωζώνη ο πληθωρισμός διατηρήθηκε σταθερός στο 2,4%. Η διατήρηση των πληθωριστικών τάσεων κοντά στο 2%, ενδεχομένως να ενισχύσουν τις «φωνές» εντός της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, που υποστηρίζουν ότι οι μειώσεις των επιτοκίων πρέπει να ξεκινήσουν από τον Ιούνιο. Υπάρχουν, βεβαίως και αυτοί που υποστηρίζουν ότι οι γεωπολιτικές αναταράξεις που προέχονται κυρίως από το μέτωπο της Μέσης Ανατολής, ενδεχομένως να αλλάξουν τα σχέδια και της ΕΚΤ, για μειώσεις των επιτοκίων από το καλοκαίρι.
Εξετάζοντας τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, οι υπηρεσίες αναμένεται να έχουν τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Απρίλιο (3,7%, έναντι 4% τον Μάρτιο), ακολουθούμενες από τα τρόφιμα, το αλκοόλ και τον καπνό (2,8%, έναντι 2,6% τον Μάρτιο). ), μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (0,9%, έναντι 1,1% τον Μάρτιο) και ενέργεια (-0,6%, έναντι -1,8% τον Μάρτιο).
Στο 3,1% υποχώρησε ο δομικός πληθωρισμός
Λόγω της μείωσης στις τιμές των προϊόντων αυτών καθώς και των υπηρεσιών, ο δομικός πληθωρισμός - που δεν περιλαμβάνει τις τιμές της ενέργειας, των τροφίμων, του καπνού και του αλκοόλ - υποχώρησε στο 3,1% από 3,4% τον Μάρτιο.
Η ακρίβεια στα τρόφιμα
Η εικόνα του Μαρτίου, σύμφωνα με τον εθνικό δείκτη που χρησιμοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ ήταν αποθαρρυντική. Ο πληθωρισμός τον Μάρτιο επιταχύνθηκε στο 3,2% από 2,9% που ήταν τον Φεβρουάριο ενώ τα τρόφιμα ανατιμήθηκαν με σχεδόν διπλάσιο ρυθμό, κατά 5,3%. Από τα αναλυτικά στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας προκύπτει πως το ελαιόλαδο ανατιμήθηκε κατά 67,2%, τα αναψυκτικά-χυμοί φρούτων και το μεταλλικό νερό κατά 11,4% και τα φρούτα κατά 12,7%, τα κρέατα κατά 3%, τα ασφάλιστρα υγεία κατά 14%, τα πακέτα διακοπών κατά 8%, η ένδυση υπόδηση κατά 5,8%.
Από τις 12 κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών, οι 11 κατέγραψαν αυξήσεις τον Μάρτιο ενώ μόλις μία, εκείνη των τηλεπικοινωνιών σημείωσε μείωση κατά 1,8%.
Αναλυτικότερα, αυξήσεις διαπιστώθηκαν στις ακόλουθες κατηγορίες:
- 5,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
- 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
- 4,4% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 2,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, δραστηριότητες αθλητικές και ελεύθερου χρόνου, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.